Kristinehamn vintern 2002..

Startat av Bussmicke, 04 juni 2007, 01:22:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Några bilder från en tid då det fortfarande fanns intressanta bussar kvar, se slutet av bildsvepet.



















/BM
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Trevligt
Vad är det för vagnar i Kristinehamn i dag?

christianm

Oj, Alpus boggi har jag nog aldrig sett förut. Finns (fanns) det många sådana?
Trevliga bilder f.ö.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 04 juni 2007, 01:22:05 AM
Några bilder från en tid då det fortfarande fanns intressanta bussar kvar, se slutet av bildsvepet.






Riktiga bussar var det ja 8)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nicklas Vasa

Det fanns totalt 12 st Alpus boggi, och det fanns 2 st byggda på B9M chassi, samt 6 st byggda på scania chassi, resten var byggda på 2 axlade Volvo B10M chassi.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 12 augusti 2007, 17:57:17 PM
Det fanns totalt 12 st Alpus boggi, och det fanns 2 st byggda på B9M chassi, samt 6 st byggda på scania chassi, resten var byggda på 2 axlade Volvo B10M chassi.

Av de sex Scaniorna kom tre stycken till Swebus (via GDG?) och blev sedan Linjebuss 342-344. Alla tre hamnade sedan hos Starbussar utanför Ängelholm. Två av dem såldes till Varbergs Omnibustrafik och kom därmed också att hamna hos Linjebuss. Och den sjätte kom till Örnsköldsviks Buss, men den hann väl inte vara med till dess att de såldes till Connex.
En av de två Alpus på B9M hamnade så småningom hos Söne Trafik, där den fick det passande namnet "Fimpen". Samtliga boggi gick väl till GDG och hamnade därmed hos Swebus.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Dan Henriksson

Är det inte dags snart att "komma ut" och tala öppet om hur mycket du tycker om MaxCi?!  ;) :)
Skämt åsido, mycket trevliga bilder. Alpusarna var snygga!
/Danne

Clabbe

Till Kväggeshyttan måste det försiktigt tillväga med en 12m buss

Nicklas Vasa

Ö-viks buss har aldrig haft någon Scania Alpus, dom hade två Volvo Alpus.
Den första Scania Alpus:en fanns hos GDG/Swebus Vänersborg, och ägdes sista åren av Vänersborgs linjetrafik. GDG 1750, Swebus 0394.

Simon A