Huvudmeny

Roger Asp och GDG.

Startat av Nicklas Vasa, 13 augusti 2007, 12:50:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Logiken säger mig att det inte var någon riktig upphandling, när Dalatrafiks dåvarande dotterbolag Essetrafik och Erlandssonstrafik, Wasatrafik och Linjebuss satt och delade upp trafiken i Dalarna emellan sig. Roger Asp, (Dalatrafiks dåvarande VD) gapade länge om att han kunde spara 21 miljoner på att sparka ut GDG ur länet, och när han väl gör det, så sparar han just 21 miljoner....
Det luktar uppgjort.....
Jag vill mena att det fanns moderata intressen som sysslade med lobbying för att få till upphandlingar. Det ligger i sakens natur att privatägda Linjebuss var mer intresserade av att få till upphandlingar, än dom offentligägda bolagen. Och dom offentligägda bolagens farohågor har ju slagit in, det finns ju inte många kvar.....
Om vi kunde enas, för en vecka, om att ställa bussarna, bara blåvägra att köra, med budskapet: "vi ställer inte upp på att ni upphandlar trafik", då blir dom ju tvungna att göra något.....

Cero

Om det gått till såsom du beskriver är det naturligtvis inte någon regelrätt upphandling som skett. Hur det å andra sidan såg ut med en kommuns eller ett landstings rätt att köpa av valfri aktör innan LOA blev en EU-angelägenhet vet jag inte. Linjebuss körde ju sedan urminnes tider all trafik i Lund och bakgrunden till detta har jag fått berättad men jag kommer inte ihåg den. Dock bröt den ordningen knappast någon kommunal lag.

Att just Linjebuss skulle varit speciellt pådrivande för att få till upphandlingar kan så vara, men var det något fel i det? Alla vi människor och därmed de organisationer vi verkar i agerar normalt i egen sak. Om det nu gick till såsom du beskriver, vet vi vem som var pådrivande? Det kan mycket väl varit Dalatrafiks VD som ville skaffa sig politiska poäng och vad jag förstår hade han ingen annan hemlig formel för "effektivisering" än att köpa av någon annan. Att göra en upphandling är enligt min uppfattning ett tydligt tecken på att någon lovat eller pressats till att åstadkomma en förbättring men inte själv har vare sig kunskap, kompetens, vilja eller förmåga (och kanske framför allt ork) att åstadkomma den. Easy way out är att köpa tjänsten för då skjuts ansvaret till någon annan (tror de flesta).

Att Moderaterna lobbade för upphandlingar i Dalarna har jag ingen aning om, jag kan inte den politiska bilden där. Däremot kan jag säga att den lobbyismen har funnits hos alla partier, utom möjligen Vänsterpartiet, i åtminstone femton år i stockholmsområdet. Våra kära Socialdemokrater har dessutom, liksom andra, tillämpat denna "easy way out" för att "lösa" problem och få en möjlighet att skylla på någon annan, så jag tror inte vi ska göra en partipolitisk fråga av detta.

/Cero

Nicklas Vasa


blubb

#3
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 augusti 2007, 12:50:35 PM
Logiken säger mig att det inte var någon riktig upphandling, när Dalatrafiks dåvarande dotterbolag Essetrafik och Erlandssonstrafik, Wasatrafik och Linjebuss satt och delade upp trafiken i Dalarna emellan sig. Roger Asp, (Dalatrafiks dåvarande VD) gapade länge om att han kunde spara 21 miljoner på att sparka ut GDG ur länet, och när han väl gör det, så sparar han just 21 miljoner....
Det luktar uppgjort.....
Jag vill mena att det fanns moderata intressen som sysslade med lobbying för att få till upphandlingar. Det ligger i sakens natur att privatägda Linjebuss var mer intresserade av att få till upphandlingar, än dom offentligägda bolagen. Och dom offentligägda bolagens farohågor har ju slagit in, det finns ju inte många kvar.....
Om vi kunde enas, för en vecka, om att ställa bussarna, bara blåvägra att köra, med budskapet: "vi ställer inte upp på att ni upphandlar trafik", då blir dom ju tvungna att göra något.....


Du glömmer väl inte att vid samma bord som Linjebuss och Dalatrafik satt även männen (vad annars) bakom 11 September 1973 och 2001, Sions vises protokoll, Lee Harvey Oswald, Christer Pettersson (eller Carl-Erik Rosen), New World Order, Världsjudendomen, de som döljer Area 51 också. Tillsammans har de genom sin kontroll av media och världen kunnat undanhålla denna sanning fram tills idag hur sammansvärjning mot det statliga bussbolaget GDG och hur upphandlingen gick till.

Glömde bort att även Frimurarna satt men vid bordet..