En tur till Kalmar (Många bilder)

Startat av Kristian, 12 augusti 2007, 21:47:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

Detta blir mitt första bildinlägg här, vilket jag tänkte använda till att visa min resa till Kalmar från Källa på Öland i veckan som var. Samtliga bussar är från Swebus.

Källa i riktning Kalmar.

Till Borgholm kom jag med Setran 5869 där jag bytte till 4810 för vidare färd mot Kalmar.

I Kalmar tog jag min första tur med en av Swebus nyare vagnar, 6329, till Färjestaden där bytesmöjlighet fanns mot Borgholm med linje 102, vagn 5401. De nya 63xx-vagnarna har ett förskräckligt stoppknappsljud f.ö.

5411 ankom och tog mig tillbaka till Kalmar.

Typiskt nog kom 5890 som jag velat åka med ett bra tag, så det blev ytterligare en tur till Färjestaden ;)

Åter med 404, men det blev ingen bild tagen. Åter i Kalmar tog jag en tur Norrliden-Kalmar C med denna vagn som rattades av en väldigt trevlig förare. Fotouppehåll vid Skogsrået.

Vid Kalmar C stod en gammal fin pjäs och väntade: 3448

Efter tågfotograferande blev det dags att tänka på refrängen. Åter 5869.

För sjätte gången passerade jag bron och så var jag hemma igen.


Ursäkta vissa bildkvalitéer samt i princip genomgående missionärsbilder, men jag är inte någon direkt erfaren bussfotograf. Man lär så länge man lever. :)

//Kristian

Simon A


virtual1

Tack för trevliga bilder :-D - det vidiriga stoppknappsljudet finns fö hos Veolias "nya" 22XX-bussar f.ö. med, jag skulle vara redo efter ett par rundor som busschaffis o läggas in på psyket... - nån ingenjör som hatar bussar som kommit på det?

Patrik

Hehe, samma dag var jag i Kalmar på förmiddagen och fotade några av dessa bussar innan jag for till Ljungbyholm.

Och på Öland var jag hela denna vecka..

Patrik

Förresten, du ankom inte Kalmar C kl 07.57 denna dag?

Kristian

Tack för alla trevliga kommentarer :)
Citat från: Patrik skrivet 12 augusti 2007, 22:45:45 PM
Förresten, du ankom inte Kalmar C kl 07.57 denna dag?
Jo, det stämmer precis.

Patrik

Citat från: Kristian skrivet 12 augusti 2007, 22:47:51 PM
Tack för alla trevliga kommentarer :)Jo, det stämmer precis.

Då satt vi på samma buss, jag klev på vid Hultsberg strax innan svängen in till Algutsrum...  :P

Marc

KLT förarna berättar glatt att det är "kamera-stim" kring Kalmar/Öland just nu. Fick ge en snabb redogörelse i Västervik för några timmar sedan.
/Marc

Patrik

Citat från: Marc skrivet 12 augusti 2007, 23:15:29 PM
KLT förarna berättar glatt att det är "kamera-stim" kring Kalmar/Öland just nu. Fick ge en snabb redogörelse i Västervik för några timmar sedan.
/Marc

Yes, jag var i Kalmar län lördag - fredag och fick höra att några redan fotats några gånger.

Kristian

Citat från: Patrik skrivet 12 augusti 2007, 22:49:05 PM
Då satt vi på samma buss, jag klev på vid Hultsberg strax innan svängen in till Algutsrum...  :P

Jaså, var det du? :D Jag satt vid fönsterplatsen direkt efter bakdörren. Världen är bra liten...

Patrik

Citat från: Kristian skrivet 12 augusti 2007, 23:51:25 PM
Jaså, var det du? :D Jag satt vid fönsterplatsen direkt efter bakdörren. Världen är bra liten...

Hehe verkligen, jag hade inte ens tänkt ta den bussen från början men bestämde mig för den natten innan  :D

Rickardo

#11
mmm mums!
Tack för fina bilder!
Nu blir jag ÄNNU mera sugen på att åka till Öland  ;D ;D
Ni har verkligen varit duktiga att ta bilder från Kalmar län i sommar! Ett län som inte representeras så mycket här vanligtvis...tackar och bockar för det!

Kan bara hålla med om att stoppljudet i Swebus nya 9700 är hemskt! Det kan inte hålla o längden... och i den buss jag åkte med i maj surrade det dessutom i högtalarna..usch!
Mvh Rickardo

Doomsday

Citat från: Kristian skrivet 12 augusti 2007, 21:47:37 PM
Detta blir mitt första bildinlägg här, vilket jag tänkte använda till att visa min resa till Kalmar från Källa på Öland i veckan som var. Samtliga bussar är från Swebus.

<Bortklippta bilder>
Åter med 404, men det blev ingen bild tagen. Åter i Kalmar tog jag en tur Norrliden-Kalmar C med denna vagn som rattades av en väldigt trevlig förare. Fotouppehåll vid Skogsrået.

<Bortklippta bilder>

Ursäkta vissa bildkvalitéer samt i princip genomgående missionärsbilder, men jag är inte någon direkt erfaren bussfotograf. Man lär så länge man lever. :)

//Kristian

Den här bussen känner jag igen. Jag såg den just på 412 samma dag då jag var ute och promenerade mellan Oxhagen och Funkabo t.o.r. Sen såg jag den rulla på 402 i närheten av affärscentrumet Giraffen en dag innan. Är detta en provbuss som testas i Kalmar just nu?

Jag ser att den har ett inventarienummer redan som 6768.

/Doomsday

Omni

Citat från: Doomsday skrivet 13 augusti 2007, 17:44:01 PM
Den här bussen känner jag igen. Jag såg den just på 412 samma dag då jag var ute och promenerade mellan Oxhagen och Funkabo t.o.r. Sen såg jag den rulla på 402 i närheten av affärscentrumet Giraffen en dag innan. Är detta en provbuss som testas i Kalmar just nu?

Jag ser att den har ett inventarienummer redan som 6768.

/Doomsday

Absolut rätt!
Bussen är en så kallad lättviktsbuss, byggd i ett material som allmänt skall göra bussen lättare på gatan. Köpenhamn har gått in för det starkt på sistone verkar det som.
Bussen testas av Swebus inför en ev. anbudsvinst i Kalmar län.

Jo

Kan detta tänkas inverka negativt på vintervägsegenskaperna?