Lösningen för "västtrafiksföretagens" problem

Startat av Staffan A, 12 augusti 2007, 08:13:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan A

I norska postvogna hittades lösningen för ett stort problem som många av operatörerna till Västtrafik har !
http://www.f22.parsimony.net/forum41473/messages/195222.htm

Bengt Jönsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 augusti 2007, 09:23:43 AM
Idag är väl personalfrågan inte särskilt het annat än på några få ställen, det tycks dock vara en skriande brist både i Norge och i Danmark.

På sikt kan man därför säkert se en viss omflyttning av svenska förare från Örestadsområdet över sundet eftersom lönenivåerna är avsevärt högre i Danmark.

//Lars


Ja, vad tjänar en förare i Danmark och Norge jämfört med Sverige...

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 augusti 2007, 14:24:28 PM

Ja, vad tjänar en förare i Danmark och Norge jämfört med Sverige...

/B

Rent generellt är det förmånliga för svenska bussförare att jobba i Norge eller Danmark. Därmed inte sagt att norska eller danska bussförare upplever det som att de har särskilt bra betalt, vilket de förmodligen inte heller har när man ställer lönen i relation till kostnadsläget.
I Norge verkar det överhuvudtaget vara brist på folk som vill jobba med service. På norska restauranger är det påfallande ofta svensk personal (betydligt vanligare än norsk personal på svensk krog). Det är förutom brist på bussförare även svår brist på lokförare. Vad jag har förstått beror det mer på bristande utbildningskapacitet än löneläget.
Men det är ju ingen bra utveckling om Sverige skall utbilda bussförare till Norge och Danmark också... Dock: vad finnes att göra åt detta? Skriver nu någon högre lön för svenska bussförare så missunnar jag dem förvisso inte detta men det är inte lösningen på problemet.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

Den förmånligare lönen är ju knuten till betalningskursen mellan våra lands valutor. När Nkr mot Sek var 1,05 för något år sen kom en hel del förare 'hem' pg av det högre kostnadsläget. Nu har det åkt tillbaka när valutan ger ett högre utbyte.
Att inte föglömma är de svårigheter som kan uppstå vid akassa och sjukdom som inträffar i allafall Norge.

Bengt Jönsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 augusti 2007, 21:21:44 PM
En dansk förare har även mer betalt utan att räkna om det hela till Svenska kronor.

//Lars

Det handlar väl även om köpkraftspariteter..  Alltså hur mycket man kan köpa för pengarna man tjänar.
En produkt, vara eller tjänst har ju faktiskt ett helt olika pris beroende på i vilket land den saluförs och det priset beror på invånarnas köpkraft.  Det går liksom inte riktigt att ta ut samma pris realt sett i Sverige jämfört med Polen för exv. IKEA:s soffa "Klippan".

Alltså kan en person tjäna mindre realt sett i ett land men ändå ha större köpkraft jämfört med en person i samma yrke i ett annat land beroende på att kostnadsläget i det andra landet är så mycket högre.

/Bengt