Golden Dragon i Örebro

Startat av Christer K, 11 augusti 2007, 23:42:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Denna ryska buss var på besök i Örebro i går den 10/8 07 vid USÖ.

Från sidan

Och slutligen från bak till på bussen.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Möllers

Snygg buss liggnar setra bak delen.

Lulebjörnen

Den här ytterst eleganta skapelsen är tillverkad i Kina...
www.goldendragonbus.com

homer

Snacka om Setra kopia
för övrigt ser backspeglarnas placering väldigt lustig ut, tycker dom hänger för högt mot vad man är van att se

Fredrik Gelin

Trevliga bilder, Ryssarna verkar köpa mycket Kinesisktillverkat nu för tiden.
Antar att kraven på bussarna så sakteliga skärps även i Ryssland vilket medför att de Ryska åkarna måste köpa lite nyare bussar.
Eftersom det införts skyhöga importtullar från EU så får man vända sig till andra tillverkare och jag antar att Kineserna kan erbjuda ganska konkurrenskraftiga priser...
Hyundai har också gjort en inbrytning i Ryssland, läste att de fått en order på ett stort antal bussar som skall transportera presidenten och hans följe.
//Fredrik

Lulebjörnen

...di här tjineserna kopierar allt dom får tag i... www.chinabuses.net

En Neoplan Starliner*host*...Zonda A9 kanske passar...

MAN blev visst rätt sura efter visningen av Starliner på IAA 2004...tjinesen tyckte att takfönstret var fränt och gjorde en likadan - för presentation i mars 2005...




Staffan Sävenfjord

Citat från: Lulebjörnen skrivet 12 augusti 2007, 12:01:57 PM
...di här tjineserna kopierar allt dom får tag i... www.chinabuses.net

En Neoplan Starliner*host*...Zonda A9 kanske passar...

MAN blev visst rätt sura efter visningen av Starliner på IAA 2004...tjinesen tyckte att takfönstret var fränt och gjorde en likadan - för presentation i mars 2005...





MAN blev dock inte surare än att de säljer motorer och draglina till Zonda Bus att användes i just Starliner-kopiorna. De är för övrigt inga kopior utan det är enligt kineserna en ren slump att bussarna kommit att likna varann. Eller kanske snarare se likadana ut.
Men det verkar som om kineserna också börjat kopiera sig själva. King Long på kinesiska betyder nämligen just "Gyllene drake". Eller "Golden dragon" om man pratar engelska. Men det verkar inte vara samma fabrik som gjort ryssen som den som gör de bussar som enligt senaste uppgifter skall komma till Sverige i oktober och säljs av KingLong Sverige i Kalmar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Heter inte så gott som "alla" inhemska "Tjinesiska" varumärken just någonting med "Gyllene"?  Gyllene Draken, Gylle Hunden, Gyllene Grisen eller "Flygande"..  Flygande Gåsen, Flygande Blixten, Flygande Vinden eller Flygande Falukorven..  ;D  8)  ::)

homer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2007, 19:21:40 PM
De är för övrigt inga kopior utan det är enligt kineserna en ren slump att bussarna kommit att likna varann.


HAHA, jo tjena

Bengt Jönsson

Jag hoppas att "forumisterna" tar mitt föregående inlägg om "tjinesiska varumärken" från den humoristiska sidan.. men jag kunde bara inte låta bli.

För att åter bli allvarliga och seriösa så finns / fanns (?) det ju en spansk tillverkare av tunga fordon, möjligtvis även av bussar som heter / hette "Pegaso" vilket ju är Pegasus den bevingade hästen i den grekiska mytologin och även Ferrari använder sig ju av en vit stegrande springare i sitt varumärke så helt olika "Tjineserna" är vi nog inte..  :)

/Bengt

Lulebjörnen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2007, 19:21:40 PM
MAN blev dock inte surare än att de säljer motorer och draglina till Zonda Bus att användes i just Starliner-kopiorna.
Det var ett väldigt debatterande runt det här på tyska busweb bland annat när det var aktuellt, det var ju själva kronjuvelen Neoplan som kineserna...ja, det lugnade sig efter ett tag...

Sen stod det i nån tysk blaska att en kinesisk(!) domstol hade dömt till "förlikning" mellan parterna MAN/Zonda..."förlikningen" innebär nog att MAN får sälja ett lämpligt antal motorpaket till ett "bra" pris, säkert så "bra" att både tjinesen och tysken tjänar på det hela  ;)...