Två Hägglundsleder...

Startat av Fredrik Klint, 10 augusti 2007, 18:33:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Omkring 1990 kunde man alltjämt se gamla H43 med regnbågstejp rulla i Kista i högtrafik! Inte som flygbussar, men ändå!

Fredrik Klint

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 augusti 2007, 00:18:58 AM
Omkring 1990 kunde man alltjämt se gamla H43 med regnbågstejp rulla i Kista i högtrafik! Inte som flygbussar, men ändå!

Nja, vänta nu... Inga H43 fick regnbågsstripes vad jag vet. Däremot H53, kanske de du tänker på?
------------------------------------
Enligt uppgift så levererades de till:

H43
Råsta: 4565-4571, 4578, 4579, 4600-4604, 4607-4609
Täby: 4572-4577, 4605, 4606

H44
Täby: 4580-4585, 4705-4714
Råsta: 4586-4589, 4716-4745
Vaxholm: 4715

Fredrik Klint

Nu ska vi se... Olika uppgifter:

4607 och 4609 kan också ha levererats till Täby (Enebyberg)...

Slopade:

H43
1974: 4565
1986: 4566-4571, 4576, 4577, 4579
1987: 4572, 4573, 4575, 4578, 4601
1989: 4574, 4600, 4602-4604, 4606
1990: 4605, 4607, 4609
1991: 4608

Svårare med depåer: 4565-4571 verkar ha tillhört Råsta hela sitt liv. 4572-4575 Täby/Norrtälje.
4576, 4577 likaså men Råsta på slutet, 4578, 4579 och 4600-4604 Råsta hela tiden.
4605 och 4606 flyttade från Täby till Råsta i slutet av -83. 4607-4609 Råsta hela livet.

H44
1987: 4580, 4581, 4583, 4585, 4589, 4710, 4716, 4727, 4730, 4732-4734
1989: 4584 (slopad först 1987, sedan återköpt), 4586, 4709, 4714, 4726, 4745
1990: 4705, 4706, 4708, 4712, 4713, 4715, 4718, 4721, 4737-4739, 4744
1991: 4707, 4711, 4719, 4720, 4729, 4741
1992: 4582, 4587, 4588, 4717, 4722-4724, 4728, 4731, 4735, 4736, 4740, 4743
1995: 4742 (tillhörde vagnreserven sedan sommaren-hösten 1991)

Det blir lite jobbigt att få med garage på alla 50 vagnar men som du själv skrev, Lars, så flyttades 4736-4745 till Täby under 1977. Förmodligen i samband med att Råsta fick H20.
Kanske ska förtydliga också att 4725 aldrig fanns! (Åtminstone ingen H44 med det numret...)

Björn Forslund

Citat från: Fredrik Klint skrivet 11 augusti 2007, 20:06:41 PM
Nja, vänta nu... Inga H43 fick regnbågsstripes vad jag vet. Däremot H53, kanske de du tänker på?
------------------------------------
Enligt uppgift så levererades de till:

H43
Råsta: 4565-4571, 4578, 4579, 4600-4604, 4607-4609
Täby: 4572-4577, 4605, 4606

H44
Täby: 4580-4585, 4705-4714
Råsta: 4586-4589, 4716-4745

Det är möjligt. Knäppte en serie dia våren -89 i Kista. Måste kolla noggrannare på bilderna , som jag inte tittat på sedan 10 år-
Vaxholm: 4715


Richard Walter

Citat från: Fredrik Klint skrivet 11 augusti 2007, 21:23:48 PM
Nu ska vi se... Olika uppgifter:

Slopade:

H44
1987: 4580, 4581, 4583, 4585, 4589, 4710, 4716, 4727, 4730, 4732-4734
1989: 4584 (slopad först 1987, sedan återköpt), 4586, 4709, 4714, 4726, 4745
1990: 4705, 4706, 4708, 4712, 4713, 4715, 4718, 4721, 4737-4739, 4744
1991: 4707, 4711, 4719, 4720, 4729, 4741
1992: 4582, 4587, 4588, 4717, 4722-4724, 4728, 4731, 4735, 4736, 4740, 4743
1995: 4742 (tillhörde vagnreserven sedan sommaren-hösten 1991)

Apropå slopning, hittade dessa i Nyboda i december 1989 (tror jag att det var)
4723 är ju lätt att se, av de andra kan en tänkas vara 4726. Men det är svårt att se.






Hasse L

Hej

31 aug 1974 fanns 4565 - 4571, 4578, 4579, 4600 - 4604 och 4608 i Råsta, övriga H 43 i Enebyberg.

H.

Fredrik Klint

De där avställda vagnarna i Nyboda, reg-skyltarna verkar vara bortplockade. Varför?
Det ger intryck av att sista resan är gjord och då undrar jag varför de behölls över huvud taget.

Den där hörnan i Nyboda användes mycket som uppställningsplats i slutet av 80- och början av 90-talet. H54 och H20/H21 hamnade där också. Sommaren 1997 fotade jag lite H3 och H10 som stod där.

Doomsday

Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 augusti 2007, 18:33:47 PM
Två bilder från Totte.


H43 4574 vid Östra station augusti 1976.


H44 4722 vid Skansen.

Jag får väl lägga in en kommentar här också. Jag minns att en kommentar över dagens linje 625 där den kallades "mjölkpallslinje", i en annan tråd om Roslagen, för att den går lite långsamt fram mellan Danderyd och Norrtälje, samt att den linjen inte har så stort kundunderlag. Jag minns hur det var förr i tiden och då gick dessa då stora ledvagnar på just 625, medan föregångaren till dagens linje 676 (då 640) trafikerades mest med H81/H82. Det var lite annorlunda på B58ornas glada dagar.