Bornholm runt på 10 bilder

Startat av Marc, 09 augusti 2007, 16:58:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

För andra gången denna sommar landade jag på den trevliga danska ön Bornholm. En turistö i vanlig ordning, där lokaltrafiken idag mestadels sköts av bolaget Iversen. Från huvudorten Rønne på sydvästra sidan av ön går 6st huvudlinjer rakt ut i alla olika riktningar. Dessa kompletteras av linje 7 som går i en hästsko längs hela kusten och ett par lokallinjer till sevärdigheter och skoltrafik.

Linje 1:

Stomlinje i två versioner A/B som går längs med västra kusten Rønne-Sandvig.

Linje 2:

En buss på linje 2 mellan husen i Allinge.

Linje 3:

Linje 3 är rolig speciellt sträckan ner till hamnen i Gudhjem, brant och trångt!

Linje 4:

En linje 4 vid ändhållplatsen i Svaneke.

Linje 5:

En bild inne från Rønne, där bussarna avgår i parad ut på ön.

Linje 6:


I den lilla byn Snogebæk på sydöstra sidan av ön.

Linje 7:

Hämtar soldyrkare vid den fina stranden i Dueodde, sydöstra spetsen på ön.


Kunde inte motstå denna buss på samma plats som ovanstående.
En DAB från Gudhjem Bus med helsoffa som säten!

Linje 7B:

Är en avart av linje 7 med delvis annan linjesträckning!

Kunsthåndverksbussen:

En turvagn som kör runt ön. Lite osäker på ägare, tidigare tillhörde den Hasle.

Det var allt för denna gång, nu väntar Medeltiden!

Simon A

Snygga o stämmningsfulla bilder

//Simon

christianm

Japp, trevliga bilder. Intressant att man har matrisskyltar med vit färg...

Andreas Ljungqvist

Trevliga bilder, dessa tackar jag för.. Är väl rätt vanligt med matrisskyltar med vit färg i danmark överlag??!

Ronni Svensson

Hej
Det er gode billeder du har taget

blubb

Citat från: Marc skrivet 09 augusti 2007, 16:58:09 PM
För andra gången denna sommar landade jag på den trevliga danska ön Bornholm. En turistö i vanlig ordning, där lokaltrafiken idag mestadels sköts av bolaget Iversen. Från huvudorten Rønne på sydvästra sidan av ön går 6st huvudlinjer rakt ut i alla olika riktningar. Dessa kompletteras av linje 7 som går i en hästsko längs hela kusten och ett par lokallinjer till sevärdigheter och skoltrafik.



Linje 7B:

Är en avart av linje 7 med delvis annan linjesträckning!

Det var allt för denna gång, nu väntar Medeltiden!


Fina bilder från en inte allt för ofta besökt plats..
Intressanta att man har behållt Connex lacken på sidan av bussen, såg du om det var fler av de äldre bussarna som hade kvar det gul-blå fältet vid framdörren?

virtual1

Citat
Linje 2:

En buss på linje 2 mellan husen i Allinge.

Intressant att se en normalgolvsbuss (anar jag) av denna typ! - finns det nån liknande i Sverige???

Ronni Svensson

Citat från: blubb skrivet 10 augusti 2007, 22:08:08 PM
Fina bilder från en inte allt för ofta besökt plats..
Intressanta att man har behållt Connex lacken på sidan av bussen, såg du om det var fler av de äldre bussarna som hade kvar det gul-blå fältet vid framdörren?

blubb: jeg tror at jeg kan svaret på dit spørgsmål
Jeg mener der er 4 busser( 2x Volvo B12Mer + 2 stk MB o 520) der har blå & gule ved fordøren

Ronni Svensson

Citat från: virtual1 skrivet 10 augusti 2007, 22:32:36 PM
Intressant att se en normalgolvsbuss (anar jag) av denna typ! - finns det nån liknande i Sverige???

Hej
Har Swebus ikke en Volvo B12M-60 Saffle i deres flåde?
Jeg kan ikke huske intern-nr på bussen, men jeg mener at intern-nr ligger en sted i 6000 serie

virtual1

Citat från: Ronni Svensson skrivet 11 augusti 2007, 15:23:23 PM
Hej
Har Swebus ikke en Volvo B12M-60 Saffle i deres flåde?
Jeg kan ikke huske intern-nr på bussen, men jeg mener at intern-nr ligger en sted i 6000 serie

Hittade dem :-) - 6061-6070, rullandes i Karlstad med omnejd, inte tänkt på att de vart normalgolvare förut =)

Fredrik Gelin

#10
Har för mig att det rullar minst en (5668?) i Kalmartrakten också...
//Fredrik

Ronni Svensson

Citat från: Marc skrivet 09 augusti 2007, 16:58:09 PM
För andra gången denna sommar landade jag på den trevliga danska ön Bornholm. En turistö i vanlig ordning, där lokaltrafiken idag mestadels sköts av bolaget Iversen. Från huvudorten Rønne på sydvästra sidan av ön går 6st huvudlinjer rakt ut i alla olika riktningar. Dessa kompletteras av linje 7 som går i en hästsko längs hela kusten och ett par lokallinjer till sevärdigheter och skoltrafik.
Kunsthåndverksbussen:

En turvagn som kör runt ön. Lite osäker på ägare, tidigare tillhörde den Hasle.

Hej
Jeg har spurgt om bussen på et anden busforrum
Jeg fik at vide at den ejes af Østbornholms Lokaltrafik

Marc

Aha, tack för informationen!

Kan bekräfta att i alla fall 3 vagnar har kvar Connex ränder, de två Cito i Rönne 7633+7634, samt Säfflen på bilden. Den fjärde har jag inte lyckats få på bild!
/Marc

Ronni Svensson

Jeg havde selvfølgelig glemt nævne intern-nr på busser som svar til blubb´s spørgsmål
Men vogn 7652 (Volvo B12M Säffle) er den sidste bus som har gul & blå ved fordøren