Södra KLT området [8 bilder]

Startat av Marc, 09 augusti 2007, 10:24:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Kalmar län verkar vara på modet just nu. Upptäckte att den 3e var vi minst 4 kameraaktiva personer igång, men då främst i norra länsdelen.
Tänkte fortsätta på de bilder jag lade ut sist, nu gick resan i den sydvästra delen av länet.


Swebus 4162 vilar i Kalmar. Kan det vara så att denna är den äldsta aktiva Raskenbussen hos Swebus idag? Har för mig att Veolia har ett par äldre Säffle i Oskarhamn.


Nästa stopp på resan var Nybro. Trots att det är skollov så rör det på sig lite i alla fall.


Fint besök ifrån Alstermo!


Ett kortare nedslag i eftermiddagsrusningen i Emmaboda. Trevligt med dessa Carrus Fifty, även om de säkert sjunger på sista versen nu.


Tågbussen från Karlskrona rullar förbi. Det här luktar nog inte bara import från utlandet...det stinker!


Ett raskt kliv tillbaka till kusten och Mönsterås!
Fina stora Raskenbussar på små linjer. Precis som jag misstänkte och Lars bekräftade i annan tråd, så är detta av omloppstekniska skäl.


Ålems station är inte det vackraste man kan se, däremot finns en vägkorsning norr om stan som lämpar sig bättre!


Sista bilden kommer från orten med det vackra namnet Blomstermåla.
Tänk bara om ortens busstation även kunde leva upp till den skönheten!

/Marc

Sundås

Härligt att någon har hittat till Emmaboda! :)

Jo, det stämmer att Volvobussarna sjunger på sista versen, PZN655 är den enda som är kvar i trafik.

Och det stämmer även att XPO 477 är importerad, från Tyskland... Men den bussen har fått en riktigt ansiktslyftning på sistone! Jag var själv med och bytte säten i den, och samtidigt bonade vi golvet, tog bort dekaler från utsidan (den har tidigare varit med i projektet Glasbrukslinjen, bilder finns i annan tråd av mig) och en massa annat smått och gott.. Helt klart ett lyft och en förlängning av livslängden. :)

Superbra bilder!

// Sundås
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Marc

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 augusti 2007, 10:58:56 AM
Bussen här började dagen med en 163:a Ristoma-Oskarshamn, sedan en Raskentur på 161 Oskarshamn-Kalmar, sedan en Raskentur på 162 Kalmar-Mönsterås varefter turen som du fotat 17,55 Mönsterås-Blomstermåla följer, dagen avslutas för bussen med en retur Blomstermåla-Mönsterås.

Trevliga bilder Marc!

//Lars

Tack Lars, alltid roligt med en inblick i omloppens värld!
Har noterat att det finns ganska intressanta "rundor" just i Kalmar län. Mönsteråsare som efter rast i Kalmar tar en tur på 131 till Nybro bl.a.
Tidigare fanns det väl även de som körde som en ring: 160 till Västervik, sedan via Vimmerby-Hultsfred-Högsby söderut igen?

Fredde

Kul att se lite fina bilder från mina gamla hemtrakter! Nu får man minnas tiden hos Veolia och alla tänkbara linjer... :) Fast det fanns en tjänst som enbart var på linjerna 163 och 164. Den var inte så populär precis.  :-\

Undra om inte 2201 har kommit efter att man avvecklat 0098:an?

/Fredde

Sundås

Dacke kör även de en tur i stadstrafiken om jag inte minns fel..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Rickardo

Citat från: Fredde_J skrivet 09 augusti 2007, 13:34:36 PM
Kul att se lite fina bilder från mina gamla hemtrakter! Nu får man minnas tiden hos Veolia och alla tänkbara linjer... :) Fast det fanns en tjänst som enbart var på linjerna 163 och 164. Den var inte så populär precis.  :-\

Undra om inte 2201 har kommit efter att man avvecklat 0098:an?

/Fredde

Tack först till Marc för trevliga bilder från min hembyggd!
Jag kommer ihåg att förr  (under Swebus tid i Mönsterås) fanns det ett pass med bara 163/164 och ev någon tur på 166. Denna var, som du skriver inte populär och blev mycket dötid.
/Rickardo

Fredde

Jo, ibland kunde man få sitta en bra stund ute på 166:an vid ändhållplats och vänta. Ska kanske tillägga att den går till Mönsterås Bruk/Södra Cell.

/Fredde

Christian Ljunggren

Citat från: Marc skrivet 09 augusti 2007, 11:37:44 AM
Tack Lars, alltid roligt med en inblick i omloppens värld!
Har noterat att det finns ganska intressanta "rundor" just i Kalmar län. Mönsteråsare som efter rast i Kalmar tar en tur på 131 till Nybro bl.a.
Tidigare fanns det väl även de som körde som en ring: 160 till Västervik, sedan via Vimmerby-Hultsfred-Högsby söderut igen?


Hej!

Tack för härliga bilder.
Sommaren 2004 då jag körde hos Connex i Västervik användes Rasken-bussar av omloppsskäl även på linje
23 Västervik-Edsbruk, 25 Västervik-Överum och även 39 Västervik-Totebo.
Åtminstone på 23 och 25 förekommer det fortfarande. Såg 2220 där för ett tag sedan.

Mvh

Christian

Kaxen

#8
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 augusti 2007, 12:12:01 PM

Oskarshamnarna likaså på söndagkvällarna.
Högsbyförarna kör till Påryd på lörd fm och till Nybro M-F em.

Kalmar kör åt de flesta håll, Öland, Nybro, Emmaboda, Bergkvara, Oskarshamn, Västervik och även en tur t/fr Berga.
Detta kan variera en del mellan olika tidtabellsperioder.

//Lars


Oskarshamn kör till Nybro varje dag, fast det ligger egentligen på ett Högsbyomlopp (183). Högsby kör inte till Påryd, däremot till Gräsmo och Prebendevägen på sommaren. Vinteromlopp kör Högsby till Nybro vardagar.







Fredde

Och Mönsterås kör fortfarande till Hultsfred med Rasken-vagnar kan jag tänka mig...

/Fredde

Fredde

Nej, det är linje 54 från Oskarshamn kl. 12:10 (gick den då jag körde där). Man hade Rasken-linje innan så det var nog av den anledningen.

Så det blir andra som får åka till Påryd då. När blir det klart vilka som kommer få köra detta/När blir det klart vilka som blir trafikutövare i Kalmar län?

/Fredde

Bussmicke

Ska inte anbuden vara inne nu i slutet av månaden?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kaxen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 augusti 2007, 23:26:35 PM
Jag har både tittat på kommande omlopp och jämfört med dagens, tydligen blir det Påryd från 2008 etc.

//Lars

Jag trodde det var frågan om vem som kör vad nu, 2008 vet vi inte vem vi jobbar åt (eller inte jobbar alls). :P

Kaxen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 augusti 2007, 00:16:52 AM
Normalt brukar ju omloppen ändras väldigt lite år från år, intressant att just detta justerats var min tanke.

//Lars

Ja, lite intressant är det allt. Har inte fått omloppen för 2008 än, eftersom jag bara jobbar med körspecar behöver jag dem inte än på länge (konstigt att det alltid ska bli så körigt i slutet även om man har så mycket tid på sig ;D)