Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus

Startat av Mikael T Nilsson, 27 augusti 2018, 17:06:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Detta är en ny tråd, skapad med inlägg om FlixBus som inte passade in under sina respektive rubriker i de tidigare trådarna.
/Admin




Tack för trevligt bildsvep!

Såg förresten en tyskregistrerad Flixbuss skyltad med svenska destinationer vid Cityterminalen i fredags.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 augusti 2018, 17:06:17 PM
Tack för trevligt bildsvep!

Såg förresten en tyskregistrerad Flixbuss skyltad med svenska destinationer vid Cityterminalen i fredags.
Olaglig cabotagetrafik?

Lars-Håkan_E


zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 augusti 2018, 18:53:59 PM
Det har ju förekommit under lång tid
Oseriöst och bedrövligt att ett sådant företag har tagit över verksamheten från Swebus.   

homer

Citat från: zjbus skrivet 27 augusti 2018, 19:09:41 PM
Oseriöst och bedrövligt att ett sådant företag har tagit över verksamheten från Swebus.

vad är de som är oseriöst?

zjbus


Daniel Lindblom

Citat från: zjbus skrivet 27 augusti 2018, 22:10:19 PM
Att bedriva olaglig cabotagetrafik

Cabotagetrafik inom EU är tillåtet sedan 2010. Du kanske skulle läsa på lite.

Fredrik Gelin

#7
Och på vilket sätt är det olagligt för exempelvis Flixbus att köra enstaka inrikessträckor?
Om de kör tex Stockholm - Karlstad i anslutning till en buss som kommit från exempelvis Berlin eller liknande är det väl inte olagligt?

Enligt Transportstyrelsen är det helt i sin ordning att köra inrikes linjetrafik med en buss registrerad i ett annat EU-land så länge man ansökt om detta i förväg vilket jag förutsätter att Flixbus i detta fall gjort.
Det finns vissa villkor för detta, men de är väldigt grundläggande vad det verkar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk



Edit: Fixade den trasiga länken /Admin

zjbus

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 28 augusti 2018, 08:09:26 AM
Cabotagetrafik inom EU är tillåtet sedan 2010. Du kanske skulle läsa på lite.
Jag frågade tidigare i tråden om det handlade om olaglig cabotagetrafik och fick svaret att det pågått länge.
Vad är det som du anser att jag ska läsa på?

zjbus

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 28 augusti 2018, 08:12:10 AM
Och på vilket sätt är det olagligt för exempelvis Flixbus att köra enstaka inrikessträckor?
Om de kör tex Stockholm - Karlstad i anslutning till en buss som kommit från exempelvis Berlin eller liknande är det väl inte olagligt?

Enligt Transportstyrelsen är det helt i sin ordning att köra inrikes linjetrafik med en buss registrerad i ett annat EU-land så länge man ansökt om detta i förväg vilket jag förutsätter att Flixbus i detta fall gjort.
Det finns vissa villkor för detta, men de är väldigt grundläggande vad det verkar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Är frågorna ställda till mej?

zjbus


Ersa

Citat från: zjbus skrivet 28 augusti 2018, 10:09:57 AMHoppas då att ökningen inte bara gäller antalet svenskregistrerade fordon utan även chaufförer. Påverkar ju självklart trafiksäkerheten m.m. om utländska chaufförer som inte är så insatta i våra trafikregler, lagar och språk kör inrikestrafik här, som gjort för förvecklingar, det är fullt tillräckligt med trafiken mellan olika länder.
Dessutom så innebär naturligtvis detta en betydligt sämre service för resenärer som är vana vid att åka med t.ex. SJ-Buss/Swebus att mötas av chaufförer som inte pratar och förstår svenska, kanske inte är så behjälpliga med kontakter med övriga bussar och tåg för övergångar m.m.
Så få länders regskyltar som möjligt får man verkligen hoppas.

Jag förstår inte riktigt vad det är för kontakter du syftar på. Enligt egna erfarenheter som dåvarande förare på Swebus Express har förarna på dylika bolag oftast oerhört lite kontakt och dialog med resenärerna. Åtminstone de senaste 10-15 åren. Så jag har lite svårt att tro att det kommer bli några större bekymmer. Av de fåtal frågor en förare får per arbetsvecka, torde engelska räcka fullgott.

Angående trafikregler och lagar har ju många svenska åkare kört turistbussar nere i övriga Europa i decennier, och även i Östeuropa innan murens fall. Trots detta hade dessa förare inga problem att förstå dåvarande lagar och trafikregler i t.ex DDR och Polen.
Sverige är väl inget speciellt land, som skulle ha svårare trafikregler än övriga europeiska länder? Vi infödda svenskar är inte bättre på saker, och är inte mera unika, än vad andra EU-medborgare är.

(Ursäkta att jag fortsatte på sidokörningen som tråden inte borde handla om)

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2018, 09:03:32 AM
Jag förstår inte riktigt vad det är för kontakter du syftar på. Enligt egna erfarenheter som dåvarande förare på Swebus Express har förarna på dylika bolag oftast oerhört lite kontakt och dialog med resenärerna. Åtminstone de senaste 10-15 åren. Så jag har lite svårt att tro att det kommer bli några större bekymmer. Av de fåtal frågor en förare får per arbetsvecka, torde engelska räcka fullgott.

Angående trafikregler och lagar har ju många svenska åkare kört turistbussar nere i övriga Europa i decennier, och även i Östeuropa innan murens fall. Trots detta hade dessa förare inga problem att förstå dåvarande lagar och trafikregler i t.ex DDR och Polen.
Sverige är väl inget speciellt land, som skulle ha svårare trafikregler än övriga europeiska länder? Vi infödda svenskar är inte bättre på saker, och är inte mera unika, än vad andra EU-medborgare är.
T.ex. ang. övergångar till andra busslinjer, även om det finns marginaler i tabellerna så kan det ju uppstå händelser under resans gång, tvivlar inte alls på att servicenivån var betydligt högre förr. Du kan inte ta för givet att alla i synnerhet inte folk i äldre generationer kan engelska och det kan självklart inte ställas några krav på det, däremot så borde det ställas krav på svenskspråkig personal vid inrikesresor.
Tror inte att du kan tala för alla som har kört turistbussar i övriga Europa inkl. Östeuropa och säga att det aldrig uppstod några problem med lagar och trafikregler.
Var land har sina regler, variationerna är stora mellan olika länder och jag är väldigt säker på att vardagstrafikanterna i respektive land har större kunskap om reglerna där än i andra länder, stora skillnader i vad som gäller vid t.ex. rondellkörning, högerregeln/huvudled med mycket mera. Dessutom så underlättar det självklart om man förstår språket som trafikskyltar, hänvisningar m.m. är skrivet på så jo vi som kan läsa/prata och förstå svenska har bättre förutsättningar att klara oss och våra medtrafikanter i den svenska trafiken.

mittlinje

Citat från: zjbus skrivet 29 augusti 2018, 11:53:19 AM
....Tror inte att du kan tala för alla som har kört turistbussar i övriga Europa inkl. Östeuropa och säga att det aldrig uppstod några problem med lagar och trafikregler.....

Det räcker att köra i Sverige så uppstår problem i trafiken. Nu fick du svaret om att det inte var några problem att förstå trafiklagar och regler.

Sedan kommer alltid tolkningsmöjligheten och den kan jag lova dig att den är lika knepig oavsett var du befinner dig. Räcker med att bli stoppad av polis i Sverige haglar "bortförklaringar" = tolkning av problemet! Och i gamla öst hjälpte det ibland med några öl för att få en ändring av problemet som egentligen inte var något problem. De misstag jag gjort utomlands är precis de som kan uppstå i Sverige.

Vid kommunikation mellan personer har det alltid funnits papper och penna och/eller rörelser.

Skulle veta vad du har för erfarenhet av utlandstrafik med tanke på att det tycks vara svårt att köra i annat land?

Gällande huvudfrågan kan jag tillägga, för att inte isolera oss måste vi acceptera förändringar. Utvecklingen har gått snabbt så jag har inte hunnit reflektera över landstillhörighet på fordonen jag sett  8)...... nu kanske jag får upp det  :)


Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2018, 05:33:59 AM
Man kan diskutera flera olika saker i en tråd, och behöver därför inte "gå tillbaka" till något.
Borde tråden för övrigt inte istället handla om vilka olika europeiska bussbolag (inkl vilka länder de är baserade i) som kör för FlixBus?

Den förteckningen finns här. Jag vet dock inte hur uppdaterad listan är.

https://www.flixbus.se/foeretag/samarbeten/busspartner
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)