Vuxet beteende...

Startat av Bussmicke, 20 oktober 2020, 18:05:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

I Finspång idag

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Citaro C2


pegee

Att bete sig på det sättet kan verkligen diskuteras. Men alla ni bussfotografer borde
vara medvetna om att alla (förare) inte vill bli fotograferade utan att ha en aning om
var en bild kan hamna! På många arbetsplatser, skolor, sjukhus m.m är det fotoförbud
just för att man inte vill att bilder på folk skall spridas hur och var som helst!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

homer

bedrövligt, skicka bilden till företaget, troligen pekar han finger åt fler än dig

Bussmicke

Det har jag gjort och jag vet en till som får finger av honom varje gång.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: pegee skrivet 20 oktober 2020, 18:52:25 PM
Att bete sig på det sättet kan verkligen diskuteras. Men alla ni bussfotografer borde
vara medvetna om att alla (förare) inte vill bli fotograferade utan att ha en aning om
var en bild kan hamna! På många arbetsplatser, skolor, sjukhus m.m är det fotoförbud
just för att man inte vill att bilder på folk skall spridas hur och var som helst!
Fritt land, jag får fotografera. Jag får lägga upp bilder. Jag vill inte bli ifrågasatt av en forummedlem, då är du på fel ställe.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Forumet är lika fritt som landet, så pegee får skriva sin åsikt här. Jag förstår att alla förare inte vill vara med på bild, men i såna lägen täcker solskyddet eller ens egen handflata en större yta av ansiktet, jämfört med vad ett visst finger gör. Dylika gester ska man som anställd inte representera sin arbetsgivare och den regionala kollektivtrafikmyndigheten med.

Vagnskada

Ibland har missuppfattningen förekommit att hobbyfotografer i själva verket är kontrollanter från länstrafikbolag utsända för att kontrollera skyltning, bussar etc. Reflexväst märkt hobbyfotograf kanske vore en idé?

Resenären

Fast ännu mindre skäl att peka finger åt sin direkte eller indirekte arbetsgivare tänker jag. Nåja den personen får ju själv stå för den bild han skapar av sig.

Nico

Överlag är detta trist att se då det ju är tillåtet att fotografera på offentlig plats. Däremot ska man ju om möjligt undvika att fotografera folk direkt utan tillstånd. Om däremot någon råkar komma med i samband med att något annat fotograferas så kan det bli lite av ett gränsfall... även om det sällan går så långt.

Sedan är ett annat problem att många förare inte vet vilka regler som gäller. Framförallt gäller det förare som kommer från andra länder och kanske fortfarande utgår från det som gällde på respektive hemmaplan. I bl.a. Stockholm så har det gått ut riktad information till entreprenörer/förare om vad som gäller, men det har ändå inte nått fram till alla... och kommer inte heller att gå fram till alla samt att en del inte vill ta till sig detta. På andra håll i landet varierar det säkert oxå, men överlag tror jag som sagt att kunskapen om detta är låg hos många förare.

Sedan ska man inte sticka under stol med att bussfotografer/entusiaster som grupp tyvärr delvis har dåligt rykte. Som vanligt handlar det då om att några få har betett sig konstigt vilket trist nog drabbar kollektivet i stort. Det här är förhoppningsvis något som blir bättre med tiden, men det beror även på hur fotograferna beter sig över tid.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buss-busen

Citat från: Bussmicke skrivet 20 oktober 2020, 23:14:13 PM
Fritt land, jag får fotografera. Jag får lägga upp bilder. Jag vill inte bli ifrågasatt av en forummedlem, då är du på fel ställe.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Skärp dig. Du vill inte bli ifrågasatt av en forummedlem. Skulle du vara viktigare än andra på forumet?

Ersa

Ett diskussionsforum är till för diskussioner. Vi behöver inte få in nån slags rädsla för att behöva diskutera olika frågor och åsikter med varandra här. I så fall faller hela vitsen med att ha kvar forumet.

Bussmicke

Citat från: Buss-busen skrivet 21 oktober 2020, 22:34:23 PM
Skärp dig. Du vill inte bli ifrågasatt av en forummedlem. Skulle du vara viktigare än andra på forumet?

Skärp dig själv, Man ifrågasätter inte varandra här. Vi är alla bussintresserade här förmodar jag, då stöttar man varann i intresset, inte tvärtom.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JAB

Vad ser du för vinst i all överhuvud taget lägga ut en sådan bild på ett öppet forum? Du känner dig kränkt av fotoobjektets reaktion och känner att du vill ge tillbaka en kränkning ?

virtual1

Fast att skriva "vuxet beteende" kan väl omöjligen ses som en kränkning?????