En sommar med H19

Startat av AGR, 05 juni 2012, 10:08:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Efter dagen H stog den avställd bland de andra H29:orna i Brommahallen som sagt rejält krockad och i vänsterutförande. Den sista tjänsten i Stockholm blev som bergsskrotare med dansbana under bygget av Järvabanan.

Linjebuss köpte som sagt var alla H29 utom den första som ju blev bilskolebuss. Jag jobbade med Linjebuss i slutet av 80-talet och de som kom ihåg den här affären sa att det var den bästa affär Linjebuss någonsin hade gjort (och de har historiskt ändå varit ganska så duktiga på att göra affärer!). SL ville väl förmodligen bara bli av med de udda bussarna.

Mr H

Hasse L

Vi fortsätter med de Metropoler ¨vår förare¨ körde perioden 31/7 - 2/9 1967. Några få av de förut noterade figurerar inte längre, men de fanns nog kvar ändå(?). Körningen av H21 ökade avsevärt, medan bara en Büssing finns med, 533.
Dessa H19 kördes en eller flera gånger:

008, 009, 033, 040, 048, 049, 052, 134, 137, 138, 140, 148, 149 och 152.

Jag räknar väl upp Capitolerna också (det regnar ju fortfarande); tyvärr känner jag inte alls till hur dessa var fördelade mellan hallarna vid årets början, kanske alla nedan upptecknade var hornsbergsoriginal?. Tacksam för uppgifter om hur detta förhöll sig! Kanske är det redan slutgiltigt avhandlat i en gammal tråd.....
240, 248, 254, 255, 276, 283, 286, 297, 299, 300, 363, 364, 371, 377, 380, 381, 386, 394, 398 och 401.

Linje 49 hade väl tagits över av Hornsberg vid omläggningen i augusti 1966 då Essingeleden öppnades??

Min okunnighet om bussfördelningen är oförlåtlig, men jag var, som sagt, mer intresserad av de sista spårvagnarna (den 1/9 var detta ledsamt nog ett avslutat kapitel i trafiktillvaron med en sista konduktörstjänst på B25 994 och 989 på 8:an resp. 4:an).
 
                                                                   

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 juni 2012, 12:08:40 PM
Vi fortsätter med de Metropoler ¨vår förare¨ körde perioden 31/7 - 2/9 1967. Några få av de förut noterade figurerar inte längre, men de fanns nog kvar ändå(?). Körningen av H21 ökade avsevärt, medan bara en Büssing finns med, 533.
Dessa H19 kördes en eller flera gånger:

008, 009, 033, 040, 048, 049, 052, 134, 137, 138, 140, 148, 149 och 152.

Jag räknar väl upp Capitolerna också (det regnar ju fortfarande); tyvärr känner jag inte alls till hur dessa var fördelade mellan hallarna vid årets början, kanske alla nedan upptecknade var hornsbergsoriginal?. Tacksam för uppgifter om hur detta förhöll sig! Kanske är det redan slutgiltigt avhandlat i en gammal tråd.....
240, 248, 254, 255, 276, 283, 286, 297, 299, 300, 363, 364, 371, 377, 380, 381, 386, 394, 398 och 401.

Linje 49 hade väl tagits över av Hornsberg vid omläggningen i augusti 1966 då Essingeleden öppnades??

Min okunnighet om bussfördelningen är oförlåtlig, men jag var, som sagt, mer intresserad av de sista spårvagnarna (den 1/9 var detta ledsamt nog ett avslutat kapitel i trafiktillvaron med en sista konduktörstjänst på B25 994 och 989 på 8:an resp. 4:an).
 
                                                                   

Tack för ditt besvär!
Det som förvånar mig mest är faktiskt Büssingen 533 då samtliga vänsterbüssingar byggdes om sommaren 1967. Åtminstone H25-H26 byggdes om i Svendborg i Danmark och jag såg själv i juli 1967 ett långt tåg i Helsingborg med Büssingar på väg att lämna landet. Büssingarna bör ha kunnat tas ur trafik i samband med sommartidtabellens införande och det i sig bör ju ha medfört en vantring mellan hallarna av de kvarvarande bussarna. (H31 däremot gick allesammans hela vänstertrafiktiden ut).
Vad det gäller H21 så verkar ju alla hallarna vad det gäller tidigare placeringar finnas representerade. Intressant!

Mr H

Gunnar D

Intressant!
Den nämnda H25:an vill jag minnas jag såg på linje 103 i mitten av aug-67.

/Gunnar

Mr G

Åtminstone 2 stycken Hammarbycapitoler i den sammanställningen, tror jag. Jag ser detta som en bekräftelse på att Hammarby blev av med Capitoler det sista året. Kanske fanns det förresten fler än dessa fd "bajare" i Hornsberg? Gissar att Söder kan ha plockat Capitoler från Hammarby också.

Det här är förstås en del av förklaringen till att 71:an och 193:an blev rena Metropollinjer mot slutet av vänstertrafiktiden, efter att ha dominerats av Capitoler den första tiden efter den 5 april 1964.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 17 juni 2012, 21:06:47 PM
Åtminstone 2 stycken Hammarbycapitoler i den sammanställningen, tror jag.

..och åtminstone två Nybodacapitoler. Mr H utlovade tidigare uppgift om vilka H21 som flyttades från Hornsberg till Nyboda. Intressant att få se den.

/Gunnar

Hasse L

Kan någon presentera en sammanställning över hur H21 var fördelade mellan hallarna vid början av 1967?

/H.

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 18 juni 2012, 09:19:10 AM
Kan någon presentera en sammanställning över hur H21 var fördelade mellan hallarna vid början av 1967?

/H.

Vågar mig inte på det, blir bara spekulationer. Betänk att då var alla H24+H30 ur leken.
Var också mest inriktad på spårvagnarna då, vilket var enklare.

/Gunnar

Mr H

Jag har inte fått svar ännu från min källa på omplaceringarna av H21.
Kollade lite på vagnförteckningarnas B-blad på H21. Upptäcker där att vagn 5406 (bilden) är sist i serie med leveransår 1958 medan 5407-5411 anges med leveransår 1957. Var 5406 i själva verket den sista H21/H22:an?

Jag har något minne av att ha hört att H21 och H22 levererades ej färdiga till SS och färdigställdes i Hornsberg. Stämmer det? Kanske det kan vara förklaringen till oordningen?

Mr H

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 18 juni 2012, 18:46:03 PM
Jag har inte fått svar ännu från min källa på omplaceringarna av H21.

Mr H

Vad kan detta vara för källa? Underjordiska källor har man ju hört talats om. Kan det vara en sån? För inte är det väl en utomjordisk ... ;D
吉先生

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 18 juni 2012, 20:36:51 PM
Vad kan detta vara för källa? Underjordiska källor har man ju hört talats om. Kan det vara en sån? För inte är det väl en utomjordisk ... ;D

Tja en källa som har med hav och sjö att göra kanske man kan kalla utomjordisk på sitt sätt! Det här med leveransen av H21/H22 finns beskrivet i SvOf:s skrift Scania helbyggda bussar.

Där står att Scania-Vabis anger bussarna som levererade 1955-1956 medan SS anger de som levererade fram till 1958. I skriften står också att SS färdigställde bussarna. Hur såg bussarna ut vid leverans från Scania och ska man tolka det här som att det fanns bussar som stog i två år innan de färdigställdes? Otroligt i så fall! Jag har hört någonstans att de lackades av SS i Hornsberg och kördes upp till Stockholm olackade. Men två år...

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 17 juni 2012, 15:57:40 PM
Det som förvånar mig mest är faktiskt Büssingen 533 då samtliga vänsterbüssingar byggdes om sommaren 1967. Åtminstone H25-H26 byggdes om i Svendborg i Danmark och jag såg själv i juli 1967 ett långt tåg i Helsingborg med Büssingar på väg att lämna landet. Büssingarna bör ha kunnat tas ur trafik i samband med sommartidtabellens införande och det i sig bör ju ha medfört en vantring mellan hallarna av de kvarvarande bussarna. (H31 däremot gick allesammans hela vänstertrafiktiden ut).
Hittade några noteringar från 1967:

5515   lin 57   12/7
5533   lin 103 13/8
5544   lin 104   2/7
5557   lin 52   15/7

Citat från: Mr H skrivet 18 juni 2012, 21:33:10 PM
Där står att Scania-Vabis anger bussarna som levererade 1955-1956 medan SS anger de som levererade fram till 1958. I skriften står också att SS färdigställde bussarna. Hur såg bussarna ut vid leverans från Scania och ska man tolka det här som att det fanns bussar som stog i två år innan de färdigställdes? Otroligt i så fall! Jag har hört någonstans att de lackades av SS i Hornsberg och kördes upp till Stockholm olackade. Men två år...
Har sett en bild som visar H22 5411 överlämnas till SS i Hammarby våren 1958. Lackad och skyltad 181 med pappskylt i linjenummerskylten förmodligen pga saknade linjenummerrullar.

/Gunnar

Fredrik Klint

Citat från: Mr H skrivet 18 juni 2012, 21:33:10 PM
Tja en källa som har med hav och sjö att göra kanske man kan kalla utomjordisk på sitt sätt! Det här med leveransen av H21/H22 finns beskrivet i SvOf:s skrift Scania helbyggda bussar.

Där står att Scania-Vabis anger bussarna som levererade 1955-1956 medan SS anger de som levererade fram till 1958. I skriften står också att SS färdigställde bussarna. Hur såg bussarna ut vid leverans från Scania och ska man tolka det här som att det fanns bussar som stog i två år innan de färdigställdes? Otroligt i så fall! Jag har hört någonstans att de lackades av SS i Hornsberg och kördes upp till Stockholm olackade. Men två år...

Mr H

Intressant, har aldrig tänkt på detta. Slog för skoj skull upp den sista på SBH, A75411. Den anges som årsmodell -56 med reg-datum 1958-02-06.

Fredrik Klint

Citat från: Gunnar D skrivet 18 juni 2012, 22:00:04 PM

Har sett en bild som visar H22 5411 överlämnas till SS i Hammarby våren 1958. Lackad och skyltad 181 med pappskylt i linjenummerskylten förmodligen pga saknade linjenummerrullar.

/Gunnar

Siffran berodde sannolikt på att det var vagn 181, den sista Capitolen av littera H21/H22.

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 18 juni 2012, 22:01:36 PM
Siffran berodde sannolikt på att det var vagn 181, den sista Capitolen av littera H21/H22.

Tror jag också, därför den lilla ceremonin med bild!

/Gunnar