En sommar med H19

Startat av AGR, 05 juni 2012, 10:08:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Har försökt se på negativet vilken H19 som syns på bilden, men det är för oskarpt. Den tredje siffran ser ut att vara 0, så en fd brommavagn lär det vara. En tydligare bild av 049 vid samma plats den 21.8.1967 har jag också, men den är tagen av en annan fotograf (en bekant som nog kan förmås att medge att den visas).

Almanackan är inte i min ägo, men jag kan låna den och söka efter fler Metropoler.

/Hasse

Gunnar D

Lite noteringar ang utsättning på linje 49 och 96 år 1967:

Linje 49:
75137   25/8
  5140   31/8

Linje 96:
  5009   25/8
  5048   28/7
  5137   26/4
  5138   28/7
  5140   24/8
 
  5242   25/8
  5299     2/9
  5405   24/8

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 13 juni 2012, 10:06:46 AM
Lite noteringar ang utsättning på linje 49 och 96 år 1967:

Linje 49:
75137   25/8
  5140   31/8

Linje 96:
  5009   25/8
  5048   28/7
  5137   26/4
  5138   28/7
  5140   24/8
 
  5242   25/8
  5299     2/9
  5405   24/8

/Gunnar
Intressant! Idel brommametropoler vad jag kan förstå? Min sagesman (tillika nuvarande innehavaren av almanackan) som tyckte sig minnas även nybodavagnar kanske tog fel; ska bli givande att konsultera vår nu 82-årige kollegas noteringar....

/Hasse

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 13 juni 2012, 10:06:46 AM
Lite noteringar ang utsättning på linje 49 och 96 år 1967:

Linje 49:
75137   25/8
  5140   31/8

Linje 96:
  5009   25/8
  5048   28/7
  5137   26/4
  5138   28/7
  5140   24/8
 
  5242   25/8
  5299     2/9
  5405   24/8

/Gunnar

Intressant!
Här kommer H21 in i leken också! Nu har jag inte listorna framför mig men var inte 5242 en Hammarbycapitol (de hade väl de första 20 st?) och 5405 en av de vagnar som tillsammans med bildens 5406 överfördes från Hornsberg till Nyboda? Det där med överflyttningen av Capitolerna Hornsberg-Nyboda kan jag kolla upp.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 13 juni 2012, 14:27:00 PM
Intressant! Idel brommametropoler vad jag kan förstå? Min sagesman (tillika nuvarande innehavaren av almanackan) som tyckte sig minnas även nybodavagnar kanske tog fel; ska bli givande att konsultera vår nu 82-årige kollegas noteringar....

/Hasse

Ja, de var väl Brommametropoler. Det finns även en (känd) bild på 5033 på linje 96 vid Kronobergsparken antagligen 1967. Ser fram emot noteringarna..

Citat från: Mr H skrivet 13 juni 2012, 14:43:17 PM
Intressant!
Här kommer H21 in i leken också! Nu har jag inte listorna framför mig men var inte 5242 en Hammarbycapitol (de hade väl de första 20 st?) och 5405 en av de vagnar som tillsammans med bildens 5406 överfördes från Hornsberg till Nyboda? Det där med överflyttningen av Capitolerna Hornsberg-Nyboda kan jag kolla upp.

Mr H

5242 var en känd Hammarbycapitol men dess placering sommaren-67 vet jag inte. Eller om 5405 och 5406 tillhörde Hornsberg när de körde på 49/96. Spännande iaf!

/Gunnar

Mr H

Ska vi tro att Bromma lämnade ifrån sig Metropolerna till Hornsberg när SJ-Capitolerna flyttade in i Bromma? Konstigt i så fall att Capitolerna inte istället flyttade in i Hornsberg och gick i innerstaden. Bromma körde väl linje 80. Gick det SJ-Capitoler på den någon gång? Måste sett lite speciellt ut vid Norra Bantorget med en SJ-Capitol på linje 80!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 13 juni 2012, 15:42:58 PM
Ska vi tro att Bromma lämnade ifrån sig Metropolerna till Hornsberg när SJ-Capitolerna flyttade in i Bromma? Konstigt i så fall att Capitolerna inte istället flyttade in i Hornsberg och gick i innerstaden. Bromma körde väl linje 80. Gick det SJ-Capitoler på den någon gång? Måste sett lite speciellt ut vid Norra Bantorget med en SJ-Capitol på linje 80!

Mr H

SJ-Capitolena användes väl mest som extravagnar i Brommatrafiken. Även om de nångång körde på 80:an 1967 så vände de vid Fridhemsplan  :)
Brommas egna H21 hade väl flyttats nånannanstans, Hornsberg verkar logiskt.

/Gunnar

Mr H

Jag har för mig att det fanns en klausul i det fackliga avtalet för enmansbetjäning för innerstaden som sa att bussarna skulle vara automatväxlade för att få framföras enmans. Långsökt sammanhang men det var ju förstås för att lätta på förarens totala arbetsbörda. I så fall så skulle inte SJ-Capitolerna ha kunnat köras enmans i innerstaden (men väl Metropolerna förstås). Någon som har koll på det gamla avtalet?

Mr H 

LYR



Jag fyller på ämnet med en gammal bild, alltså en repris av H19 på linje 10.
/ LYR

Staffan Sävenfjord

Citat från: LYR skrivet 15 juni 2012, 19:50:38 PM


Jag fyller på ämnet med en gammal bild, alltså en repris av H19 på linje 10.
/ LYR

Trevligt. Linje 10 var egentligen en spårvagnslinje men den trafikerades den sista tiden med Metropol-bussar, som huvudsakligen gick i innerstadstrafik. Ena ändstationen var vid Ropsten, den andra någonstans på Söder.

Bilden är alltså tagen i slutet av augusti eftersom övergången till högertrafik skedde 3 september 1967.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hasse L

Här kommer inledningsvis numren på de H19, överförda till Hornsbergshallen, som ¨vår förare¨ - fast placerad på linje 96 - körde  under april - juni 1967. Datumet anger första körning med respektive vagn, alla bussar som dök upp redan i april hängde med hela tiden.

138  9/4
170  9/4
140  10/4
137  17/4
136  20/4
040  21/4

149  9/6
148  22/6
169  28/6
De tre büssingmodellerna H25,26,27 stod för resten av utsättningen på 96:an under denna period tillsammans med enstaka H21 Capitol.

Hittade H29 584 (24/5) och H31 628 (25/6)  på linje 41 resp. 62 i samband med tjänstebyte eller fridagsarbete.
Under juli månad åtnjöts semester. Jag återkommer med augustinoteringarna.

/Hasse

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 16 juni 2012, 12:06:29 PM

138  9/4
170  9/4
140  10/4
137  17/4
136  20/4
040  21/4

149  9/6
148  22/6
169  28/6

Intressant! Här ses väl fyra Nybodavagnar.
Ser fram mot fortsättningen!

/Gunnar

Peter Rost

Dubbeldäckare på 41:an med andra ord?

/Peter

Gunnar D

Citat från: Peter Rost skrivet 16 juni 2012, 23:43:26 PM
Dubbeldäckare på 41:an med andra ord?

/Peter

Nej men "tomhylsa". Det var väl den som krockade och inte högerombyggdes. Vad hände med den egentligen den sista tiden innan Dagen H?

/Gunnar

Peter Rost

5584 blev påkörd bakifrån innan högeromläggningen, och byggdes därmed aldrig om för högertrafik. Den sådes krockskadad till Linjebuss för att användas som reservdelsförråd, och fick nr 615.

/Peter