En sommar med H19

Startat av AGR, 05 juni 2012, 10:08:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olle H

Under min tid som förare i  Hyh hade vi då och då inlånade  oxblodsröda H21. Dessa var inte så populära då de var s.k tachografvagnar där man noggrant kunde följa vagnarnas trafikdygn exakt. Då gällde det att hålla alla tider exakt.
//Olle

Mr H

Jag tittar på min svartvita bild av 5406 vid Liljeholmen och jag måste nog rätta mig även om den är svartvitt att den tycks vara ljusröd.
Däremot så är jag säker på att sista vagn ut från Nyboda var en oxblodsröd H21 med grått tak. Det har visats bilder på den förut här bl.a en vy tagen från Södertäljevägen där H21:an står längst t.v i busshavet efter dagen H vid tennisbanorna.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 08 juni 2012, 12:57:21 PM
Jag tittar på min svartvita bild av 5406 vid Liljeholmen och jag måste nog rätta mig även om den är svartvitt att den tycks vara ljusröd.

OK, kan du inte lägga ut den här när den dessutom är tagen vid Lih!

/Gunnar

Mr H

Även om den har en skyltning som kommer att skaka om Mr G i grundvalarna? ;D

Mr H

Mr G

Jag håller i mig och tar spjärn bakom kommoden. Kom an bara!  ;D
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 08 juni 2012, 14:49:33 PM
Även om den har en skyltning som kommer att skaka om Mr G i grundvalarna? ;D

Mr H

Det är värt risken, tycker jag.  :)

/Gunnar

Mr H



OK då fyrar jag av!
Bilden är tagen i augusti 1967.
Man får trösta sig med att hade inte skyltningen sett ut som den gjort
så hade sannolikt aldrig bilden blivit till!

Ursäkta Instamatickvalitén men tvärtemot ett närstående teknikforum så tycker jag
att även en dålig bild kan förmedla ett budskap om tider som flytt och därigenom ha sitt värde!

Mr H

yngrot

Härlig bild  och reklamen om John Silver  ger mig en minnesbild av min mamma som alltid rökte det märket  utan filter .. ursäkta lite OT ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 08 juni 2012, 16:22:14 PM
OK då fyrar jag av!
Bilden är tagen i augusti 1967.
Man får trösta sig med att hade inte skyltningen sett ut som den gjort
så hade sannolikt aldrig bilden blivit till!

Ursäkta Instamatickvalitén men tvärtemot ett närstående teknikforum så tycker jag
att även en dålig bild kan förmedla ett budskap om tider som flytt och därigenom ha sitt värde!

Mr H

Intressant och med en helt OK kvalitet!
Vissa detaljer pekar på att bilden inte är tagen precis i slutet av aug -67 utan tidigare.

Min hypotes f.n. är att bussen har kört på linje 49 och ska nu över till linje 36. Den står ett steg framför hplläget för 49:an och ska invänta avgtid för att sättas in på linje 36 förmodligen från Hornstull riktning Kungsholmen. Föraren har tänkt till och skyltat "46" bak dvs 49+36:)  Förmodar att den var skyltat "36" framtill vid fototillfället.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 08 juni 2012, 17:58:38 PM
Intressant och med en helt OK kvalitet!
Vissa detaljer pekar på att bilden inte är tagen precis i slutet av aug -67 utan tidigare.

Min hypotes f.n. är att bussen har kört på linje 49 och ska nu över till linje 36. Den står ett steg framför hplläget för 49:an och ska invänta avgtid för att sättas in på linje 36 förmodligen från Hornstull riktning Kungsholmen. Föraren har tänkt till och skyltat "46" bak dvs 49+36:)  Förmodar att den var skyltat "36" framtill vid fototillfället.

/Gunnar

Intressant hypotes!
Så långt tänkte jag inte när jag skyltade om den från "36" till "46" innan jag tog bilden  :-[ :-[ :-[! Jag fick uppfattningen att det var en till Nyboda ingående 36:a vars förare hade ett ärende till tx innan dagen var slut!
Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 08 juni 2012, 20:23:12 PM
Intressant hypotes!
Så långt tänkte jag inte när jag skyltade om den från "36" till "46" innan jag tog bilden  :-[ :-[ :-[! Jag fick uppfattningen att det var en till Nyboda ingående 36:a vars förare hade ett ärende till tx innan dagen var slut!
Mr H

Haha, hade faktiskt det som en alternativ hypotes att det var några killar (MrG/MrH) som hade gjort detta! Har nog själv gjort nåt liknande!
Jag tror på goda grunder att den skulle iväg på 36:an.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Olle H skrivet 08 juni 2012, 12:39:23 PM
Under min tid som förare i  Hyh hade vi då och då inlånade  oxblodsröda H21. Dessa var inte så populära då de var s.k tachografvagnar där man noggrant kunde följa vagnarnas trafikdygn exakt. Då gällde det att hålla alla tider exakt.
//Olle

Detta var okänt för mig. Jag vet att Nyboda iaf våren 1965 hade oxblodet 75392. Kanske var det då tillfälligt eller om den dröjde sig kvar där till Dagen H.

/Gunnar

Hasse L



Sommaren 1967 fanns ett litet antal H19 i Hornsbergshallen, de ska ha överförts från både Bromma och Nyboda. De kördes - tillsammans med Capitol och Büssing - på främst linje 96, men kunde också ses på 49:an.

Källa: En äldre hornsbergskollegas SS fickalmanacka 1967, i vilken noterats såväl körde tjänster som vagnsnummer.

Mvh
/Hasse (som själv var helt spårvagnsfixerad denna sommar).

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 12 juni 2012, 10:14:41 AM

Sommaren 1967 fanns ett litet antal H19 i Hornsbergshallen, de ska ha överförts från både Bromma och Nyboda. De kördes - tillsammans med Capitol och Büssing - på främst linje 96, men kunde också ses på 49:an.

Källa: En äldre hornsbergskollegas SS fickalmanacka 1967, i vilken noterats såväl körde tjänster som vagnsnummer.

Mvh
/Hasse (som själv var helt spårvagnsfixerad denna sommar).

Mycket intressant! Kan utdrag ur denna almanacka visas här?
Vilken H19 är det på bilden ovan?

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 12 juni 2012, 10:31:14 AM
Mycket intressant! Kan utdrag ur denna almanacka visas här?
Vilken H19 är det på bilden ovan?

Mvh Gunnar

Tycker jag också!
Härlig bild från landet som inte längre finns!
Så 49:an gick från Hornsberg då? Ja trocklet sommaren 1967 kan man ju fundera över.
Vissa bussar borde ju ha blivit övertaliga i Bromma när SJ:s Capitoler hyrdes in dit.

Mr H