En sommar med H19

Startat av AGR, 05 juni 2012, 10:08:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AGR

Sommaren 67 så gick det H19 på Linje 10. Orsaken var ombyggnaden vid Ropsten för T-banan. Bild från Varvsgatan.


Jonas Sandqvist

Trevlig bild  :)

Och som nästan alltid på 60-tals bilder är den obligatoriska Volvo Pv:n med  ;D

Nisse Bökelund

Hej. Ja PV kann man inte få för mycket av,vilket för övrigt var min första bil. Med nytaget körkort så köpte jag en PV 444 KS 1956 års modell.Jag kommer ihåg min mors första reaktion "har du verkligen givit 2.500 kr, den är ju trotts allt åtta år gammal". Ja det var tider det,men penningvärdet var ju helt annorlunda  då.  Nisse.

Gunnar D

Lummig e.m.-bild med ett föredömligt användande av tio- och entalsrullen på Metropolen! En liten nackdel i detta fall är skillnaden i hur siffrorna framträder pga blekning/nedsmutsning. Går det att se invnr på bussen?

/Gunnar

AGR

Citat från: Gunnar D skrivet 05 juni 2012, 16:56:15 PM
Lummig e.m.-bild med ett föredömligt användande av tio- och entalsrullen på Metropolen! En liten nackdel i detta fall är skillnaden i hur siffrorna framträder pga blekning/nedsmutsning. Går det att se invnr på bussen?

/Gunnar

5192 är bussens invnr.
Mvh AGR

Gunnar D

Citat från: AGR skrivet 06 juni 2012, 08:13:47 AM
5192 är bussens invnr.
Mvh AGR

En gammal Södervagn då som var gängse på linje 10 och 130 sommaren -67.

/Gunnar

Mr G

Var kan nollan ha blivit solkad någonstans tidigare då? Söder verkar ju inte ha haft så många X0- resp 1X0-linjer genom åren.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 07 juni 2012, 11:33:24 AM
Var kan nollan ha blivit solkad någonstans tidigare då? Söder verkar ju inte ha haft så många X0- resp 1X0-linjer genom åren.

Här kan ett antal hypoteser ställas men det riktiga svaret i detta fall kommer vi nog aldrig att få.

/Gunnar

Olle H

Detta var ju en Söderhallsvagn för Hammarbyförare, vilket innebar trafik på linjerna 130 och 144. Jag tror att i 10-talsrullen var 13 och 14 lagom solkiga liksom entalsrullens 0 och 4.
Hälsningar  Olle

Mr H

Vi kanske kan vända på frågan lite för att komplicera (eller förenkla?) livet ytterligare. Entalssiffran kanske framstår som mer solkig än vad den faktiskt är för att tiotalssiffran i princip aldrig har använts tidigare! Någonting som borde vara extra solkigt på den här bussen är väl tiotalssiffran 6 (efter mångårig användning på linjerna 63 och 64) liksom entalssiffran 4 (efter mångårig användning på linjerna 64 och 144).


Inspel från Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 07 juni 2012, 15:55:12 PM
Någonting som borde vara extra solkigt på den här bussen är väl tiotalssiffran 6 (efter mångårig användning på linjerna 63 och 64) liksom entalssiffran 4 (efter mångårig användning på linjerna 64 och 144).


Inspel från Mr H

Där skrev du något jag tänkte skriva!

Efter en snabb koll visar det sig att andra Södermetropoler sommaren -67 inte alls hade en sådan solkig entalsnolla som bussen ovan. Men chansen finns ju att deras entalsrullar var utbytta.... För sent att kolla nu, vi skulle ha varit mer alerta för 45 år sedan!
F.ö. tycks linje 144 genomgående ha körts med Hammarbymetropoler sommaren -67 pga tillkomsten av linje 10.

/Gunnar

Mr H

Ursäkta! :D
Vi kanske skulle ta en expedition till Nigeria!
Hur disponerade man egentligen om Metropolerna och hur de användes sista sommaren? Körde Nyboda linje 36 med Metropol? Körde Bromma linje 96 eller var det Hornsberg som hade fått Metropoler igen? Nyboda fick väl de sista H21:orna (gråtakare) sista sommaren och de hade nyligen väl fått ett antal Metropoler från Hornsberg? Nyboda verkade rustade alltså för de hade ju inte heller släppt ifrån sig något för ombyggnad. De körde väl även 33:an? I alla fall var deras buss som skrotades krockskadad skyltad 33 med ett intryckt skyltskåp bak som inte gick att veva om.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 07 juni 2012, 19:00:55 PM
Hur disponerade man egentligen om Metropolerna och hur de användes sista sommaren? Körde Nyboda linje 36 med Metropol? Körde Bromma linje 96 eller var det Hornsberg som hade fått Metropoler igen? Nyboda fick väl de sista H21:orna (gråtakare) sista sommaren och de hade nyligen väl fått ett antal Metropoler från Hornsberg? Nyboda verkade rustade alltså för de hade ju inte heller släppt ifrån sig något för ombyggnad. De körde väl även 33:an? I alla fall var deras buss som skrotades krockskadad skyltad 33 med ett intryckt skyltskåp bak som inte gick att veva om.

Mr H

Som tidigare nämnts skulle man varit mer uppmärksam sommaren -67 men detta är min bild från (delar av) denna tid som gärna får kommenteras:

- Nyboda körde linje 36 med H21/H19
- Linje 96 kördes med H19 från Bromma och H21 från Hornsberg
- Ej noterat H21 "gråtak" i Nyboda
- Nyboda fick Hornsbergs H19 inför 5 apr -64
- Nyboda körde linje 33 med H21

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 08 juni 2012, 08:28:27 AM
Som tidigare nämnts skulle man varit mer uppmärksam sommaren -67 men detta är min bild från (delar av) denna tid som gärna får kommenteras:

- Nyboda körde linje 36 med H21/H19
- Linje 96 kördes med H19 från Bromma och H21 från Hornsberg
- Ej noterat H21 "gråtak" i Nyboda
- Nyboda fick Hornsbergs H19 inför 5 apr -64
- Nyboda körde linje 33 med H21

/Gunnar

Tror att det var de 10 sista H21 som överfördes till Nyboda från Hornsberg sista sommaren förmodligen för att klara den utökade innerstadstrafiken. Hornsberg var väl sprickfärdigt med bussar såväl vänster- som högervagnar. Själv så har jag en bild på ingående 5406 från linje 36 vid Liljeholmen där föraren sannolikt besöker tx.
F.ö som superkuriosa så var en gråtakad H21 sista vänsterfordon som lämnade Nyboda (undantaget senare museivagnar) från uppställningen vid tennisbanorna.
Den startade nämligen inte för lottorna som körde iväg vänstervagnarna så den blev kvar ett par dagar extra!

Mr H

Gunnar D

#14
Citat från: Mr H skrivet 08 juni 2012, 11:07:47 AM
Tror att det var de 10 sista H21 som överfördes till Nyboda från Hornsberg sista sommaren förmodligen för att klara den utökade innerstadstrafiken. Hornsberg var väl sprickfärdigt med bussar såväl vänster- som högervagnar. Själv så har jag en bild på ingående 5406 från linje 36 vid Liljeholmen där föraren sannolikt besöker tx.
F.ö som superkuriosa så var en gråtakad H21 sista vänsterfordon som lämnade Nyboda (undantaget senare museivagnar) från uppställningen vid tennisbanorna.
Den startade nämligen inte för lottorna som körde iväg vänstervagnarna så den blev kvar ett par dagar extra!

Mr H

Vilka var oxblod alt gråtak bland H21 inv 754**? De oxblod jag noterat fanns i intervallet 75315-392 vilket förstås absolut inte hindrar att de även fanns utanför detta intervall. Men 75401, 403, 405, 408 och 411 har jag noterat som röda och de övriga 754** är f.n. okända för mig.

/Gunnar