Från min påse på vinden 5

Startat av AGR, 03 februari 2010, 10:28:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AGR

De mesta av de svartvita bilderna jag scanat in från vindspåsen är mest spårvagnsbilder. Men här i alla fall linje 63 med H19 vid Hornstull.


HJP

Citat från: AGR skrivet 03 februari 2010, 10:28:08 AM
De mesta av de svartvita bilderna jag scanat in från vindspåsen är mest spårvagnsbilder. Men här i alla fall linje 63 med H19 vid Hornstull.
****
Fortsätt gräv i påsen AGR! Det här är riktigt trevligt  :)

HJP

Ersa

Citat från: AGR skrivet 03 februari 2010, 10:28:08 AM
De mesta av de svartvita bilderna jag scanat in från vindspåsen är mest spårvagnsbilder.

De lägger du i 'Ordet är fritt'. :)

Björn Forslund

Mycket trevligt! 63:an ersatte trådbusslinjen 98 Slussen - Gröndal. Denna hade i sin tur ersatt spårvagn 18.
När sydvästra tunnelbanan öppnade öppnade kortades 63:an av till Liljeholmen och fick heta 133.

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 februari 2010, 12:22:48 PM
Mycket trevligt! 63:an ersatte trådbusslinjen 98 Slussen - Gröndal. Denna hade i sin tur ersatt spårvagn 18.
När sydvästra tunnelbanan öppnade öppnade kortades 63:an av till Liljeholmen och fick heta 133.

Hej!

Detta linjenummer (133), med samma sträckning gäller även idag, cirkeln har slutits kan man säga.
Emellertid har Gröndalslinjen under den mellanliggande perioden burit några andra linjenummer:

195 (till Högdalen), 165 (samma linje till Högdalen, men nummerändrad), samt under en period 147 (till Hökmossen).
Om linje 165 hann med att förlängas till Farsta när den utgick från Ekensberg är jag inte helt säker på.

mvh K R