Europas vackraste

Startat av Affe, 19 januari 2010, 01:11:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Affe




Annonsen är från år 1948. Någon som vet när man slutade med denna trevliga "tävlingsform"  :)

Mvh Affe

Staffan Sävenfjord

Citat från: Affe skrivet 19 januari 2010, 01:11:03 AM
Annonsen är från år 1948. Någon som vet när man slutade med denna trevliga "tävlingsform"  :)

Mvh Affe


Man håller på fortfarande och korar årets turistbuss. Så slutat har man inte gjort. För något år sedan vad Volvo 9700 Facelift som tog hem priset.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Affe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2010, 08:37:46 AM
Man håller på fortfarande och korar årets turistbuss. Så slutat har man inte gjort. För något år sedan vad Volvo 9700 Facelift som tog hem priset.

Skulle nog ha skrivit om istället för när. :)  Min fråga beror på att jag inte har lyckats finna en komplett lista över "Årets Turistbuss" genom åren. Finns det en sådan sammanställning, eller har utnämnadet skett mer sporadiskt och kanske med olika huvudmän.
Mvh Affe


Affe

Citat från: Tomas skrivet 19 januari 2010, 23:36:56 PM
http://de.wikipedia.org/wiki/Bus_of_the_Year

Ja, där finns de senaste 21 åren redovisade. Hur det är med de 41 åren 1949 till 1990 framgår inte. Det finns heller ingen uppgift om vilket år "tävlingen" startade.

Om man går tillbaka till annonsen, så tolkar jag det som att 1:a priset år 1948 gick till AB Linjebuss (bussens ägare) och inte till Hägglund & Söner som tillverkat karossen. Är det en feltolkning utav mig. Har reglerna ändrats under resans gång.

Mvh Affe

Mats Karlsson

Det fanns förr något som hette det internationella Montreax-rallyt där resebyråer, turistbussföretag och turistbusstillverkare deltog i marknadsföringssyfte. Det hela lär ha börjat i Nizza 1947, följt av Monaco 1948. Från 1949 blev Montreax stamplats för arrangemanget, i alla fall fram till och med 1956. Sedan ebbade det hela ut, men från ca 1971 kom något liknande i gång med Nizza och Monaco som växlande platser. Ännu senare förlades denna turistmarknadsföringsfestival, eller vad man nu skall kalla den, till olika orter runt Europa.

Tydligen vann en svensk buss pris 1948 och enligt mina anteckningar vann fler svenska bussar utmärkelser i Montreax enligt följande:
1951: Scania-Vabis/Hägglund, Linjebuss nr 358
1953: Volvo/Hägglund, Alfredssons Omnibustrafik
1954: AEC/Arvika, Linjebuss nr 506
1955: Volvo/ASJ, Linjebuss 515

I vissa fall vann de svenska bussarna pris för sin långväga härkomst, men även för teknik och utrustning. När jippot gick igång igen ca 1971 så var det till stor del tyska bussar som vann priserna. Jag tror knappast någon svensk buss har vunnit pris sedan 1955.

Hur det är i dag vet jag inte. Så sent som 1986 pågick i varje fall verksamheten och då var den förlagd till Jugoslavien.

Muk

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 januari 2010, 19:37:57 PM

Hur det är i dag vet jag inte. Så sent som 1986 pågick i varje fall verksamheten och då var den förlagd till Jugoslavien.


Jag har någonstans i bakhuvudet ett reportage från 1989 och Jugoslavien. Svenskt deltagande från Svensson i Gnarp och Frank Buss. Minns inte om de fick några priser dock.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 januari 2010, 19:37:57 PM
Tydligen vann en svensk buss pris 1948 och enligt mina anteckningar vann fler svenska bussar utmärkelser i Montreax enligt följande:
1951: Scania-Vabis/Hägglund, Linjebuss nr 358
1953: Volvo/Hägglund, Alfredssons Omnibustrafik
1954: AEC/Arvika, Linjebuss nr 506
1955: Volvo/ASJ, Linjebuss 515


Här är en bild på skönheten som vann i Montreux 1953. Regnumret skall dock vara P673 och inte som står i bildtexten. Bussen blev också något ombyggd efter en olycka i Norge i februari 1958.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Hur var det med SJ:s vackra turistbussar från 1950-talet med ingångsdörr i bakpartiet? Fick inte även denna modell något internationellt pris någonstans? Jag tror att jag har läst eller hört någonstans att de skulle ha fått det
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Affe

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 januari 2010, 19:37:57 PM

.....................
Jag tror knappast någon svensk buss har vunnit pris sedan 1955.


Enligt en vanligtvis välunderrättad källa har jag fått uppgift om att år 1971 vann GDG ett halvdussin utmärkelser vid internationella turistbussveckan i Monaco. Om medaljen för "Vackraste bussen i Europa" ingick i prisskörden vet jag inte. Fordonet var i alla fall en VanHool Vistadome byggd på ett Volvo B58-60T chassi. Så lite svenskt har det allt varit med på prispallen efter år 1955.  :)
GDG lär ha haft två sådana bussar av 1971 års modell. Vilken utav dom som deltog i "tävlingen" vet jag inte.
Mvh Affe

Mats Karlsson

Citat från: Affe skrivet 21 januari 2010, 19:57:33 PM
Enligt en vanligtvis välunderrättad källa har jag fått uppgift om att år 1971 vann GDG ett halvdussin utmärkelser vid internationella turistbussveckan i Monaco.
.....
Mvh Affe
Intressant! Jag kollade i Volvo På Väg nr 2/3 1971 och där finns faktiskt en notis om detta! Bussen har reg.nr O233, vilket innebär inv.nr 2126. Bussen fick ensam högsta säkerhetsutmärkelsen bland 105 deltagare. Dessutom fick bussens förare Benny Johansson första pris i manöverprov bland 45 startande.

Kanske finns det fler bussar som vunnit utmärkelser, fast jag inte själv kan komma på några just nu (minnet sviker mig).