scania d8

Startat av ajsmedm, 07 december 2009, 19:00:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ajsmedm

Hej kan någon ge mig en ungefärlig mellan tummen och pekfingret info om hur mycket soppa en gammal scania d8 i en B5653 med vikt runt 7 ton skulle kunna tänkas dra / mil ?
ingen turbo
motorn bra skick
inga läckage
5 växlar landsväg
servo
avgaserna som kommer ut i dagsläget är bra bra temperatur och "rätt" färg...


mellan tummen å pekfingret =) behöver en variabel för matematiken.

MVh !

Mats Karlsson

1.6-1.8 liter/mil av egen erfarenhet. Det är nästan helt omöjligt att pressa sig över 2.0 liter/mil, hur hårt man än kör. Motorn är relativt snålställd så det kan liksom inte rinna igenom mer bränsle än så här.

Björn Forslund

Min BF76 husbil med D11 motor drog strax under 2 liter/mil, men det var då den gamla energirika dieseln fanns. Med dagens citydiesel drar ca 10-15% mer.

/Björn

ajsmedm

Tack Mats! Du är Guld värd!

ajsmedm

Vi har nämligen planer på att korsa hela ryssland med vår b5653a och jag räknade igår att den drog 2.3 och summan för dieseln blev.... två gånger mer än vad bussen kosta.

så det här var ju glada nyheter =)

kanske någon har erfarenhet av väldigt långa "landspassager" och kan ge lite feedback om vad kan tänkas vara bra att tänka på =) vilka reservdelar som är viktigt att ha med sig.. well det mesta för vi är två färska tonåringar som precis gett oss in i något stort =)

MVH!

Lulebjörnen

#5
Citat från: ajsmedm skrivet 08 december 2009, 11:45:17 AM
... korsa hela ryssland med vår b5653a... dieseln...två gånger mer än vad bussen kosta...reservdelar som är viktigt att ha med sig...precis gett oss in i något stort...

Kul med visioner  8)...

*Generator
*Laddningsregulator (om det är en gammal likströmsgenerator, annars är det inget spännnande) (häpp  :D...)
*Vattenpump
*Fläktremmar
*Bränslefilter (inkl. förfilter med glaskoppen)
*Spridarrör
*Insprutningspump (gärna begagnad men fungerande) (C.A.V. pumpar model ä  :-X...)
*Topplockspackningar (gamla D8:or  :-X...)
*Samtliga hjullager
*Samtliga knutkors till mellanaxeln
*Stödlager till densamma
*FRISKA DÄCK runt om (gärna av en dimension som är gångbar i Ryssland)
*Allt vad ni kan tänka er av silvertejp o slangar o liknande småprylar
*Vertyg (gärna i dimensioner som passar till bussen, samt basala kunskaper om hur man använder desamma)

Plan b är att ge f-n i allt det ovanämda och köra så länge kärran håller  :)...

Plan c är att ge f-n i alltihopa och boka biljetter på Orientexpereesen  ;)...



ajsmedm

hahah klockrent :D ni e så j***a sköna på det här forumet asså !

svårföljdfråga då. . kan jag ta bussen på tåget? :D

Björn Forslund

Puckar 11,00x20 finns nog i Ryssland, vi köpte nya sådana billigt till en buss därifrån...
Men ett par reservhjul är ju aldrig fel.

Slang samt klammer i olika dimensioner är viktigt, går en bränsleledning av kan det lagas med slang.
Multimeter och lite kabel o olika kabeldojor är bra att ha. Samt rejäla lås på alla luckor och dörrar! Någon form av larm och gasdetektor kan behövas vid övernattning på okända platser. Samt kanske en AK-47?

ajsmedm

slangar 
  • check!
    däck     
  • check!
    AK-47   
  • check!