Hjälp mig proffs och bussgurus!

Startat av ajsmedm, 06 oktober 2009, 16:28:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ajsmedm

Vill veta mer om denna busstyp, scania-vabis B5653 från -65
hägglunds, D10, vänster styr
sökt igenom halva internet utan att lyckas hitta någon som helst information eller bild på denna specifika busstyp, verkar unik

clues?



http://i919.photobucket.com/albums/ad34/ajsmedm/hpim0257.jpg

Mvh

ajsmedm

För övrigt;
Har sprängskisser in i minsta detalj för
B56 ,b66 och b76-an i bokhyllan och är stolt nybliven medlem på forumet och vill således erbjuda min hjälp om någon kan tänkas behöva ta en titt








Mats Karlsson

Jag gissar att det kan vara CCD178. Det var en B5653/Hägglund från 1965. Motortypen var D8. Den ägdes ursprungligen av Njurunda Omnibus med reg.nr Y578 och letade sig så småningom till Enar Pettterssons Biltrafik i Kilafors strax sydöst om Bollnäs. 1979 hamnade den hos SJ med inv.nr 1550.
Enar Pettersson hade ytterligare en B56/Hägglund, från 1965, men den tror jag var en B5658.

ajsmedm

wow jag är ypperligt imponerad.

ccd 178an är det och hon genomgår restaurering

tack för infon ! och ytterligare; modellen 5663 hur kommer det sig att jag inte hittar någon information om just denna modell ? hur många tillverkades?

Mats Karlsson

Den buss Du visar bild på heter B5653, där B står för busschassi, 56 för storleken på chassit och 53 för ungefärligt axelsvatånd i dm. Chassitypen började tillverkas redan 1959 och hette då B55. Omkring 1963 döptes den om till B56, där den största förändringen var att cylindervolymen ökades hos motorn från ca 7 till ca 8 liter. 1968 döptes chassiet om till B80 och omkring 1975 till B86. Det hann tillverkas många bussar av denna typ, så det är ingen unik busstyp på något sätt. Dessutom fanns Hägglunds karosser på väldigt många bussar. En B56 med Hägglunds-kaross var alltså lite av en dussinvara på sin tid. Det som möjligen kan ses som lite unikt är det korta axelavståndet på 5.3 m (eller mer exakt 5.25 m). Det var mer vanligt med axelavstånden 5.75 m (B5658) och 6.25 m (B5663).



bilomnibussen

Hej! Det bör kanske påpekas att busskarosserna tillverkades som ganska unika tillbehör till chassierna enligt kundens önskemål och att bussarna alltså inte var färdiga från begynnelsen som en personbilsmodell. Givetvis var karosserna vid den här tiden ganska standardiserade.
Mvh Jan G