"Krigsmålning" SL H59?

Startat av Ted Selander, 05 oktober 2020, 16:14:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Hösten 1985 körde H59 5263 på Högbergsgatan i denna utstyrsel, och nu minns jag inte längre vad den betydde?

S Svensson

Ursäkta Ted! Man kan se en sak på två sätt- en absolut och en i jämförelse med andra.

Det Du kallar för "denna utstyrsel" kan vara nya strålkastare, reklam för VW Golf.  Saknades ventilation  ,enkel fönster ?

Leyland

Tack för trevlig bild Ted - som väcker minnen.

Från just denna hållplats åkte jag många gånger i veckan under åren 1972-1978 ca - men med Leyland, Büssing eller Capitol (ursäkta, men samtliga snäppet bättre än H59 på linje 55 och 66  ;)).

Har någon en bild i gömmorna från samma hållplats med Leyland, Büssing eller Capitol så fram med dem

Vagn 5263 för övrigt.

roggek

Kan "krigsmålningen" möjligen ha betytt ATR-vagn? 

Peter Rost

Tveksamt, då 5263 mig veterligen saknade ATR - utrustning.

//Peter

Ersa

I Täby fanns ju en grupp inom depån som hade bussar uppmärkta på ett liknande sätt, fast då med blåaktiga markeringar runt de främre hörnen. Även detta under 1980-talet. Var detta nåt liknande projekt?

Ulf Berlin

Intressant bild.
Även svarta inv nummer på fronten :o/Ulf

Gunnar D

Citat från: Ted Selander skrivet 06 oktober 2020, 06:05:26 AM
Med "krigsmålning" i rubriken antydde jag, alltför subtilt kanske, att frågan gällde de vita partierna runt resp. framhörn. Jag har sett bilder på fordon som under kriget var försedda med liknande målning för att lättare synas i mörker, med släckt belysning. Vad kan betydelsen ha varit 1985?

De vita markeringarna påminner om de som sattes upp på T-banevagnarna under 60-talet och som visade att vagnen var "handikappanpassad". Några soffor hade höjts och stänger att hålla sig i var uppsatta.
Kan det ha en motsvarande betydelse här?

/Gunnar

Mats W

Nu är jag ute på hal is!

Det fanns väl en grupp på Söderhallen som skötte sin egen dagkommendering, städning av bussar, möjligen tvätt också, de hade ett antal "egna" bussar. Kan möjligen märkningen av 5263 har varit därför?

KommissarieKarlsson

#9
Sofiabuss var namnet på gruppen.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Ersa

Se där. Då var jag nåt på spåren ändå. Visste inte att dylika grupper fanns på andra depåer än Täby.

Fredrik Klint

Kul att se! Har nog gått mig förbi trots alla bilder man sett genom åren på H59. Måhända var denna grupp inte så långlivad och antalet vagnar få?
Reagerar också på inv-nr framtill i svarta siffror, också en egenhet.

Railmaster

#12
De vita markeringarna på 5263 har alltså inget med denna grupp att göra.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Karsten

Citat från: KommissarieKarlsson skrivet 23 oktober 2020, 16:20:00 PM
Sofiabuss var namnet på gruppen.

Men den startades väl först under andra hälften av 90-talet, alltså efter att H59orna var borta från stadsbilden?

Ted Selander

Jag avslutar denna tråd för min del, i och med att jag har erfarit att detta med de vita markeringarna på 5263, var resultatet av ett bus, ett pojkstreck om man så vill.