Underskott - nedskärningar i SL i år också.

Startat av B8RLE, 28 april 2023, 19:53:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B8RLE

Det blev ett hål i budgeten för SL, vilket innebär nedskärningar, som kommer att främst göras i innerstan.
Källa: https://www.bussmagasinet.se/2023/04/miljarder-saknas-i-stockholms-kollektivtrafik-busstrafik-hotad/
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!


Ulf Berlin


B8RLE

I remisset så ses nedskärningarna tydligare i SSV än andra områden.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

IvveRivve004

Inte nog med att de planerar att lägga ner linje 153 – en busslinje som många boende längs med Hägerstensvägen och i Bredäng slagits för att få ha kvar sedan 2014 (tror jag) – nu hotas alla busslinjer som går från Fridhemsplan ner mot Söderort och Botkyrka/Salem utom linje 726 av nedläggning.

Bussmicke

Ordningen återställd, 557 till Håtuna och 558 Brinna.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

#6
Citat från: IvveRivve004 skrivet 29 april 2023, 01:02:01 AM
Inte nog med att de planerar att lägga ner linje 153 – en busslinje som många boende längs med Hägerstensvägen och i Bredäng slagits för att få ha kvar sedan 2014 (tror jag) – nu hotas alla busslinjer som går från Fridhemsplan ner mot Söderort och Botkyrka/Salem utom linje 726 av nedläggning.
Detta är ett logiskt förslag om man som beställare vill spara pengar då linjerna är enkelriktade och därför dyrare för entreprenörerna att köra än "vanliga" linjer, dessutom finns det ofta spårtrafik mer eller mindre parallellt.
Just 153:an brukar återkomma som nedläggningsförslag i princip varje år pga begränsat resande och att den går nästan parallellt med tunnelbanan.

Dock bör man ha med sig att det rör sig just om förslag, vad politikerna så småningom faktiskt köper är ofta inte allt det som läggs fram i remissen.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


virtual1

Problemet med att säga att "det finns spårtrafik parallellt" är att de linjer som berörs oftast är där för att avlasta spårtrafiken som då har svårt att ta hur mycket som helst resande under rusningstrafik, då de busslinjerna går! Bortsett från 153:an är ju de övriga linjerna oftast fulla under tiden de går, och det kanske inte funkar hur bra som helst att låta de ta pendel/tunnelbana istället om kapaciteten helt enkelt inte finns där!

Fredrik Gelin

Utifrån mina egna observationer skulle jag nog säga att det finns marginaler både i trängselbusstrafiken och spårtrafiken efter pandemin förutsatt att tågen går enligt tidtabell.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


toddetoddelito

Tänker att 537 väl är ensam linje till Klasro? Även om det väl inte är superlångt att gå från Häggviks station, är frågan om det inte är tillräckligt för att den som har råd hellre tar bilen.

Sedan kan man undra hur parallellgående med pendeln som 537 och (kanske än mer) 554 egentligen är. Det är väl inte linjernas huvudsakliga uppgift i varje fall, utan för att pendeltåg inte går till Kista. Är tanken att gå från Helenelund (för 537s resenärer) tänker jag mig att resultatet blir som i Klasro - fler tar bilen. För 554 blir resultatet fler byten, 175 och blå linje från Barkarby, 178/518 från Jakobsberg/Barkarby eller 179 från Spånga. Men hur många resenärer tappar man på grund av att resan kräver ett större antal byten? Eller om man vänder på frågan, hur många reser kollektivt för att de inte behöver byta linje?

IvveRivve004

743 och 745 har jag också svårt att förstå att de skulle gå parallellt med spårtrafik. De båda börjar ju vid Fridhemsplan och Hornstull och slutar i Skäcklinge och Uttran. Hur är det parallellgående med spårtrafiken?

Från Hornstull kommer man väl åka t-bana till Alby och sedan buss 707 eller 708 till Tumba och från Liljeholmen ta Tvärbanan till Årstaberg och byta till pendeln?

homer

av T24 dokumentet är det endast en ändring i city som föreslås det av linje 55.


homer

antagligen menar jag 56 ja :P lätt att slinka med ett finger på tangentbordet