Ofgrulia förstärkningsbussar för pendeltåg

Startat av B8RLE, 18 april 2023, 15:34:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B8RLE

Såg WBU395, en gammal Nobinavagn, köra på ersättningslinjen Akalla-Upplands Väsby. Kör Ofgrulia alla av ersättningslinjerna för pendeltågen som nu drabbas hårt av strejken?
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

roggek

Antagligen körs det med bussar från alla företag som SL kan tänkas få tag i.
Det är en hel del bussar som skall ersätta ETT pendeltåg i rusningstrafiken...

B8RLE

#2
I första hand så ringer SL/MTR till Nobina, kanske är Ofgrulia den andra som de kommer åt till vid sådana fall?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Lars-Håkan_E

Nobina har avtalet för ersättningstrafiken, sedan är det dem som tar in underentreprenörer, typ Interbus, Stockholmsbuss, osv

Nisse Bökelund

Jag är inte så insatt i vilka bolag som kör bussarna, men jag såg
i går 18/4 fyra stycken bussar, tre vid stationen och en på rull
samtliga "Uppsalagula", om det kan vara till någon hjälp.

B8RLE

#5
Just WBU395 rullade på UL-linjerna i sina dagar hos Nobina.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Fredrik Gelin

Nobina har som sagt avtalet med MTR gällande ersättningstrafiken för pendeltågen och tunnelbanan i Stockholm, men jag gissar att de inte har möjlighet att täcka upp allt själva eller så är det helt enkelt billigare att hyra in andra företag för att köra trafiken.
Detta gör att det ofta är Ofgrulia och Junior & co som kör ersättningstrafik i Stockholmsområdet.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Maven

Det verkar vara lite oklart vad som gäller för biljettvisering på denna ersättningstrafik.
När Nobina kör själv så kommer det en fräsch buss med väluniformerad förare, som kontrollerar biljetter som vanligt i framdörren.
När någon av underentreprenörerna kör nästa tur på samma linje så kan det komma ett smutsigt härke som ser ut att inte hålla ihop till nästa avfart på motorvägen, med civilklädd förare som inte ens har en handscanner för att kontrollera biljetterna.

Ersa

Det är numera klara och tydliga krav på att alla ersättningsbussar, planerade som akut insatta, ska ha med sig utrustning för att kunna ta betalt från kort och QR-koder. Om detta inte sker, är det ett avtalsbrott. Kravet gäller givetvis även inhyrda/UE.
Det torde rimligen även finnas krav på hela och rena bussar med uniformsklädda förare

Om TF ser genom fingrarna med detta, är det riktigt uselt av dem.

roggek

Det var mer än jag visste, har alltid trott att ingen biljettvisering sker på ersättningsbussarna p g a att det just är bussersättning.
Men det kanske bara gäller den "planerade tidtabellslagda bussersättningen", och inte oförutsedda spontana bussersättningar?

Mats Karlsson

Den tågersättning jag kör för både Nobina och Bussakuten har inga uttalade krav på varken biljettvisering, uniform eller viss typ av buss. Det enda som beställs och krävs är buss för minst 50 resenärer och att vi loggar in i en app och kör de angivna uppdragen där.   

Lars-Håkan_E

Citat från: roggek skrivet 21 april 2023, 19:15:38 PM
Det var mer än jag visste, har alltid trott att ingen biljettvisering sker på ersättningsbussarna p g a att det just är bussersättning.
Men det kanske bara gäller den "planerade tidtabellslagda bussersättningen", och inte oförutsedda spontana bussersättningar?

Så är det nog, vid akuta uppdrag typ för pendeln här i veckan så är det att köra med vad som finns tillgängligt, dubbeldäckade turistbussar med extremt välklädda och kundorienterade chaufförer till ledbussar från förra seklet med icke språkkunniga och helt vilsna civilklädda förare.

Ersa

Jodå, kraven är tydliga. Från alla la ersättningsbussar ska man numera kunna visera biljetter ("ta betalt"). Sen är det uppenbart att man inte själva klarar av att uppfylla sina egna krav, utan skapar undantag och ser mellan fingrarna hela tiden. Ingen vidare ordning och reda inom Trafikförvaltningen numera, uppenbarligen.

Lars-Håkan_E

Det finns nog inte resurser till att utbilda alla presumtiva turistbussförare i länet och att utrusta alla dem med betalterminaler och scanners, vid akuta uppdrag är det viktiga att snabbt fylla bussarna och komma iväg.

Fredrik Gelin

Dessutom brukar det inte vara lätt att få ut viseringsutrustning heller.
Med nuvarande upplägg gissar jag att det är svårt för en underentreprenör som inte kör ordinarie trafik åt SL att få viseringsutrustning till sina bussar.
Resultatet blir i bästa fall att man har någon med en handhållen utrustning som viserar utanför bussen som det brukade vara när de körde åt Nobina inför midsommarhelgen.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk