Påstigning bak (Corona)

Startat av DL, 15 mars 2020, 19:51:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Och samma var det i de nio MAN som Borås Lokaltrafik köpte av GS. Det talades om när de var nya här att plastkupan skulle tas bort men så blev det aldrig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Jeg har kjørt regionstrafik i Oslo området. Fungerer bra med påstigning bak. Men noen ganger må man åpne framdør om noen kunde har spørsmål.
Vi har avsperret bussen med sperrebånd mellom seterad 1 og 2. Jeg har vært av de som kontrollerer billetter hos påstigende, men det ble det slut på da det ble påstigning bak. Vi fikk beskjed om at vi skulle bruke billettmaskin for å telle påstigende på alle avg, det har jeg ikke gjort, da det er telleutstyr over dørene. Hva som skjer fremover vet jeg ikke, kjørte mitt siste skift i går og er ute av bussen som arbeidsplass
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

BSB101

Citat från: yngrot skrivet 27 mars 2020, 17:33:21 PM
Tyvärr finns det dårar till allting. Hoppas han får kännbart straff
Blir på sin höjd dagsböter om personen ens blir dömd för något.

Sputnik

Citat från: vincentjkpg skrivet 27 mars 2020, 14:34:06 PM
"Rev bort coronatejp – hostade chaufför i ansiktet" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/rev-bort-coronaavsparrning-hostade-chauffor-i-ansiktet

Det där borde beroende på omständigheterna kunna rubriceras som antingen ofredande, misshandel eller vållande till annans död.

roggek

#49
Tycker det räcker med misshandel eller grov misshandel, för det är nämligen det som döms ut om nu gärningsmannen skulle bli dömd...

Precis som om du medvetet smittar någon med en könssjukdom...

http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=1968:231




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

homer

#50
Alla bussförare som tror att en offentlig arbetsgivare skulle vara så mycket bättre och bry sig om personalen på ett mycket bättre sätt...

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7453045&fbclid=IwAR1ZOucTIEtA4RDt7zHBKrJrJHyCc_NZSJkNlE_PDwVDps4f4_3R7-aelk4

Jo

Känns ju som att man har haft en bra tid på sig att antingen sätta plexiglas runt förarplatsen eller flytta bak kortläsarna i bussen.

Sen tillämpar ju vissa län påstigning genom mitt-dörren men att vissa kunder ändå ska gå fram till föraren och köpa/aktivera biljett.

Ersa

Citat från: homer skrivet 15 april 2020, 22:24:16 PM
Alla bussförare som tror att en offentlig arbetsgivare skulle vara så mycket bättre och bry sig om personalen på ett mycket bättre sätt...

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7453045&fbclid=IwAR1ZOucTIEtA4RDt7zHBKrJrJHyCc_NZSJkNlE_PDwVDps4f4_3R7-aelk4

Menar du att i alla län utanför Västmanland, är det arbetsgivarna/operatörerna som beslutat om stängda framdörrar? Inte regionerna/huvudmännen?
Jag trodde sånt beslut låg på huvudmannen, oavsett om den heter SL, UL eller VL.

Nico

Citat från: Jo skrivet 16 april 2020, 00:41:06 AM
Känns ju som att man har haft en bra tid på sig att antingen sätta plexiglas runt förarplatsen eller flytta bak kortläsarna i bussen.

Vad som är bra med/gott om tid är relativt. Ska det sättas upp plexiglasskydd, flyttas kortläsare eller annat i ett antal tusen bussar, av olika modeller och med olika utföranden runt förarplats, så är det inget som görs i en handvändning. Dels måste man i många fall utreda trafik- och brandsäkerhetskrav och här vill sannolikt även Transportstyrelsen ha ett ord med i laget. Även kostnader för utredning och anskaffning av utrustning och montering mm. måste hanteras och efter det så ska jobbet utföras av någon certifierad (vilka inte är så många). Arbetena tar oxå oftast en viss tid, normalt mer än man tror, och sedan gäller det även att utrustning finns i lager så det inte måste köpas in med leveranstider som följd etc. Beroende på om beställaren sedan styrs av regler om offentlig upphandling, befintliga ramavtal eller inte osv. så får man alltså se hur man ev. skulle gå tillväga.

Sedan kan somligt få andra följder. Finns rapporter, bl.a. från UK, som visat att när förarna "glasats in" så har hot- och våldssituationerna i vissa fall ökat och/eller ändrat karaktär. T.ex. så skedde överfall istället oftare i anslutning till avlösningar, där föraren var tvungen att lämna sin skyddade plats. Våldet var även i flera fall grövre osv. då förarna tyvärr själva delvis eskalerat situationer då de initialt känt sig trygga bakom skyddsväggen. Finns alltså många parametrar att ta hänsyn till. Blir det fel så kan en åtgärd i vissa fall även göra mera skada än nytta. Här tycker jag personligen att detta med att inte öppna framdörren och sedan bara stängsla av sittplatserna allra längst fram ändå är en s.k. gyllene medelväg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Gano

Angående plexiglas sätts det för närvarande upp på Arrivas stadsbussar i Helsingborg och Halmstad, men inga maskiner har så vitt jag vet behövt flytta på grund av det.

Nico

Inget fel i det, men bara för att det fungerar där så behöver det inte fungera överallt. Sannolikt är det som görs i Helsingborg och Halmstad även projekterat sedan tidigare (min spekulation) och berör totalt sett även förhållandevis få fordon.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Citat från: Ersa skrivet 16 april 2020, 05:42:15 AM
Menar du att i alla län utanför Västmanland, är det arbetsgivarna/operatörerna som beslutat om stängda framdörrar? Inte regionerna/huvudmännen?
Jag trodde sånt beslut låg på huvudmannen, oavsett om den heter SL, UL eller VL.

Det är en arbetsmiljöfråga, alltså arbetsgivarens ansvar, att sen SL "godkänt" manövern är givetvis positivt då de inte skapar dålig stämning mellan högsta beställare och arbetstagaren som sitter i frontlinjen.

dom trafikavtal där huvudmannen har sagt nej och entreprenören accepterat beslutet är bara tragiskt och visar på dåligt ledarskap anser jag givetvis skulle skånska trafikföretagen stängt sina framdörrar oavsett vad skånetrafiken tycker om saken

Ersa

Det vore ju väldigt förvirrande för resenärerna om de olika operatörerna har olika rutiner, och införde dem olika dagar. Speciellt i län som Uppsala och Stockholms, där folk vanligtvis inte har något intresse för vilken operatör som kör var.
I såna här lägen vore det i huvudmännens intresse att agera snabbt och tydligt, oavsett om operatören/operatörerna är privatägda eller offentligt ägda.

Gano

Citat från: Nico skrivet 16 april 2020, 16:07:56 PM
Inget fel i det, men bara för att det fungerar där så behöver det inte fungera överallt. Sannolikt är det som görs i Helsingborg och Halmstad även projekterat sedan tidigare (min spekulation) och berör totalt sett även förhållandevis få fordon.

Att detta skulle vara planerat sedan tidigare tror jag inte då fordonen i Helsingborg är relativt nya och jag skulle tro att detta gjorts innan trafikstarten förra sommaren om det vore planerat. Dessutom att Arriva förlorar Halmstads-trafiken i sommar gör att jag tror ännu mindre på att det skulle vara planerat. Iallafall rör det sig väl om cirka 130 (?) fordon som det byggs till i. Cirka 90 i Helsingborg och troligen minst 40 (?) i Halmstad, men jag har inga exakta siffror över bussarna där uppe.

Nico

Min spekulation bygger på att Arriva i olika sammanhang pratat om denna typ av skydd sedan 2017 och tydligen tänkte prova dem i vissa fordon när möjlighet gavs. Det är då därför jag antar att man hållit på och projekterat detta ett tag och inte bara tagit det ur luften. Möjligen då att pandemin aktualiserat och skyndat på somligt om det ändå var så att skydden fanns tillgängliga... för detta är normalt inget som någon leverantör lagerhåller i flera hundra exemplar och som sedan bara, på i stort sett volley, köps in av en enskild kund och installeras rakt av. En fordonsägare har inte heller alltid rätt att göra vad de vill utan denna typ av skydd lär behöva godkännas av t.ex. Transportstyrelsen, Bilprovningen mm. Skydden får ju inte sitta så de skymmer sikt, blockerar ljud, skapar farliga islagsytor vid ev. kollision, förhindrar nödutrymning m.fl. parametrar.

Ett antal om 130-140 bussar inom två relativt avgränsade områden är sedan inte speciellt många utan även det tycker jag personligen pekar i riktning mot något slags pilotprojekt. Arriva har väl annars omkring 800-900 bussar i Sverige och skulle man utrusta samtliga dessa bussar med skydd av akrylplast (beteckningen Plexiglas är egentligen ett s.k. handelsnamn) så talar vi sannolikt miljonbelopp för materielanskaffning och monteringsarbete. Möjligen att Arriva budgeterat för bussarna i Helsingborg och Halmstad sedan tidigare, men med tanke på hur oroliga de flesta företag är för sina ekonomier just nu så har jag svårt att tro att man bara helt ur det blå skulle köpa in och montera dessa skydd i nuläget. Vare sig då i bussar inom ett mindre område eller i hela deras svenska bussflotta. Vi får dock se hur det utvecklas. Har i nuläget inte hört att det talas om detta konkret på något annat håll i landet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman