GDG-bussar skrotas.

Startat av Norvinge, 26 maj 2008, 23:08:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Norvinge

Jag har hittat två GDG-bussvrak!
Dessa kommer att forslas bort eller skäras ner i närheten (Bohuslän) inom de närmaste veckorna eller dagarna.



Bussarna lär vara av fabrikat Volvo och saknar motor, växellåda och större delen av inredningen.
De är officiellt skrotade, registreringsskyltar saknas. En hade internnummer 1385.
De bör senast ägts av Göteborgs lokaltrafik då GDG-dekalerna var överklistrade med Göteborgs "piltavla".
De har stått på samma plats i minst 15 år.

Kanske någon har historian om dessa bussar?
Kanske någon behöver kaross, delar eller bara vill se dessa?
Men det är brottom!
Hör av er om mer information eller bilder.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Ola Almquist

Oj, vilket fynd!

GDG 1385 bör vara f.d. 125 ABH477 (ursprungligt reg.nr ej angivet) Volvo B65508/Säffle från 1963 (enligt Säfflelistan). Dessa överlevde alltså in på GL-tiden? När bildades förresten GL? Kom loggan i samma veva? Den finns på bilder på Hg2 och X6 från 1981 och 1982 i SLM 1982.

Hälsningar
Ola

Svempa

borde bli sparade elller  omhändetagna .
MVH Svempa

Björn Forslund

#3
Utan motorer och övriga drivlina är det nog i bästa fall delar de kan bidra med.
Kanske något för GDG-Weteranklubben eller ägaren av en GDG B655/Säffle i Smedjebacken?

Norvinge

#4
Jag var idag på plats med min riktiga kamera. Första bilden var tagen med mobilkameran.



Passade på att leta nummer på vagnarna som med hjälp av Magnus Knutsson givit bussarna följande fakta:

Volvo B65508 -1962. Chassinummer 1815 (chassiplåten borttagen). Karosserinummer 1092.
Internnummret borttaget. Gamla GDG-märket synligt.

Volvo B65508 -1963. Chassinummer 2014. Karosserinummer 1128. Registreringsnummer ABH477.
Internnummer 1385. Det gamla internnummret 125 finns invändigt.
Utrustad med moderna inbyggda sidomarkeringsljus.

Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Ulf Fernestad

Citat från: Norvinge skrivet 27 maj 2008, 21:43:55 PM
Jag var idag på plats med min riktiga kamera. Första bilden var tagen med mobilkameran.



Passade på att leta nummer på vagnarna som med hjälp av Magnus Knutsson givit bussarna följande fakta:

Volvo B65508 -1962. Chassinummer 1815 (chassiplåten borttagen). Karosserinummer 1092.
Internnummret borttaget. Gamla GDG-märket synligt.

Volvo B65508 -1963. Chassinummer 2014. Karosserinummer 1128. Registreringsnummer ABH477.
Internnummer 1385. Det gamla internnummret 125 finns invändigt.
Utrustad med moderna inbyggda sidomarkeringsljus.


GDG 1279  (101)

S Svensson

Citat från: Ola Almquist skrivet 27 maj 2008, 01:07:48 AM
Oj, vilket fynd!

GDG 1385 bör vara f.d. 125 ABH477 (ursprungligt reg.nr ej angivet) Volvo B65508/Säffle från 1963 (enligt Säfflelistan). Dessa överlevde alltså in på GL-tiden? När bildades förresten GL? Kom loggan i samma veva? Den finns på bilder på Hg2 och X6 från 1981 och 1982 i SLM 1982.

Hälsningar
Ola
GL är samma som Göteborgsregionens Kommunalförbunds lokaltrafik.
Alltså är GL en del av något annat. Det var cirka 1976-77 som Mölndal fick samma biljetter som GS hade sedan tidigare och då speciellt från jan 72 då taxeutredning gjordes och så kallad enhetstaxa infördes.
En variant är GLAB som från början var ett bolag som betalade ett kansli eller kontor med bättre svenska.
I och med införande av länshuvudmän gjordes en del förändringar så att GLAB och gamla GK/GL skiljdes åt. Det blev då fler kommuner som var delägare i GLAB än vad som var medlemmar i kommunalförbundet.
I dag finns Västtrafik och kommunalförbundet kvar. Västtrafik sysslar med kollektivtrafik och Göteborgsregionens kommunalförbund sysslar kanske med detta också men men mängder av annat också. Närstående till det senare är den sk Västkuststiftelsen.

Jag är lite förvånad över att GDG bussar kan ha placerats så här. Dåv Dir Lennart Sandberg ville inte sälja bussarna inom Sverige. De fick hjälp att sälja utomlands.Men pengar kom aldrig tillbaks. Det påstods internt att GDG blev lurad av maffia. Några bussar ställdes upp,bla inom gamla Surte glasbruks område. Bussarna ägdes aldrig av någon annan än GDG. GL ägde inga bussar.Dekalerna var till enbart för biljettsamarbetet. SS