Då kör vi igen - Sjuan kommer här

Startat av Mr G, 25 maj 2008, 19:20:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Min nummerstafett är igång igen. Vill minnas att det blev stopp efter sexan, så det får bli en sjua som jag fortsätter med. Har varit på resande fot och inte kollat Buss-snack på ett tag, men nu ska det bli bättring med det. Hoppas kunna via en del bilder också. Bilden ovan är från Kristinehamn, och året är 1972.
吉先生

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cero

Mycket trevligt att resan är igång igen och härlig bild som förutom den ytterligare bussen också bjuder på fantastiska bilar i form av Opel Kadett A och Saab 96 V4.  :)

Bengt Jönsson


Hans Fredriksson

Citat från: Cero skrivet 25 maj 2008, 21:12:18 PM
Mycket trevligt att resan är igång igen och härlig bild som förutom den ytterligare bussen också bjuder på fantastiska bilar i form av Opel Kadett A och Saab 96 V4.  :)

A-kadett Super. Den stackars ägaren har fått avstå aluminiumlist längs sparklådan. Bakrutan som kunde öppnas i bakkant fick han inte heller. Till och med cigarettändare sakandes. Gårdagen bilägare hade det inte lätt om han inte valde lyxvarianten.

Niklas Bygdestam

#5
Citat från: Mr G skrivet 25 maj 2008, 19:20:37 PM



Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 maj 2008, 21:44:33 PM
Citat från: Cero skrivet 25 maj 2008, 21:12:18 PM
Mycket trevligt att resan är igång igen och härlig bild som förutom den ytterligare bussen också bjuder på fantastiska bilar i form av Opel Kadett A och Saab 96 V4.  :)
A-kadett Super. Den stackars ägaren har fått avstå aluminiumlist längs sparklådan. Bakrutan som kunde öppnas i bakkant fick han inte heller. Till och med cigarettändare sakandes. Gårdagen bilägare hade det inte lätt om han inte valde lyxvarianten.

Är det alltså den röda bilen som skymtar till vänster som är en Kadett A? Jag känner inte alls igen bilen. Hade för mig att Kadett A hade ett bulligare bakparti

Titta på länken nedan. Jag trodde att det var en Kadett A

http://www.fegovi.com/cars/car217g.jpg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

#6
Men det är väl samma grundmodell? Bilen du länkar till är en fyrdörrars lite lyxigare variant med mera krom, den runda böjen vid bakdörren indikerar väl att det är en Kadett B?.

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 maj 2008, 21:52:32 PM
A-kadett Super. Den stackars ägaren har fått avstå aluminiumlist längs sparklådan. Bakrutan som kunde öppnas i bakkant fick han inte heller. Till och med cigarettändare sakandes. Gårdagen bilägare hade det inte lätt om han inte valde lyxvarianten.


Är det alltså den röda bilen som skymtar till vänster som är en Kadett A? Jag känner inte alls igen bilen. Hade för mig att Kadett A hade ett bulligare bakparti

Titta på länken nedan. Jag trodde att det var en Kadett A

http://www.fegovi.com/cars/car217g.jpg

Nej, bilen du länkar till är Kadett B som kom 1966 och tillverkades t.o.m 1973.

Björn Forslund

Just det, A-Kadett fanns nog bara med två dörrar.

Hans Fredriksson

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 maj 2008, 22:29:32 PM
Just det, A-Kadett fanns nog bara med två dörrar.

A-Kadetten som kom 1962? fanns bara med 2 dörrar. Motorn var på 1000 kubik.
B-Kadetten som länken visar kom 66. Uppborrad till 1100, för rivigare starter antar jag. Ökad topphastighet behövdes inte. I min A-Kadett kändes 100 km/tim som 250. B-Kadetten kändes något säkare.

Niklas Bygdestam

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 maj 2008, 22:48:31 PM
A-Kadetten som kom 1962? fanns bara med 2 dörrar. Motorn var på 1000 kubik.
B-Kadetten som länken visar kom 66. Uppborrad till 1100, för rivigare starter antar jag. Ökad topphastighet behövdes inte. I min A-Kadett kändes 100 km/tim som 250. B-Kadetten kändes något säkare.


Då är det på den här länken nedan en Kadett C? http://www.delest.nl/media/img/DCP_7199.JPG

Och det här är Kadett D? http://www.juppamring.de/mediac/400_0/media/Kadett~D~Seite~links~vorne~1.jpg

Och detta Kadett E? http://www.v8driver.de/bilder/fahrzeuge/kadett_e1/kadett_e.jpg

Har inte tänkt så mycket på de här generationerna tyvärr. För många år sedan var det en bekant som hade en Kadett i D-generationen men han påstod att det var generation C. Det är därför som jag trott i flera år att Kadett A var den som egentligen var Kadett B. Då har man lärt sig något nytt :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

#11
Ja, med C-generationen blev det en helt ny bil. Den modellen kom -73.

Bengt Jönsson

.. och sedan kom Astran..
8)

Förstår ju inte Opels / GM:s policy att "kasta bort" gamla inarbetade varumärken...

/B

Björn Forslund

Nja, Kadett hängde med längre än så, det kom D och E generationer också. Astra kom först i början på 90-talet.

Cero

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 maj 2008, 09:39:25 AM
.. och sedan kom Astran..
8)

Förstår ju inte Opels / GM:s policy att "kasta bort" gamla inarbetade varumärken...

/B

Det är ju en gammal fin tradition från den amerikanska bilindustrin att inte jobba med sina varumärken. De har ju en förmåga att klistra olika märken på samma bilar (Opel, Vauxhall, Daewoo, m.fl.), att byta märke på existerande bil mellan årsmodeller (Pontiac, Chevrolet, Daewoo, m.fl.), att försöka optimera produktion genom att flytta runt den och att låta samma bil ha olika märken på olika marknader. Därmed skapas också olika image för samma märke och modell på olika marknader. Ford och Chrysler har agerat på samma sätt men i något mindre omfattning. Med det sättet att jobba med sina produkter och varumärken når man aldrig den framgång man hoppas på för kunden kan aldrig identifiera sig med något utan har bara köpt bilen "bil". Det vill ingen idag.

Här kan man jämföra med de tyska märkena BMW, Mercedes och Audi och i viss mån även Volkswagen, som målmedvetet jobbat med varumärken och känsla sedan 80-talet och det har gett framgång. Om sedan produkterna är lika bra som varumärkena tål verkligen att diskutera för sannolikt har både Ford, GM, Toyota och andra vissa modeller som är väl så bra, men imagen saknas i många fall. Bl.a. påstås i tyska undersökningar att Opel sedan några år är det tyska märke som har högst kvalitet, men vad är en Opel idag? Eller var det en Vauxhall eller en Daewoo eller kanske en Chevrolet.....