Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan

Startat av Gunnar D, 22 september 2024, 13:22:59 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar D


Ulf Berlin

...och med vit dest skylt :)
När byttes dessa ut till dom svarta?/Ulf

Fredrik Klint

Härlig bild! Och fortfarande kontaktledningsstolpar kvar, vet man när de försvann?
Intressant också med skylten på plattformen, tåg mot Bagarmossen och Farsta men Hagsätra nämns ej.

Peter Rost

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 september 2024, 15:32:02 PM...och med vit dest skylt :)
När byttes dessa ut till dom svarta?/Ulf

Gissningsvis från 1968/69 och framåt.

//Peter

Bältes-Assar

Stolparna är för spårvagnens kontaktledning, dom var kvar där tills dom byggde om stationen i slutet på 90 talet.

Gunnar D

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 september 2024, 15:32:02 PM...och med vit dest skylt :)
När byttes dessa ut till dom svarta?/Ulf

Läget C2 1970:

15/1: 2187 svart, 2224 vit
5/2:  2022 svart
13/6: 2440 vit

De svarta kom väl med C4 i början av 60-talet.

/Gunnar

Kristofer

Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 september 2024, 22:37:09 PMIntressant också med skylten på plattformen, tåg mot Bagarmossen och Farsta men Hagsätra nämns ej.
Linje 19 utgick från Odenplan vid den här tiden. Och linje 29 ansågs kanske inte värd att vara med på skylten.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Fredrik Klint

Tänkte att det kunde vara så, men ändå inte. Hade man alltid vändning Odenplan för linje 19?
Jämför man med modern och hyfsat modern tid så brukar linjesträckningen variera beroende på tid, att exemplevis linje 18 går till Alvik under lågtrafik men till Vällingby och Hässelby under rusning.

Fredrik Klint

Citat från: Gunnar D skrivet 23 september 2024, 08:04:55 AMLäget C2 1970:

15/1: 2187 svart, 2224 vit
5/2:  2022 svart
13/6: 2440 vit

De svarta kom väl med C4 i början av 60-talet.

/Gunnar

Kan det stämma överens med revision? Att av ovan nämnda så hade 2022 och 2187 reviderats men inte 2224 och 2440?

Bältes-Assar

Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 13:51:58 PMTänkte att det kunde vara så, men ändå inte. Hade man alltid vändning Odenplan för linje 19?
Jämför man med modern och hyfsat modern tid så brukar linjesträckningen variera beroende på tid, att exemplevis linje 18 går till Alvik under lågtrafik men till Vällingby och Hässelby under rusning.

Det hängde ju pappskyltar i varje vagn som visade slutstationerna så det gick inte att variera linjerna hit och dit hela tiden!

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 13:53:45 PMKan det stämma överens med revision? Att av ovan nämnda så hade 2022 och 2187 reviderats men inte 2224 och 2440?

2022 var nog nyreviderad och 2440 inte. De andra kan jag inte bedöma.

/Gunnar

Fredrik Klint

Citat från: Bältes-Assar skrivet 23 september 2024, 17:49:24 PMDet hängde ju pappskyltar i varje vagn som visade slutstationerna så det gick inte att variera linjerna hit och dit hela tiden!

Fanns personal som skyltade om vid ändstationerna men klart att det var krångligare innan blädderblockens tid.
Nästan så man tror att utvecklingen gått framåt  ;) .

Bältes-Assar

Ja och så fanns det personal som ändrade på skyltarna på stationerna när dom verkligen behövde ändra på linjerna. Precis som man får göra fortfarande på alla hållplatser när dom ändrar på busslinjerna.

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 13:53:45 PMKan det stämma överens med revision? Att av ovan nämnda så hade 2022 och 2187 reviderats men inte 2224 och 2440?

C2 2150 svart dest 26/1-67 nyreviderad. Tydligen lång genomförandeperiod med möjlig koppling till revision.

/Gunnar

Fredrik Klint

Det verkar inte stämma ändå, tyvärr. Du har en bild från Hagsätra på 2138 som är nylackad och med SL-märken under fönstren men utan vingar, ser lustigt ut! Och den har vit destrulle, daterad 67-01-15.