Solarisbussar hos Mark

Startat av S Svensson, 05 april 2023, 15:32:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Uppenbart har Mark fått Solarisbussar. Tyckte att den ena hade slutsiffror 30 och den andra 46.Antecknade inte regnr då jag inte var så nära dem.

Bussfreddan

#1
Nobina 7730 och 7746 har varit utlånade till Borås som tågersättningsbussar från Trollhättan.

Bernt Talbrant

#2
Dessa båda försvann från Borås gör ett tag sedan så det är säkert de som nu finns i Mark. Borås har ju två  "riktiga" tågersättnings-Mercor nu.

Edit: Nobina har ingen gastank i Mark så de är bara uppställda där. Finns det inte en f d Landvetterexpress (71xx) kvar där också? Övriga står i Borås.

S Svensson

Det är 7170 som finns på Näs-området (Kinna/Skene).
För närvarande finns det 8 st boggie 4177-4184 av de med 52 pl. Vad gäller tvåaxliga kan antalet variera kring 6 st.
I höstas/vintras var jag i Herrljunga och Ljung för att per buss köpa både cider och ost. I Ljung sågs en tvåaxlig Scania skyltad "skolbuss". Jag fissade omedelbart att denna fanns placerad i Od, även om det fn är Larsson som kör skolbussar i Herrljunga.
Komfortbussarna körs tydligen i omlopp. Möjligen Bollebygd har egna (4160 och några framåt).I veckan har jag sett både 4129 och 4171 samt i går 3768 på linje 400. Denna har jag inte sett tidigare. Dock att jag normalt inte tittar efter bussar som brukar gå i Mark. I bland körs det tomma emellan till och från Borås av både Nobina och Bergkvara.

Jag har dålig kläm på vilka bussar Bergkvara har i skoltrafiken. Vy och Horredstrafiken kör också skolbussar.

Bernt Talbrant

Nobinas Solarisar 7730 och 7746, som funnits i Mark en tid, stod häromdagen i Borås igen. Igår noterade jag att de inte var kvar där och idag söndag kunde jag konstatera att de var tillbaka i Vänersborg där de stod uppställda tillsammans med 18 andra syskon.