Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa i SL trafiken 2017

Startat av eldani, 08 december 2015, 21:08:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Vi har ju faktiskt haft många fler zoner i SL-trafiken, och detta inne på 2000-talet. Då fanns dessutom inte heller någon PC eller kortläsare, utan bara en tidtabell samt en stämpel. Ändå fungerade det. Underligt...

igel

Citat från: Ersa skrivet 10 december 2015, 06:47:32 AM
Vi har ju faktiskt haft många fler zoner i SL-trafiken, och detta inne på 2000-talet. Då fanns dessutom inte heller någon PC eller kortläsare, utan bara en tidtabell samt en stämpel. Ändå fungerade det. Underligt...
På den tiden var det föraren som stämplade, i dag ska var och en göra det själv. Och det funkar sådär. Och när föraren stämplade kunde alla se vad han hade stämplat, i dag är det ändast en from förhoppning från resenären att det blivit rätt.

Min mor reser nästan enbart med reskassa, och av de historier jag har hört. Kan jag ändast dra slutsatsen att reskassan i sin nuvarade form fungerar mycket dåligt. En sådan enkel sak som att köpa en resa för "helt pris två zoner" på ett kort som är inställt på reducerat pris, tycks vara för svårt. När tre förare i rad i Innerstaden sa till min mor att det inte går att köpa en Helprisbiljett på ett kort som är inställt på reducerat pris.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 10 december 2015, 07:55:08 AM
På den tiden var det föraren som stämplade, i dag ska var och en göra det själv. Och det funkar sådär. Och när föraren stämplade kunde alla se vad han hade stämplat, i dag är det ändast en from förhoppning från resenären att det blivit rätt.

Min mor reser nästan enbart med reskassa, och av de historier jag har hört. Kan jag ändast dra slutsatsen att reskassan i sin nuvarade form fungerar mycket dåligt. En sådan enkel sak som att köpa en resa för "helt pris två zoner" på ett kort som är inställt på reducerat pris, tycks vara för svårt. När tre förare i rad i Innerstaden sa till min mor att det inte går att köpa en Helprisbiljett på ett kort som är inställt på reducerat pris.

Går och går, det går inte att köpa en sådan biljett med automatik, däremot om man gör rätt från början så kan förare o spx givetvis sälja en sådan biljett på samma sätt som man kan sälja en resa för 2 personer och flera från samma reskassa.
Dock är det nog så att detta fungerar bäst i tunnelbanan och sämre i busstrafiken där utbildningen verkar eftersatt.

Ersa

Visst går det, men då har vi de 7-8 eller kanske uppåt 10 knapptrycken igen, på en svårläst ålderstigen gråsvart display. Detta är knappast något som inte ens den mest optimistiske och minst tidspressade innerstadsföraren jublar över att få utföra.

homer

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 09 december 2015, 21:50:27 PM
Enhetstaxa är vansinnigt och tramsigt precis som det skrivits ovan.
Det finns ingen som helst anledning att de som åker kortare sträckor skall betala för de som åker längre - alla måste dra sitt strå till stacken!



Det är enhetstaxa på alla andra biljetter(periodkort) förutom reskassan, ska man vara konsekvent ska också reskassan ha enhetstaxa

Olle

Periodkort är ju redan en slagsmål enhetstaxa, samma pris oavsett hur långt eller ofta man åker.
Nu vet ju inte jag förhållandet med intäkter från periodkort resp. enresebiljetter är hos SL.

Lars-Håkan_E

Ska det då kosta 790 kr att resa Slussen-Gamla Stan?

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 december 2015, 19:42:07 PM
Ska det då kosta 790 kr att resa Slussen-Gamla Stan?

av vilken anledning? för 790 kronor kan du resa 24 timmar om dygnet 30 dagar i följd mellan slussen och gamla stan, med reskassa endast de resor du hinner med under 1 timme, då ska väl priset vara därefter...

igel

Citat från: homer skrivet 10 december 2015, 20:06:29 PM
av vilken anledning? för 790 kronor kan du resa 24 timmar om dygnet 30 dagar i följd mellan slussen och gamla stan, med reskassa endast de resor du hinner med under 1 timme, då ska väl priset vara därefter...
Nu finns det faktiskt lokala periodkort som kostar 570 kronor. I Norrtälje och Södertälje.

igel

Citat från: Ersa skrivet 10 december 2015, 10:56:22 AM
Visst går det, men då har vi de 7-8 eller kanske uppåt 10 knapptrycken igen, på en svårläst ålderstigen gråsvart display. Detta är knappast något som inte ens den mest optimistiske och minst tidspressade innerstadsföraren jublar över att få utföra.
Förvisso är det så, men har SL bestämt att man ska få åka på sådana biljetter så kan inte en förare säga att det inte går. Då får det allt ta den tid det tar och föraren kan skippa sin rast. Och vill han ha rast får han reda ut det med trafikledningen.

Ersa

Citat från: igel skrivet 10 december 2015, 20:54:18 PM
Förvisso är det så, men har SL bestämt att man ska få åka på sådana biljetter så kan inte en förare säga att det inte går. Då får det allt ta den tid det tar och föraren kan skippa sin rast. Och vill han ha rast får han reda ut det med trafikledningen.

Absolut ska det fungera så i teorin. Men i praktiken blir det ofta svårare att få en positiv, samarbetsvillig och arbetsvillig förarkår om man kräver att de skall hantera ett användarovänligt otympligt tidsödande biljettsystem.

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 10 december 2015, 20:06:29 PM
av vilken anledning? för 790 kronor kan du resa 24 timmar om dygnet 30 dagar i följd mellan slussen och gamla stan, med reskassa endast de resor du hinner med under 1 timme, då ska väl priset vara därefter...

Men då får du ingen enhetstaxa, d.vs att det alltid ska kosta lika mycket oavsett reslängd och biljettslag-

Alternativt kan ju 30 dagarskortet kosta 36:- :-) eller resan under en timme 1,10:- (räknat efter priset på 30 dagars kortet)

Hur man än gör blir det ju vansinnigt resultat om man blandar 30 dagarskort med enkelresor.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 10 december 2015, 21:08:56 PM
Absolut ska det fungera så i teorin. Men i praktiken blir det ofta svårare att få en positiv, samarbetsvillig och arbetsvillig förarkår om man kräver att de skall hantera ett användarovänligt otympligt tidsödande biljettsystem.

Men hur ovanligt är det i resten av landet? I Örebro fick man vackert slå in zonnr på biljettmaskinen varje gång på landsortstrafiken. Och då var det bra mycket fler än 3 zoner.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 11 december 2015, 21:13:11 PM
Men hur ovanligt är det i resten av landet? I Örebro fick man vackert slå in zonnr på biljettmaskinen varje gång på landsortstrafiken. Och då var det bra mycket fler än 3 zoner.

Jag har kört linjetrafik i ett flertal andra län, men inte ens i Västerbotten med sitt låsta system hade den dåvarande biljettmaskinen ett så dåligt gränssnitt och krävde så många knapptryckningar för sällanresenärer som åkte "avvikande" vägar. Man får nog gå tillbaka till 1990-talets system med magnetkort och gröna lådan för att hitta ett motsvarande krångligt gränssnitt.
Inte heller ULs dåvarande röda Almexmaskiner krävde lika mycket ståtid vid hållplatser och så stort antal knapptryckningar som dagens SL Access gör vid minsta lilla avvikande resa.

Accessen är oslagbar då folk åker det som är inlagt på sitt kort, och bara lägger på det. Men så fort det blir en avvikande resa (dvs för 90% av alla reskasseresenärer i länets norra tredjedel) så tar det tid.

Harald Nordius

Men om 90 % har en avvikande resa så har väl en massa människor valt fel standardresa. Kan man inte få dem att förstå att de ska välja sin vanligaste resa som standardresa?