"Spärrade av gatan med buss"

Startat av mushkot, 10 mars 2011, 08:52:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=5830808

Men hur tänker man här då man polisanmäler bussbolaget? Ska någon behöva bli påkörd innan någon tar kritiken på allvar alltså?

Peter L

Det var verkligen en kreativ och skön lösning av bussbolaget! Förstår inte varför det ska bli sådant rabalder från bilister som inte ens får köra där..?

Och "som vanligt" ett enormt svagt bemötande från kommunen... Polisanmälan, upphävande av det tillfälliga genomfartsförbudet samt en uppmaning till bussföretaget att hantera "sina" problem... vad är det för lösning???

Wetjo

Då får ju bussbolaget / Skyddsombudet stoppa arbetet på garageplan enligt Arbetsmiljölagen.
Då kommer inga bussar att gå i Gällivare. Snacka om att skjuta sig själv i foten...
Sätter man dit staket kommmer många bilar troligen att fastna i det, s k Bilistfiske  ;)

Ersa

"Han hotades med stryk, att bli strypt eller att bli polisanmäld".

Det var lite mer än bara rabalder. Dags att strunta i kommunen och köpa egna rejäla betongsuggor och sätta ut dem på sin sida av tomtgränsen mot gatan verkar det som. Eller ställa fordon på stället där bilister genar över deras tomt, utan att detta blockerar gatan. Väldigt svagt av en konflikträdd kommun att upphäva förbudet för genomfartstrafik som svar på konflikten.

JDS

Antar att det är denna plats det gäller. Går det inte att arrangera om bussuppställningen så att det står några bussar väster om byggnaden, då kan man i och för sig köra förbi men det blir då en lika jobbig väg som att köra rätt väg?

Ersa

Gissningsvis genas det på båda sidor av depån, dvs trafik både från Vasagatan och Hertiggatan söderifrån. Ett rejält staket som löper parallellt med södra sidan av Barongatan ända ut till båda korsningarna vore en smidig lösning, och är ju inget som kommunen kan hindra bussbolaget att sätta upp på sin sida tomtgränsen, speciellt om det är lågt nog att inte hindra sikten i de bägge korsningarna.

Dessutom skulle ju kommunen kunna kompensera genom att öppna upp en genomfart några kvarter längre söderut, mellan Polhemsgatan och Trädgårdsvägen. Gropen i norr växer ju hela tiden, så nya öst-västliga vägar längre söderut borde ju vara planerade sedan länge.

Tips: www.hitta.se har en mycket tydligare satellitbild över orten än vad Eniro har. :)

JDS

Citat från: Ersa skrivet 10 mars 2011, 09:45:39 AM
Tips: www.hitta.se har en mycket tydligare satellitbild över orten än vad Eniro har. :)

Ja, det där är konstigt. Är det Eniro som snålar eller varför är det sån skillnad?

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 10 mars 2011, 10:53:27 AM
Ja, det där är konstigt. Är det Eniro som snålar eller varför är det sån skillnad?

Ja. Allting kostar pengar, även detaljerade flygfoton.

Citat från: Ersa skrivet 10 mars 2011, 09:45:39 AM
Dessutom skulle ju kommunen kunna kompensera genom att öppna upp en genomfart några kvarter längre söderut, mellan Polhemsgatan och Trädgårdsvägen. Gropen i norr växer ju hela tiden, så nya öst-västliga vägar längre söderut borde ju vara planerade sedan länge.

Eftersom hela området beräknas vara utrymt inom något årtionde så planeras den nya vägen i en vid båge söder om området. En "Östra länken" ska gå sydost från Drottninggatan mot Mellanvägen medan "Södra länken" ska börja vid Mosebackevägens cirkulationsplats i väster och gå i en båge till Östra länken, parallellt med Mellanvägen.

Man kan ju fråga sig varför man inte bara nöjer sig med Östra länken, men tydligen sitter Gällivare kommun fast i ett 1960-talstänkande och håller strikt på principerna om trafikseparering och trafikdifferentiering. Hur skulle världen se ut om man inte upprätthöll skillnaden mellan trafikledsklasserna Genomfart och Huvudgata? Södra länken är dessutom bara tillfällig, tidigast 2025 beräknas den behöva stängas p.g.a. gruvdriften...

Anders

Traesk

Även om det är genomfartsförbud är det självklart att man inte bara kan ställa en buss i vägen hur som helst. Vad skulle hända om en ambulans eller en brandbil behöver köra förbi?

Ersa

Citat från: Traesk skrivet 10 mars 2011, 18:09:06 PM
Även om det är genomfartsförbud är det självklart att man inte bara kan ställa en buss i vägen hur som helst. Vad skulle hända om en ambulans eller en brandbil behöver köra förbi?

De tvingas köra en 300 meter lång omväg via Bergmansgatan på norra sidan av kvarteret?

Traesk

Citat från: Ersa skrivet 10 mars 2011, 19:43:27 PM
De tvingas köra en 300 meter lång omväg via Bergmansgatan på norra sidan av kvarteret?
Det är mest en tillfällighet att det finns en bra alternativlösning. Jag ställer mig tveksam till om de inte hade ställt bussen där även om det inte fanns någon omväg för utryckningsfordon. Sen skulle det ju kunna vara så att det börjar brinna i ett av de närliggande husen som står precis där bussen står, och då lär det försvåra släckningsarbetet!

Nico


Är väl visserigen lite OT, men nu råder det alltså tydligen ett genomfartsförbud eller rättare sagt borde kanske garageplanen vara avgränsad på något vis. Hade allt gjorts korrekt så hade det nog funnits även "betongsuggor" eller liknande hinder och då hade räddningstjänsten fått anpassa sig till det istället.

På det stora hela blir man som sagt dock lite förvånad över att kommunen inte tar detta på allvar. Spekulerar man lite fritt så kan man å andra sidan fundera på varför facket, ifall arbetsmiljöproblemen gör att det är fara för liv och hälsa, inte läggs ett skyddstopp mot arbete på planen? P.g.a. av konstigheter i lagen så får man ju då dock lov att rikta ett eventuellt skyddstopp mot arbetsgivaren, dvs. Falcks Omnibussi detta fall, men de får då kanske inte ut några bussar vilket kan fungera som påtryckning mot kommunen osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman