Vinterbilder från Lidingö

Startat av Peter Bolin, 25 januari 2024, 23:06:46 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Peter Bolin

Den 10 januari var jag och en fotokompis ute på Lidingö för att ta vinterbilder. Det var en av årets allra finaste vinterdagar hittills, vilket måste dokumenteras. Resultatet blev så pass lyckat att jag har valt ut de bästa bilderna för en visning här.


Rödstugan. Vi åkte först med linje 205 till Sticklinge och passerade ganska snart Rödstugan som en gång var bostad för färjehållaren i Sticklinge men som numera är privatbostad.


Djursholm med vattentornet sett från Lidingö.


Trädgren vid strandkanten med vacker isbildning.


Ytterligare en vy över Djursholm.


Infrusna båtar vid Mor Annas brygga.


Mor Annas brygga där SL-linje 80 har hållplats.


M/S Kung Ring från 1902 på linje 80 i sundet mellan Lidingö och Storholmen. Fartyget tillhör sedan 2013 Rederi AB Ballerina och har renoverats för SL-trafiken.


M/S Kung Ring vid Mor Annas brygga.


Brygga med intressanta isformationer.


Sparkåkare på väg från Mor Annas brygga till Storholmen.


Villavägen med villor från 1925 som var en del av utställningen Bygge och Bo.


Täcka udden med båthuset och flyghangaren, byggda 1908 av Carl Richard Nyberg, även kallad Flyg-Nyberg.


Flyghangaren och båthuset i en annan vinkel.


Lidingös latrinbåt infrusen i Södergarnsviken.


Skymning vid Södergarnsviken.


Askrikefjärden med Bogesundslandet på andra sidan efter mörkrets inbrott. Bilden är tagen med stativ, manuella inställningar (ISO 125) och självutlösare.

Hälsningar
Peter Bolin

zjbus


Nico

Mycket vackra och trevliga bilder. Jag är visserligen en sådan vekling att jag föredrar att tillbringa vintern inomhus, men vackra vinterdagar är alltid uppskattade.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Tack för ett mycket trevligt bildsvep :) /Ulf