Boken Södra torget tur och retur

Startat av yngrot, 26 december 2019, 04:36:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Denna trevliga bok dök upp som julklapp till mig . Har inte lästa hela boken än men den är trevlig iaf  för mig som jobbat på Borås Lokaltrafik i många år. Känner igen många som är med i boken. En sak jag reagerade på är att det stod att vagnnr 155 och 156 inte används vilket det har gjorts det var 2 Volvo B10M som köptes beg från Olssons i Vittskövle de rullade på linje 550 Alingsås . En av dem minns dock inte vilken gick på en delad tjänst med samma förare varje dag på eftermiddag började den på Viared . 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 26 december 2019, 04:36:21 AM
Denna trevliga bok dök upp som julklapp till mig . Har inte lästa hela boken än men den är trevlig iaf  för mig som jobbat på Borås Lokaltrafik i många år. Känner igen många som är med i boken. En sak jag reagerade på är att det stod att vagnnr 155 och 156 inte används vilket det har gjorts det var 2 Volvo B10M som köptes beg från Olssons i Vittskövle de rullade på linje 550 Alingsås . En av dem minns dock inte vilken gick på en delad tjänst med samma förare varje dag på eftermiddag började den på Viared .
Jo, det finns ett antal bussar där det felaktigt anges att inventarienumret inte använts. Jag har uppmärksammat författaren om detta men vi kom överens om att det inte var mycket att göra. O)m det blir en andra upplaga så kanske det kan komma med där.

155 KFS446 Fd Thygessons Bussar, Broby
156 NJW637 Fd Olssons Buss, Vittskövle
Båda Volvo B10M med kaross Wiima M310.

Bussarna köptes begagnade för att användas på linje 550 Borås-Alingsås. De Scania L113 Van Hool Alizée som tidigare användes där fick mycket klagomål på högt motorbuller, obekväma stolar och för liten kapacitet. Båda bussarna blev sedan skolbussar hos Vänersborgs Linjetrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 december 2019, 09:09:20 AM
Jo, det finns ett antal bussar där det felaktigt anges att inventarienumret inte använts. Jag har uppmärksammat författaren om detta men vi kom överens om att det inte var mycket att göra. O)m det blir en andra upplaga så kanske det kan komma med där.

155 KFS446 Fd Thygessons Bussar, Broby
156 NJW637 Fd Olssons Buss, Vittskövle
Båda Volvo B10M med kaross Wiima M310.

Bussarna köptes begagnade för att användas på linje 550 Borås-Alingsås. De Scania L113 Van Hool Alizée som tidigare användes där fick mycket klagomål på högt motorbuller, obekväma stolar och för liten kapacitet. Båda bussarna blev sedan skolbussar hos Vänersborgs Linjetrafik.


Du har rätt Staffan  det var ju bara 156 som kom från Olssons. Om jag minns rätt så var det just 156 som gick på delade tjänsten och den var lite lurig att köra då det ofta hände att man fick in backväxel utan att man märkte det så det monterades varning för back på den. Var golvspak på den . 155  hade spak på stolen .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Har ett svagt minne av att även 118 119 har använts?? 

Det rör till det lite i och med att  nummerserier gjordes om. och ex 232-236  blev 094-099  de vart ju skolbussar efter lång tid som linjevagnar och kom sen tillbaka som linjevagnar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 27 december 2019, 05:49:14 AM
Har ett svagt minne av att även 118 119 har använts?? 

Visst fanns 118-120. Det var tre SL H5 (Volvo/Säffle) som köptes in som skolbussar och fick nr 509-511. De blev senare linjevagnar  med nr 118-120.

Ola Almquist

NJW637 är bekant. Levererades till Nilsbuss. Hur länge tillhörde den BL?

M.v.h.
Ola

yngrot

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 27 december 2019, 07:52:26 AM
Visst fanns 118-120. Det var tre SL H5 (Volvo/Säffle) som köptes in som skolbussar och fick nr 509-511. De blev senare linjevagnar  med nr 118-120.


Just det nu känner jag igen det. Minns en dag jag körde  till  Tullen och en resenär tyckte det var kul med nya bussar hon blev förvånad när jag tala om hur gammal den var. Som stadsbuss var de inte så bra med enbart enkeldörrar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

larslengberg

Kan boken vara intressant för en gammal Boråsare i största allmänhet? Miljöer från stan förr i tiden och så... Eller är det väldigt "bussnördigt"..? :)

Och var köper man boken i fråga?

Mvh

Lars Lengberg

Staffan Sävenfjord

Citat från: larslengberg skrivet 31 december 2019, 21:17:49 PM
Kan boken vara intressant för en gammal Boråsare i största allmänhet? Miljöer från stan förr i tiden och så... Eller är det väldigt "bussnördigt"..? :)

Och var köper man boken i fråga?

Mvh

Lars Lengberg
Även om det finns fordonslistor och annat "nördigt" finns det också mycket annat om t ex personal. Men även en hel del gamla miljöbilder från förr.

Bor du i Borås kan du köpa boken i Kulturhusets reception för det facila priset av 245 kronor. Du kan också skicka efter den från Stenvalls i Malmö men då tillkommer porto. https://www.stenvalls.com/sparvagar/bocker/sodra-torget-tur-och-retur
Slutligen kan de köpa den hos Stenvalls i Malmö i butiken på Föreningsgatan 12 i närheten av Triangeln.

Även om jag är lite av part i boken genom att ha bidragit med cirka 25 fotografier vill jag rekommendera den. Jag har mitt ex liggande framme och bekanta boråsare som hälsat på har blivit helt begeistrade även om de i övrigt inte är bussintresserade.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Boken är väldigt trevlig tycker även jag . Har jobbat på B-L under många år så det mesta känner jag igen. 

Men vissa fakta fel finns ju.. ex att bussar som köptes 1975 hade luftkonditionering  vilket inte stämmer dock var de de första bussar som fick takfläktar 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2019, 22:24:02 PM
Även om det finns fordonslistor och annat "nördigt" finns det också mycket annat om t ex personal. Men även en hel del gamla miljöbilder från förr.

Bor du i Borås kan du köpa boken i Kulturhusets reception för det facila priset av 245 kronor. Du kan också skicka efter den från Stenvalls i Malmö men då tillkommer porto. https://www.stenvalls.com/sparvagar/bocker/sodra-torget-tur-och-retur
Slutligen kan de köpa den hos Stenvalls i Malmö i butiken på Föreningsgatan 12 i närheten av Triangeln.

Även om jag är lite av part i boken genom att ha bidragit med cirka 25 fotografier vill jag rekommendera den. Jag har mitt ex liggande framme och bekanta boråsare som hälsat på har blivit helt begeistrade även om de i övrigt inte är bussintresserade.

Den finns även att köpa på Akademibokhandeln på Österlånggatan i Borås.