SS H23 på väg mot Brunkebergstorg

Startat av Gunnar D, 14 april 2024, 11:39:47 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar D



H23 5421 vid avstignings/reglerhpl Långsjö Torg 22 feb 1964. Snart körs den fram till den gemensamma hpl för linje 64 och 66 mot Skanstull resp Brunkebergstorg.

Mvh Gunnar

Mr G

Stiligt. 66:an såg jag själv aldrig någon H23 på, men på 65:an fanns det ett tag en stadigt återkommande kvällstur med H23 med avgång från BBT kl 20.15. Jag offrade regelbundet 70 öre av mina sparpengar för att åka med den på en returresa från Juliaborg till Älvsjö. Åkte hemifrån strax efter kl 20 och stod sen och väntade vid hpl Juliaborg på att underverket skulle dyka upp i backen bortom Örby Slott. Förutsätter att jag hade koll på att H23:an gick just den dagen och att den redan hade varit ute en vända i Långbro, efter att ha ersatt någon H15-tur till kvällstrafiken.
吉先生

Ulf Berlin

...och"BBT"lär uttydas Brunkebergstorg ;) /Ulf

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 16 april 2024, 11:50:45 AMStiligt. 66:an såg jag själv aldrig någon H23 på, men på 65:an fanns det ett tag en stadigt återkommande kvällstur med H23 med avgång från BBT kl 20.15. Jag offrade regelbundet 70 öre av mina sparpengar för att åka med den på en returresa från Juliaborg till Älvsjö. Åkte hemifrån strax efter kl 20 och stod sen och väntade vid hpl Juliaborg på att underverket skulle dyka upp i backen bortom Örby Slott. Förutsätter att jag hade koll på att H23:an gick just den dagen och att den redan hade varit ute en vända i Långbro, efter att ha ersatt någon H15-tur till kvällstrafiken.

Kan H23 på någon tur på linje 65/66 ha orsakats av en koppling till någon tur på linje 96?

/Gunnar

Mr G

#4
Det låter sannolikt att 65:ans H23 våren 1964 kom direkt från en ingående tur på 96:an, med tomkörning Essingetorget-BBT. Annars var det 66:ans högtrafikcapiotoler som fick avsluta kvällen på 65:an, när H15 gick in i hallen. På morgonen var det tvärtom. De tidiga Capitolturerna på 65:an gick över till 66:an efter klockan 6 någon gång och en ny fräsch H15 ersatte vid BBT.

Bilderna du har visat på 66:an med H23 tycks vara tagna lördag, och då gällde kanske andra förutsättningar. T ex att 96:an inte hade lika tät trafik som m-f och att någon enstaka H23 istället kunde utnyttjas på andra linjer.

吉先生

Gunnar D

Ja, 22 feb 1964 var en lördag och det är tur 10 på bilden från eftermiddagen denna dag. Enligt turlistan för linje 66 lördag fr.o.m. 7.9.63 avgick tur 10 kl 11.42 från Hbh till Bbt och ankom Hbh åter kl 0.20. Ingen koppling enligt turlistan således. Dock kom en ny tdt fr.o.m. 11.11.63 som enligt ficktidtabellen innehöll en del justeringar. Som du skriver kunde emellertid H23 ibland ses på andra linjer än 96:an.

/Gunnar