Dessa problem finns i Gävle trafiken just nu !

Startat av Fredde, 14 augusti 2008, 23:45:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

#15
Punkt 1. Vi betalar om du riskerar att komma försent
Vi lovar att köra enligt tidtabell och se till att du kommer
fram i tid. Om förseningar i vår trafik gör att du riskerar att komma
mer än 20 minuter försent till ditt resmål, får du ta taxi
istället.

Punkt 2. Vi lovar en trivsam resa. Våra fordon är hela, rena och snygga.
Punkt 3. Rätt information -> (dock kanske lite svårt vad man ska kalla det för, men vem tar på sig ansvaret när kontoll sker?) ..
Punkt 4. Vi lovar en trivsam resa. Våra fordon är hela, rena och snygga.
Punkt 5. ----
Punkt 6. Vi lovar en trivsam resa. Våra fordon är hela, rena och snygga.
Punkt 7. Vi lovar en trivsam resa. Vi tar alltid hand om dig på ett bra sätt.
Oavsett vem du kontaktar, får du ett trevligt bemötande...


Nu har ni svaren på hur jag tänkt ur deras resegaranti, givet kan man ha uppfattat saker fel men det är inte bra hur trafiken är i dagsläget iaf!!


//Fredde


Fredde

#16
Högst upp på webbsidan står det Resegaranti sedan har berättar dom vad som gäller för den nedan!!

Mycket väl gäller det.. Allt som står på sidan är "resegaranti" dock när det gäller kontant betalning tillbaka så är det när man tar taxi vid risk för 20 min försening!

X-trafiks resegaranti kan man se som ett helhetskoncept för hela resan inte bara pengar om försenad & man måste ta taxi !!





Fredde

Bifogar hela "Resegarantin" här för läsning om någon är sugan att läsa!

Resegaranti För att få kompensation skriver du ut och fyller i
svarskortet som du finner i pdf-format här (pdf) .

Vi betalar om du riskerar att komma försent
Vi lovar att köra enligt tidtabell och se till att du kommer
fram i tid.
Om förseningar i vår trafik gör att du riskerar att komma
mer än 20 minuter försent till ditt resmål, får du ta taxi
istället. Som ersättning för taxiresan kan du, mot kvitto
och svarskort, få upp till 400 kronor kontant – eller
presentkort på upp till 450 kronor för inköp av färdbevis.
Presentkorten kan även lösas in på våra bussar och
X- Tåg.

För dig som reser med X-Tåget garanterar vi ersättningstrafik i de fall tåget inte kan köra. På grund av långa avstånd och att ersättningstrafiken inte kan köra i samma hastighet som tåget får man räkna med förseningar. Fungerar inte ersättningstrafiken har du rätt till ersättning.

Råd: Försök att ta kontakt med Trafikupplysningen om du
riskerar att bli sen.

• Det kan vara svårt att få tag på taxi vid vissa tillfällen.
• Bussen kan vara på väg och kan då vara den snabbaste lösningen för dig.
• Trafikupplysningen har kanske ordnat en lösning för andra resenärer som också blir den
bästa lösningen för dig.
Du hjälper oss att komma i rätt tid genom att vara i god tid vid hållplatsen och betala med något
av våra kort eller med så jämna pengar som möjligt.

Vi lovar att ge dig den information du behöver för resan
I våra tidtabeller hittar du den information som behövs för att du ska kunna planera och göra
resor med vår trafik.

Du skall veta vart vi kör.
Våra bussar och X-Tåg ska ha tydlig information med linjenummer och destination.
Vi kör med lågentrébussar på de turer som vi har informerat om i tidtabellen eller på vår
hemsida.

Du får information innan du går ombord.
Hållplatserna är skyltade med namn, och på större hållplatser även tidtabeller.
Du får skriftlig information under resan.
I alla våra bussar och X-Tåg finns tidtabeller samt information om biljettpriser.
Du får information om trafikförändringar.
Om vi av olika skäl tvingas göra avvikelser från det som står i tidtabellen informerar vi om detta genom annonser, hållplatsanslag, hemsida eller motsvarande. På större stationer informerar
vi även med utrop.

Du får personlig information.
På dagtid ger vår Trafikupplysning dig information om tider och priser på telefon 0771 -9 10 10 9.

Vi lovar en trivsam resa.
Våra fordon är hela, rena och snygga och vi tar alltid hand om dig på ett bra sätt.
Oavsett vem du kontaktar, får du ett trevligt bemötande.

På X-Tåget finns en tågvärd som kan assistera dig som behöver hjälp för att komma på eller
av. De ordinarie tågen är utrustade med rullstolslift.

Du har rätt till kompensation.
Om vi trots allt inte lyckas hålla vad vi lovar och du är missnöjd med din resa har du rätt till
någon form av kompensation. Hör gärna av dig, vi vill inget hellre än att våra resenärer ska få
en trevlig och behaglig resa.
Du hjälper oss att ge dig en trivsam resa genom att meddela föraren/tågvärden om du skall byta buss/tåg. Då kan föraren/tågvärden kontakta anslutande fordon så att den väntar på dig vid en eventuell försening.
För att en anslutning ska kunna upprätthållas krävs minst 5 minuters bytestid mellan bussar och 10 minuter mellan buss och tåg.

Du hjälper föraren att köra jämnt och behagligt genom att signalera i god tid före din hållplats.

Berätta för oss om vi inte håller vad vi lovar
Upplever du att vi någon gång inte uppfyller det vi lovar har du rätt till kompensation genom
X-Trafiks Resegaranti.

Om brister i tidtabellen eller i annan information försvårat eller omöjliggjort din resa ger vi dig presentkort* för inköp av färdbevis.

Vi ordnar så att du kostnadsfritt kan åka på annat sätt till ditt resmål om din resa inte kan genomföras p.g.a. att:

• En tur körs med annan busstyp än vi lovat.
• Ingen tågvärd finns ombord på X-Tåget eller om rullstolsliften är ur funktion.
Om du blir mer än 20 minuter försenad till ditt resmål, och det inte varit möjligt att ta taxi, kan du
få kompensation i form av presentkort.*

För att få kompensation skriver du ut och fyller i svarskortet som du finner i pdf-format här(pdf) .

Resegarantin gäller när du reser med X-Trafiks bussar och tåg.
När du reser med X-Trafiks kort på andra trafikbolag, t.ex. SJ tåg, Tåg i Bergslagen och
Upplands Lokaltrafik, gäller deras resevillkor.

Undantag från Resegarantin finns givetvis.
Det är vid omständigheter som inte X-Trafik råder över, till exempel:
• När trafiken lamslås av extrem väderlek och naturhändelser, t ex snöstorm eller
översvämning. Detta gäller även om det inte går att köra med buss på grund av väglaget.
• När det är strejk, hinder eller avspärrningar.
• När det är planerade förändringar i trafiken som vi informerat om senast kl. 15.00 dagen
innan.

 

* Presentkorten gäller för inköp av färdbevis på X-Trafiks bussar och X-Tåg samt på de Kundcenter som anges i tidtabellen och här på hemsidan (ej SJ Resebutik i Gävle).

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 augusti 2008, 19:28:16 PM
Jo men det ingår inte i resegarantin

Denna text finns med i stycket ang resegaranti

Berätta för oss om vi inte håller vad vi lovar
Upplever du att vi någon gång inte uppfyller det vi lovar har du rätt till kompensation genom
X-Trafiks Resegaranti.



Så helt klart gäller resegarantin det som står just på Resegrantisidan.. Den finns även som länk fr förstasidan www.x-trafik.se under fält "kundservice" högst upp!


//Fredde




Fredde

Nu har inlägget börjat sväva iväg lite för mycket ang det ena & det andra, mest var tanken att berätta vilka problam som finns & förslag till hur man åtgärdar dom. Nu har det dock spårat ur ang resegarantin & vad som gäller, som sagt hela resegarantin finns att läsa på denna länk http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=77&MenuID=76

Vidare kommer jag inte komentera något mer, fören man angriper problemen istället, för visst är det inte bra med som det är nu iaf det kan jag hoppas att ingen tycker!


//Fredde

JDS

Det ser ju onekligen ut som att resegarantin faktiskt täcker in de flesta av dina punkter. Undrar varför; SL:s eller Oslos resegarantier är inte så där "breda"!

Det verkar dock som om man bara har rätt till "någon form av kompensation", exempelvis en glass. Det kan jämföras med den kompensation för sina utlägg som man brukar få av livsmedelsindustrin när man klagar på deras produkter. Så egentligen betyder det inte så mycket. Men du har rätt i att det ingår i resegarantin!

Fredde

Jo det är en mycket bra resegaranti helt klart, det är ett helhetsansvar med kompensation fall något fallerar!


Det brukar bli 50kr i presentkort hem i brevlådan för sker som inte har med tiden 20 min försening till resmålet..

Men å andra sidan små bäckar små så kan det bli en slant med till nästa busskort, men man orkar inte med att skriva på allt heller... Bästa vore om dom istället fick ordning på trafiken så fler väljer bussen...



//Fredde

Fredde

#22
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 augusti 2008, 19:58:29 PM
Ja och ingenstans där framgår att du får någon ersättning från Resegarantin om du tycker att elementen är för varma eller kalla eller att det är fel färg på bussen ;) Just därför att det är rent subjektiva bedömningar och inget som vare sig huvudman eller entreprenör riktigt kan råda över, att det sedan inte är kul med 35 grader varmt i bussen är ju en annan sak men den som påverkas mest av detta är ju föraren och inte kunderna.

Varma bussar är ju något som funnits sedan urminnes tider, och i tätortstrafik är det mycket svårt att göra något åt, annat än att hoppas på svala somrar.


Går inte värmen stänga av eller att ventilationen är urfunktion så anser jag det iaf att bussen inte är faller under detta "Våra fordon är hela, rena och snygga" eller är det bara hela på utsidan dom tänker på då ???

Sedan kvittar det om belysning, ventilation, värmestyrning, säten, innerfönster, komradio, dörrar som inte går att öppna, stoppknappar med löst hängande trådar etc är trasiga? För mig är ett "helt fordorn" något som inte ställer till några obehagligheter för resande.. Sedan om någon enstaka lampa är trasig klarar man sig utan, bara man ser vart man går i bussen..  Är det åt andra hållet med "värmen" på vintern ska man behöva åka i bussen om det är -20 ute & -18 i bussen för att man inte kan sätta på elementen ?.. 

Ska väll även säga det att är det 35 grader långa stunder för den som arbetar så träder ju även AFS in (föreskriften finns på arbetsmiljöverkets hemsida) när det gäller arbetsmiljö! Det är väll tur att föraren har ett öppningsbart fönster som där igenom får ner tempen för denne iaf annars hade ju skydsombudet kunnat stoppat arbetet!


När man nu köper in bussar för kostnader av 1,5-2 miljoner varför inte lägga till 40-50tkr & även ha AC ???

Har bolaget så kallat netto avtal med länsbolaget/kommunen så har dom ju även tillgodogörande om fler reser & det kan jag lova det blir om tempen i bussen är behaglig med... I princip alla på jobbet som bor i tätorten hade kunnat åka buss till jobbet till alla olika arbetstidsmått vi har men många säger det blir det inte pga obehaglig temp på vår/sommar/höst sedan kvittar ju vintern då busskortet är dyrt för bara några månader per år, bilen lär man ju ha ändå pga andra saker, köper man deremot årskort så är ju priset riktigt bra men använder man det bara under vintern är det ist svindyrt!!!

Det är inget problem med AC i Citytrafik det fungerar nere i europa hur bra som helst, har man "övertryck" i bussen kommer ingen värme in i bussen när man öppnar dörrarna.. AC kan ofta ställas in på uteluft in eller ren cirkulation, kör man cirkulation kan värme utifrån komma in i bussen när dörrar är öppna..  Sedan ska man enbart ha takluckor som sköts av föraren samt låsbara öppningsfönter dvs dessa ska bara öppnas dom gångerna när AC falerat på en linjelagd tur.. AC Systemet larmar om något är fel, det gör det iaf i min Saab 9-3 fr år 2000.. Så nya bussar bör kunna fixa det med!!!



//Fredde

Wetjo

Citat från: Fredde skrivet 15 augusti 2008, 18:55:28 PM
Nu är det så att jag ringer först när det gått 5 minuter, ofta hinner nästkommande buss även inkomma före (denna kommer fr Centrum) , dvs det blir lite bökigt vid HPL då man kör in i en ficka med bara 1 körfält.. Sedan kan man ju fråga sig varför jag eller vi resenärer ska offra våran fritid för att det är någon som tycker det som det även verkar tycka det är bra å sitta å fika ist för göra det arbgivaren betalar för?? Eller så är det så att tiderna för att ta ut bussen på betald tid är för snåla man bör ju ha tid så att man avgår i tid med marginal för div problem, dom får väl ta med sånt i anbuden, det bör ju falla under kvalité & det är ju en faktor idag vid anbud, inte bara pengar..  Kan även tillägga att det finns dom som redan står inne vid HPL redan kl. 06:00  dvs dom har jobbat gratis ett tag men å andra sidan så har dom säkert mycket gladare resenärer med & slipper frågan varför försenad jag ska över till den linjen etc..

Kan tillägga med att jag ska inte in till centrum för byte utan kliver av på vägen in mot Centrum & då är den tiden jag kommer senare som tas på min fritid vid den tiden är man ju mer gärna i sängen än att stå & vänta, kommer den eller inte är ju frågan med?!?! .  Gör man ett byte så kanske förseningen inte har någon betydelse om det nu inte ställer till saker nere i centrum att andra bussar får vänta etc..

Det får väll kanske stå en arbetsledare i kafferummet å peka med hela handen ist då personalen har svårt för att sköta jobbet ?!?!..



//Fredde


---

Och vad hade du tänkt göra med de fem minutrarna du tappar???
Kom med förslag på på förbättringar i stället för att klaga.
Tänk på att tidtabellen är resultat av politiska beslut liksom upphandlingarna.
Förmodligen betalar du bara en bråkdel av det verkliga biljettpriset kontant till bolaget, eftersom biljetterna subventioneras av skattemedel.
En till fem minuter är per definition ingen "försening". Kan vara olika beroende på avtal.

robbes

#24
verkar som du har väldigt lite fritid då du ringer så fort det gått 5 minuter och bussen är sen. Någon klocka som ringer om jag säger att bussen delar vägar med övrig trafik både bilar cyklister o fotgängare som kan orsaka förseningar det räcker med att det  är en liten sammanstötning i trafiken så blir det förseningar. Något annat att tänka på är att det är CA tider som står i tidtabellen så lite flexibel måste man vara.

I mina ögon kan man klaga på om det gått 10 minuter eller mer man måste ha tålamod i livet ju.

annars finns det för deriktigt stressade ett anant alternativ till kollektiv trafiken o det kostar inte många kronor per dag då det används men kräver en insats i form av att man trampar fram på den i stället.

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 15 augusti 2008, 00:36:26 AM
7. Förare som har svårt att ta kunder på rätt sätt utan bara fräser dvs dom är redan arga när man påpekar något... 

Om en buss ständigt är sen pga snäv körtid på linje eller under tomkörning brukar förarna snabbt ledsna när den 20:e personen i rad säger "Du är sen" istället för "Hej". Samma sak när bussen är sen pga en massa kontanta enkelbiljetter som betalas med 100-lappar, och när den 7:e påstigande personen i kön som vill köpa en 20-kronorsbiljett för en 100-lapp klagar över att bussen är sen... ja, då är det inte lätt att le mot denne. Speciellt när dessa resenärer aldrig någonsin vänder sig till länshuvudmannen, utan enbart gnäller på förarna.

(Obs. Jag kommentarar inte Gävle här, utan bara stadstrafik rent allmänt)

robbes

Citat från: Verspieder skrivet 16 augusti 2008, 22:41:05 PM
Om en buss ständigt är sen pga snäv körtid på linje eller under tomkörning brukar förarna snabbt ledsna när den 20:e personen i rad säger "Du är sen" istället för "Hej". Samma sak när bussen är sen pga en massa kontanta enkelbiljetter som betalas med 100-lappar, och när den 7:e påstigande personen i kön som vill köpa en 20-kronorsbiljett för en 100-lapp klagar över att bussen är sen... ja, då är det inte lätt att le mot denne. Speciellt när dessa resenärer aldrig någonsin vänder sig till länshuvudmannen, utan enbart gnäller på förarna.

(Obs. Jag kommentarar inte Gävle här, utan bara stadstrafik rent allmänt)


Lånar lite av ditt svar om det är okej då man körde i malmö runt löning så fanns en annan orsak som gjorde man blev sen o folk gnällde då. ALLA som skulle ladda korten på bussen i stället för på skånetrafikens kundcentra ex vis. det är också en försenings orsak som folk glömmer bort

Ersa

Citat från: robbes skrivet 16 augusti 2008, 22:43:57 PM
Lånar lite av ditt svar om det är okej då man körde i malmö runt löning så fanns en annan orsak som gjorde man blev sen o folk gnällde då. ALLA som skulle ladda korten på bussen i stället för på skånetrafikens kundcentra ex vis. det är också en försenings orsak som folk glömmer bort

Samtidigt lyssnar Länshuvudmannen inte alls på förarkåren när denna försöker framföra idéer som rabatterat pris när man laddar på sitt kort på "kundcentra" och liknande. Sådan tystnad från Länshuvudmannen upplevs som att de inte bryr sig om att få bort många förseningar.

Wetjo

Citat från: Verspieder skrivet 16 augusti 2008, 22:53:14 PM
Samtidigt lyssnar Länshuvudmannen inte alls på förarkåren när denna försöker framföra idéer som rabatterat pris när man laddar på sitt kort på "kundcentra" och liknande. Sådan tystnad från Länshuvudmannen upplevs som att de inte bryr sig om att få bort många förseningar.

Visst ska det bli skönt med kontantfria bussar...  ;)

robbes

Citat från: Wetjo skrivet 16 augusti 2008, 22:57:09 PM
Visst ska det bli skönt med kontantfria bussar...  ;)

tro mig då kommer bussarna bli ännu mer försenade pga de som ej laddat sina kort som skall betala sms biljett i stället ju o föraren blir utskälld att han skall vänta