Manuella växellådor 2010

Startat av Ersa, 03 februari 2010, 14:00:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Hur många tillverkare erbjuder manuella växellådor som alternativ idag?
Finns det bussar med kopplingspedaler, eller har I-shift och dess motsvarigheter helt ersatt G8 och dess motsvarigheter på bussar som tillverkas idag år 2010?

Hur ser det ut på lastbilssidan?

groenis

På lastbilssidan är valfriheten större.
På bussiadan är det nog mera enkelhetens vana som har gjort att automaten har ett större intåg
variant två många stads och linjebussar körs numera av förare som har D och endast automat på behörigheten,
Vi med gamla behörigheten minskar i antal.
När det gäller I-shift så är det tydligen lite olika om den ibland är det en automat och ibland en växlingsrobot,
Scania med CAG kan köras på två sätt som automat med koppling vid start och stopp eller som manuell med koppling

Denna tråd kan utvecklas ännu mera.

/Lennart

buskörare

Citat från: groenis skrivet 03 februari 2010, 14:11:15 PM
På lastbilssidan är valfriheten större.
På bussiadan är det nog mera enkelhetens vana som har gjort att automaten har ett större intåg
variant två många stads och linjebussar körs numera av förare som har D och endast automat på behörigheten,
Vi med gamla behörigheten minskar i antal.
När det gäller I-shift så är det tydligen lite olika om den ibland är det en automat och ibland en växlingsrobot,
Scania med CAG kan köras på två sätt som automat med koppling vid start och stopp eller som manuell med koppling

Denna tråd kan utvecklas ännu mera.

/Lennart

Bussföretagen som utbildar själva gör det väl enbart på automat. Så dom väljer ju det själva.

Jan

#3
Citat från: groenis skrivet 03 februari 2010, 14:11:15 PM
På lastbilssidan är valfriheten större.
På bussiadan är det nog mera enkelhetens vana som har gjort att automaten har ett större intåg
variant två många stads och linjebussar körs numera av förare som har D och endast automat på behörigheten,
Vi med gamla behörigheten minskar i antal.
När det gäller I-shift så är det tydligen lite olika om den ibland är det en automat och ibland en växlingsrobot,
Scania med CAG kan köras på två sätt som automat med koppling vid start och stopp eller som manuell med koppling

Denna tråd kan utvecklas ännu mera.

/Lennart

Lennart, CAG var man tvungen att koppla varje gång du skulle ha i ny växel. Du måste mena Opticruise eller?
I branschen 37 år

Cyklisten

Den senaste OptiCruisen växlar utan att använda kopplingen, utan anpassar istället motorvarvtalet. Kopplingen trycker man ner bara vid start/stopp.

Optimal

Citat från: Cyklisten skrivet 03 februari 2010, 15:30:01 PM
Den senaste OptiCruisen växlar utan att använda kopplingen, utan anpassar istället motorvarvtalet. Kopplingen trycker man ner bara vid start/stopp.

Gamla OptiCruisen = Koppling vid start och stopp = Manuell Behörighet

Nya OptiCruisen = Koppling borta = Automat Behörighet

Johan B

Citat från: Jim skrivet 03 februari 2010, 15:32:19 PM
Gamla OptiCruisen = Koppling vid start och stopp = Manuell Behörighet

Nya OptiCruisen = Koppling borta = Automat Behörighet

Kopplingspedal är tillval på senaste Opticruisen som kom i höstas.

SimonB

På lastbilssidan går trenden mot att man i allt större utsträckning väljer någon form av automatisk växellåda. Jag har hört att ca tre kvart av de lastbilarna Volvo säljer är automatväxlade.

Citat från: Jim skrivet 03 februari 2010, 15:32:19 PM
Gamla OptiCruisen = Koppling vid start och stopp = Manuell Behörighet

Nya OptiCruisen = Koppling borta = Automat Behörighet

Man kan välja att ha manuell koppling om man vill, även på den senaste Optin.

Optimal

Citat från: SimonB skrivet 03 februari 2010, 19:28:06 PM
Man kan välja att ha manuell koppling om man vill, även på den senaste Optin.

På den gamla kunde man bara välja med koppling. Iaf på den scanian firman köpte.
Dom nya är köpta utan koppling

SimonB

Citat från: Jim skrivet 03 februari 2010, 19:29:51 PM
På den gamla kunde man bara välja med koppling. Iaf på den scanian firman köpte.
Dom nya är köpta utan koppling

Äldre Opti: Enbart med koppling.
Nyare: Valfritt vid spec.

Optimal

Citat från: SimonB skrivet 03 februari 2010, 19:34:36 PM
Äldre Opti: Enbart med koppling.
Nyare: Valfritt vid spec.

Ja... Var ju precis det jag och Johan skrev.

Knut

Bova/VDL leverer iallefall busser med manuell låda.
MB har den gamle stangen på tourino forsatt
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

groenis

Jan
Det är som du skriver,jag tänkte baklänges men det kan nog bero på att jag inte är Scaniafantast
när det gäller bussar.

/Lennart

Matte

Det jag funderar på här vad ni säger är som skiljer rent lag mässigt vad som är en Automat eller Manuell låda?
Vad jag har förstått det så att jag med behörighet D Automat får faktist köra SvOf's 4828 som är halv automat. Och det är bara för att den saknar kopplings pedal. Vad säger ni här inne?

michael k

jag föredrar manuellt
men det blir ovanligare och ovanligare på min arbetsplats
tyz och uaa är nog de enda kvar