2 bussolyckor i Arvika

Startat av Lars, 13 november 2010, 12:22:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

Den första är en av Stadsbussarna tillhörande Arvika Bussbolag.
Här fick inte bilen stopp utan gled ut på Järnvägsgatan mitt framför bussen.

http://www.nwt.se/arvika/article800865.ece

Den andra tillhör Nobina och trafikerade linje 108.
Det var omslag i vädret och det syns på bilden att det är väldigt glatt före, detta tillsamman med Nobinas däckspolicy och Trafikverkets halkbekämpningspolicy går inte ihop!

http://www.nwt.se/varmland/article802168.ece

Rob

CitatDet var omslag i vädret och det syns på bilden att det är väldigt glatt före, detta tillsamman med Nobinas däckspolicy och Trafikverkets halkbekämpningspolicy går inte ihop!

kan inte bara skylda på detta, det finns också en chaufför som spela en viktig roll i det hela. och med den nerför backen på backgrunden kan jag tänka mig att hastigheten blev för mycket...:(

//Rob

Drängen

Tycker inte det ser speciellt glatt ut, lite moddigt bara. Men vad är det för däckpolicy som nämns?.

Otto

Citat från: Drängen skrivet 13 november 2010, 21:28:13 PM
Men vad är det för däckpolicy som nämns?.

Skulle jag också vilja veta. Beroende på vilka sträckor som trafikeras är det väl inga problem att få däck därefter.
Det måste väl vara den lokale chefen som avgör.

Christer K

Citat från: Rob skrivet 13 november 2010, 20:46:02 PM
kan inte bara skylda på detta, det finns också en chaufför som spela en viktig roll i det hela. och med den nerför backen på backgrunden kan jag tänka mig att hastigheten blev för mycket...:(
//Rob
Gissar på att chauffören försökte sänka farten och då låste sig bakhjulen och bussen gled över vägen, brukar inte finnas mycket att göra med tillkörd snö och sedan regn på detta.

Citat från: Drängen skrivet 13 november 2010, 21:28:13 PM
Tycker inte det ser speciellt glatt ut, lite moddigt bara. Men vad är det för däckpolicy som nämns?.
Nobina byter inte ut däcken till vinterdäck, utan kör med samma typ av däck året runt. Bilden från Arvika är väl att bussen har företräde för den kör på huvudled och bilen kör/glider ut framför bussen.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

lil-sis

Citat från: Rob skrivet 13 november 2010, 20:46:02 PM
kan inte bara skylda på detta, det finns också en chaufför som spela en viktig roll i det hela. och med den nerför backen på backgrunden kan jag tänka mig att hastigheten blev för mycket...:(

//Rob

Man får inte sladd när man rullar.

Man får sladd när man bromsar (eller gasar) = hjulen stilla (slirar) = bussen drar åt pipsvängen.

Jan

Citat från: lil-sis skrivet 14 november 2010, 07:51:19 AM
Man får inte sladd när man rullar.

Man får sladd när man bromsar (eller gasar) = hjulen stilla (slirar) = bussen drar åt pipsvängen.

Det var nog inte detta Rob menade.
I branschen 37 år

lil-sis

Tja inte vet jag vad han menade, jag svarade som jag tolkade det. Att den gula bussen som stod på tvären över vägen med framdelen i diket hade kört för fort.

Rob

CitatDet var nog inte detta Rob menade.

Vad jag menade var att chauffören hade kanske inte riktigt koll på väglag och sen fick för mycket fart med den nerför backen. Då beror det på chaufförens erfarenhet hur man handla. Man kan inte BARA lita på däcken eller vägunderhållning.
Vet ju inte hur vägen går bakom fotografen, men om jag satt där bakom ratten och jag bemärkte att jag fick för mycket fart skulle jag ALDRIG bromsa där!

Det är så enkelt att tänka: nu har jag vinterdäck, då är allt klart och kan jag köra som vanlig liksom att det finns ingen snö/is/regn m.m.
Det är ju många personbils förare som tänker på det sättet, tyvärr.

//Rob

Knut

Att man kör med samme type däck året om betyr vel ikke at man kör med somerdäck på vinteren. Snarere at man kjører M+S märkte däck året om
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge