2 GUBbar i den kyliga natten [2 bilder]

Startat av jocke, 19 december 2009, 02:38:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke



GUB 283 på stora torget på väg mot gottsunda. Torget fint upplyst i bakgrunden.



Herr mattssons kärra för aftonen, GUB 287, rykten sa att de drog kallt från vänster vid förarplatsen :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredrik Mattsson

Citat från: jocke skrivet 19 december 2009, 02:38:51 AM



Herr mattssons kärra för aftonen, GUB 287, rykten sa att de drog kallt från vänster vid förarplatsen :)

om det gjorde :( höll ju på att frysa ihjäl, blir till att försöka ta med sig täcke i morgon :) men så synd att det inte är "dubbelt" på sidorutorna i förarplats, så kanske
det inte varit lika j*vla kallt..... och ur ena munstycket blåser det lite varmt och det andra lite ljummet >:(

bilderna var fina ;)

Björn Ax

Så du fick finkärran. :D

Går i 90 men tar en halvtimme för att komma upp i 90. :D

Verkar nästan som att utvecklingen har gått bakåt gällande värme. I dom äldre vagnarna är det ju varmt och skönt men i dessa nya så tycker inte jag det är många som e tillräckligt varma.

Niclas Rosenius



    Härliga mörker bilder, Jocke.

    Att det "drar" på vänster sida på förarplatsen kan jag också intyga. Detta pga att det är enkel fönster. Känns ganska tydligt tyvärr nu när det är kallt ute.

    Värmen i dom annars tycker jag är ganska okej. Hade vagn 319 hela dagen igår och hade inget problem att hålla värmen inne i bussen. Dessutom sitter jag ju bara i kortärmad skjorta och väst när jag kör. Kan inte förstå varför folk som står ute och huttrar stirrar på mig när man kommer  ;)

    //Niclas

yngrot

Det ska ju vara värme så man kan sitta lättklädd och köra. Kan inte förstå dem som kör med vinterjacka på sig då känns det jobbigt tycker jag man blir lite bylsig... svårt att köra bra med jacka på sig...  Men tyvärr är det sämre värme i dessa låga bussar som vi tvingas köra nuförtiden. Tacka vet jag en Wiima från 80talet där man kunde ha dörrar öppna och ändå inte frysa defrosterfläkt på läge 2 och luften riktad mot framdörr  då var det inga problem att man frös dubbelglas i hela bussen... och 2 bra värmefläktar vid utgångsdörrar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Mattsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 december 2009, 11:19:03 AM

    Härliga mörker bilder, Jocke.

    Att det "drar" på vänster sida på förarplatsen kan jag också intyga. Detta pga att det är enkel fönster. Känns ganska tydligt tyvärr nu när det är kallt ute.

    Värmen i dom annars tycker jag är ganska okej. Hade vagn 319 hela dagen igår och hade inget problem att hålla värmen inne i bussen. Dessutom sitter jag ju bara i kortärmad skjorta och väst när jag kör. Kan inte förstå varför folk som står ute och huttrar stirrar på mig när man kommer  ;)

    //Niclas

är dom inte byggda för nordiskt klimat 8) eller kör alla buss fabrikat med enkel rutor >:( nu för tiden, jag lär väl få en liknande buss idag på 111:an, så jag ska
väl ta med mig någon handuk som man lägga över benen :) :) tyvärr dom jag lyckats få har väl värmen lyst med sin frånvaro, av dessa nya >:(
visserligen lite possitivt att man kom upp i 90, men första dörren av bakersta dörrarna "hänger" sig och strular ibland :P

RoTe

Vilken mundering kör ni med i på stadstrafiken?
Vi på Nobinan kör alltid med varma skor, långkallingar, vår suuuupervarma parkas samt mössa och ibland vantar. Utan detta fryser vi ihjäl.

yngrot

Man ska inte behöva ha så mkt kläder på sig.


Tyvärr har nog nästan alla enkelruta vid föraren... Omnilink är väl undantag...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: RoTe skrivet 19 december 2009, 12:08:23 PM
Vilken mundering kör ni med i på stadstrafiken?
Vi på Nobinan kör alltid med varma skor, långkallingar, vår suuuupervarma parkas samt mössa och ibland vantar. Utan detta fryser vi ihjäl.

   Vi har förutom kortärmad skjorta och väst även tillgång till långarmad skjorta, en tjockare tröja om man vll använda dessa. Det är ju fritt val.

   //Niclas

jocke

Tack nicke :)

Ni får be VD'n komma ner och köra ett nattpass på 111an i 90blås med 287 i -18c o se om de blir omnicity nästa inköp istället :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jocke Selling

Citat från: RoTe skrivet 19 december 2009, 12:08:23 PM
Vilken mundering kör ni med i på stadstrafiken?
Vi på Nobinan kör alltid med varma skor, långkallingar, vår suuuupervarma parkas samt mössa och ibland vantar. Utan detta fryser vi ihjäl.

Nu narras du igen  ;), på Nobina arbetar vi oss varma  ;D

lil-sis

Kläder?

Vinterpjucks. Thermostrumpor.

Tre par långkalsonger i olika material. Uniformsbyxan.

Två underställströjor i olika material. T-shirt. Skjorta. Slips. Tjocktröja. Fleecetröja (om det är riktigt kallt, egen, den vi fick från GUB är ett skämt). För att inte tala om jackan. En "allvädersjacka" = skaljacka + fleecetröja. Jag fryser jämt :(

Mössa. Vantar.

Jag har gott om egen stoppning men den värmer inte ett skit. >:(

Gasbussarna (de gamla) är inte mina favoriter rent körmässigt men det går iaf att få hyffsad värme i dem!

Björn Ax

Är du lite frusen av dig lil-sis?? :D
Det var då inte dåligt med kläder du hade på dig.

Jag kör med byxor, skjorta och långtröjan man fick av GUB.

Men det är otrolig skillnad mellan olika bussar av samma årsmodell.

Körde GUB 125 och den frös man i.
Senare körde jag GUB 123 och den var så varm att man nästan svettades.

RoTe

Citat från: JoSe skrivet 19 december 2009, 15:53:59 PM
Nu narras du igen  ;), på Nobina arbetar vi oss varma  ;D

Jobba dig varm i dom här du.  :P ;)


groenis

Nu var det ett tags sedan man körde linjetrafik.
Vintern -86 och -87 som var garanterat myggfri så satt jag en morgon med en Säffle på 509
kommer fram till Solna station med reglertid, då när alla har kommit av som ska vidare åt andra håll
har försvunnit då kommer en dam som skjuten ur en kanon från bakre delen av vagnen hela vägen fram och kräver att bli utsläppt genom framdörren.
Jag bara tittar på henne och säger det är utgång genom bakdörrarna och det är -29 grader samt att jag precis har fått upp värmen vid förarplatsen och att all värme skulle försvinna om jag öppnade för henne,då kom det absoluta sämsta svar jag hört på länge jamen då hinner jag inte med tåget.
Då blev jag lite surare slog bara upp bakdörren och sa utgång bak samt att du hinner om du slutar tjafsa och går av när de andra går av så hinner du,hon sprang till bakdörren och hann med tåget.

Lite off topic angående kalla bussar

/Lennart