I mitt nästa liv...

Startat av Wetjo, 14 december 2017, 08:44:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

I mitt nästa liv ska jag cykla överallt.
Då blir jag odödlig.
Jag kan cykla mot enkelriktat, utan att bli påkörd. Jag kan cykla över gatan på övergångställen utan att stanna. Jag ska ha huvtröja och hörlurar med hög musik i öronen.
Jag behöver inte engagera mig i övriga trafikanter. Oavsett om dom kör bil eller promenerar, bara jag kommer fram.
Jag behöver inte bry mig om hastighetsbegränsningar, för det gäller ju inte mig...
När det är mörkt ute, behöver jag inte belysning eller reflex för jag är ju självlysande.
Polisen har ju temaveckor för nykterhet, bälten osv. Varför inte en "cykelvecka"?

Ersa

I Umeå har polisen då och då haft kontroller längsmed cykelbanorna, och ser då till att bl.a belysning används. Speciellt vid de mest trafikerade cykelbanorna, och givetvis under den mörka årstiden. Då jag hade en cykel med all utrustning på plats och fungerande, blev jag dock aldrig stoppad av dem, men jag känner till bekanta i samma stad som berättat att de fått både muntliga varningar då de cyklat mot enkelriktade gator, samt böter när de saknat belysning i mörker. Detta redan under 1970- och 80-talen.
Så det beror väl på hur polisen i olika län/städer prioriterar, helt enkelt.

bussgrabben

Det sker en dag per år. De resterande 364 dagarna råder laglöshet bland cyklisterna även i Umeå. ;)

Anders Noren

Citat från: Wetjo skrivet 14 december 2017, 08:44:48 AM
Jag behöver inte bry mig om hastighetsbegränsningar, för det gäller ju inte mig...

Det beror på att den enda hastighetsgräns som är relevant för cykeltrafik är den som gäller i gångfartsområde och på gågata, och där är det å andra sidan inte någon lyckad lösning att ha cykeltrafik, åtminstone inte genomfartstrafik.

WalleW

...ska jag hålla mig borta från trafikerade gator och vägar.

Jag ska bli katt hemma hos några som är som hustrun och jag själv.
Då kan jag styra dem med järntass så att jag får som jag vill, och
bättre än så kan ett nästa liv aldrig bli... :)

/   M v h   Walle

yngrot

Citat från: WalleW skrivet 14 december 2017, 18:31:27 PM
...ska jag hålla mig borta från trafikerade gator och vägar.

Jag ska bli katt hemma hos några som är som hustrun och jag själv.
Då kan jag styra dem med järntass så att jag får som jag vill, och
bättre än så kan ett nästa liv aldrig bli... :)

/   M v h   Walle




Den tanken har oxå slagit mig en katt hos rätt person är bästa livet du kan få  ;) ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina