(https://i.postimg.cc/25ms3jsb/H22-Miv19sep63-Web.jpg)
Denna nyinskannade reprisbild fick mig att gräva lite i en gammal diskussion här.
Här står linje 71E på Mikrofonvägen 19 sep 1963 e.m. med Västbergarondellen i bakgrunden. Den inväntar antagligen lämplig avgångstid för att svänga höger in på Tellusborgsvägen fram till Svandammsplan och sedan vidare till Telefonplan där den riktiga insatsen väntar. Hur långt denna tur 84 sedan kör är okänt för mig men tur 90 dagen innan gick till Svedmyra.
Så bör det vara, eller?
Mvh Gunnar
Mycket trevlig bild - från på dagen 59-år sedan. ;)
Och det var väl Hammarby som körde samtliga turer på linje 71?
//Peter
Tack Gunnar för ditt trevliga Capitol-foto.
Citat från: Peter Rost skrivet 19 september 2022, 12:44:21 PM
Mycket trevlig bild - från på dagen 59-år sedan. ;)
Och det var väl Hammarby som körde samtliga turer på linje 71?
//Peter
De ordinarie turerna kom från Hammarby medan extravagnar kunde komma från Söderhallen som denna H22.
/Gunnar
Trevligt med capitolmärket kvar i fronten.
Håller med! Efter att de 181 st H21/H22 reviderats/ombyggts hade endast ett fåtal kvar frontmärket. Noterade var 5244, 5351, 5366 och 5405.
/Gunnar
Hej !
När slopades konduktörsplatsen i H 22:orna ?
Mvh Peter Ö
I samband med ombyggnaden till H21 1963-66.
/Gunnar
Enligt turlista för 71E 1965, alltså efter att linjeföringen i området hade ändrats gick det extraturer i Tellusborgsvägen ända från Svandammsplan till Mikrofonvägen, dvs på baksidan av ordinarie linjesträckning i Telefonvägen. Huruvida det fanns någon hållplats på den delen av Tellusborgsvägen framgår ej.
Intressant. Började turerna vid Svandammsplan utan att trafikera Telefonplan? Enligt SS-karta 1966 låg hpl Tellusborgsv läge söderut innan Tellusborgsv anslutning till Mikrofonv så den kunde då inte angöras av dessa extraturer.
/Gunnar