SL lägger ner busslinjer...

Startat av Bussmicke, 15 september 2023, 09:20:38 AM

0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: B10M skrivet 17 januari 2024, 20:28:11 PM815X är nuvarande 815C. Tror den gick till Klarabergsviadukten dock.

Annars är det slående hur få av linjerna på kartan som finns kvar idag. Av Humlegårdslinjerna är det bara 608 (dåvarande 608X) som är kvar, resten är avkortade till Tekniska eller Danderyd. 746X kan sägas ha ersatts av 726 som går till Tullinge. 481X har ersatts av 446C och 445C/448C. 485X är nuvarande 435C, men går bara på morgnarna. Stomlinjerna finns kvar förstås. Resten är nedlagt.

Nja, 484X är ju dagens 480C så den finns kvar. 726 fanns redan innan 2005, så den har inte ersatt någon av linjerna på kartan.

B10M

480C har du ju helt rätt i. 726 är jag nästan säker på att den togs bort 2005 när 746X infördes, sen när 746X lades ner så kom 726 tillbaka.

virtual1

Nej, 726:an har "alltid" funnits mig veterligen...

Nico

Citat från: B10M skrivet 17 januari 2024, 20:28:11 PM815X är nuvarande 815C. Tror den gick till Klarabergsviadukten dock.

Bör stämma, då de linjer som sedan fick (det i mitt tycke onödiga och intetsägande) C-suffixet tidigare hade änd- samt avgångshpl. i östgående körfält på Klarabergsgatans viadukt över Vasagatan. Flytten till Vattugatan skedde 6 maj 2013 och det var bara meningen att vara i c.a. två år medan hotellbygget inom fastigheten Orgelpipan 6 färdigställdes.

Väderskydden fanns t.ex. kvar under flera år i avvaktan på att linjerna skulle återvända. Stockholms stad fick dock under resans gång för sig att bygga om den biten av Klara västra kyrkogata som ligger mellan Klarabergsgatan och Klara Vattugränd till en gågata. Det är därför C-linjernas hpl.lägen forfarande ligger kvar på Vattugatan, en plats som alltså bara var tänkt som ett provisorium.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Kan lägga till att betongplattorna ligger kvar i bron över Vasagatan, så har man vägarna förbi kan man se var väderskydden stod uppställda.

homer

Citat från: Karsten skrivet 17 januari 2024, 20:32:02 PMNja, 484X är ju dagens 480C så den finns kvar. 726 fanns redan innan 2005, så den har inte ersatt någon av linjerna på kartan.

484X gick genom Farsta slott och inte ut via Charlottendal

B10M

Citat från: virtual1 skrivet 18 januari 2024, 14:04:54 PMNej, 726:an har "alltid" funnits mig veterligen...

Hittade en gammal karta från 2006

Så på sätt och vis har du rätt att 726 gick även under Stockholmsförsöket, men endast Tumba-Huddinge station. Mellan Huddinge och Fridhemsplan var den borttagen när 746X gick.

IvveRivve004

Jag ser också på kartan att 865:an inte gick mycket längre än till Huddinge sjukhus...Kan det ha varit så att den förlängdes till Skärholmen när linje 747X (linjen som gick från Fridhemsplan till Skäcklinge via Masmo och Huddinge sjukhus) lades ner?

Peter Rost

Linje 865 förlängdes från Huddinge sjukhus till Skärholmen den 23/8 2010.

//Peter

Niclas_A

Det stämmer att 726'an har funnits "för alltid".

När 747X infördes i och med trängselskatteförsöket, så "nedgraderades" mycket riktigt 726 till att bli
en "lokal" busslinje mellan Tumba station och Huddinge station.

Tidigare hade 726 endast stannat på vissa hållplatser (t.ex angjordes endast Hambrabron mellan Tumba station och Tullinge station, medan 713 och 791 stannade på varje hållplats). När 747X kom så började även 726'an stanna på varje hållplats (om jag inte minns helt fel), medan 747X övertog det stoppmönster som 726'an tidigare haft.

747X fick t.o.m en "lunchtur" från Fridhemsplan till Skäcklinge, vilket torde ha varit ovanligt bland "trängselskattelinjerna". 726'an hade haft denna tur innan, och den finns fortfarande kvar där (avgång Fridhemsplan 12:10).

Sedan "permanentades" 747X i form av 743 (också Skäcklinge <-> Fridhemsplan, men stanande *ej* vid Tumba station, och gick istället via Tuna/Vretarna och Hågelbyleden ut och på vid E4'an vid Alby). Då började 726 återigen gå in till Fridhemsplan (fortfarande via Tullinge). 743'an försvann ju nu under december 2023, medan 726 alltjämt trafikeras.

Fortfarande under 2011 gick 726'an från Tumba station, men någon gång därefter kortades den av till Tullinge.

Ulf Berlin

"Lunchturen"fanns väl in för avlösningarna på Huddinge sjukhus?/Ulf

IvveRivve004

(Mitti-artikel som publicerades förra månaden)

https://www.mitti.se/nyheter/57ans-hallplatser-dras-in--trots-okat-resande-6.3.202905.dbb900e024

Va? Innebär det här att beslut redan fattats? Varför har man då inte fått bekräftat hur det ser ut för 54an, 56an, 65an, 72an eller 75an?

Maven

Enligt artikeln är det fortfarande ett förslag. Det är väl det vanliga problemet med rubriker som lovar mer än artikelns innehåll, samt att tidningsartiklar dessutom brukar ha svårt att skilja på vad som är förslag och vad som är beslutat. I och för sig så är väl tjänstemannaförslagen i Trafiknämnden så gediget beredda att de så gott som alltid röstas igenom av majoriteten.

roggek

Regionen backar – nedläggningshotade bussar blir kvar

CitatBussarna 72 och 75 skulle läggas ner, det sa trafikregionrådet Anton Fendert (MP), tidigare i vintras. Nu backar Region Stockholm och busslinjerna blir kvar, men fortfarande väntas flera neddragningar i busstrafiken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/regionen-backar-nedlaggningshotade-bussar-blir-kvar

IvveRivve004

Inte mycket till tröst när min busslinje (linje 57) slutar gå till Barnängen...