Det går om man vill ...

Startat av Harald Nordius, 29 juli 2019, 20:58:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

... att ta med cyklar på långfärdsbussar. Valdresekspressen vid Fagernes skysstasjon den 19 juli.


tosiaba

Även flixbus använder den typen av hållare.

zjbus

Bedriver bägge dessa bolag trafik i Sverige? Om inte, hur transporteras en cykel till deras destinationer?

tosiaba

Citat från: zjbus skrivet 30 juli 2019, 14:08:03 PM
Bedriver bägge dessa bolag trafik i Sverige? Om inte, hur transporteras en cykel till deras destinationer?
Ja flixbus kör i Sverige, men med underentreprenörer.

Ersa

Citat från: homer skrivet 30 juli 2019, 16:28:03 PM
det bästa sättet att transportera en cykel är genom att sätta sig på sadeln och trampa

Vi har haft cykelhållare på linjebussar, långfärdsbussar, bilar samt förvaring inne i tågvagnar i väldigt många decennier i Sverige. Det är inget nytt och främmande att ta med sig cyklar på kortare och längre resor.

Fredrik Gelin

Historiskt har du säkert rätt.
Dock tycks det ha blivit knepigare att ta med cykeln på bussar och tåg med åren, SJ lär knappast låta dig ta med cykeln på ett tåg till Göteborg eller Malmö då det inte finns några lämpliga förvaringsutrymmen i de moderna tågen och vartefter det köps nya tåg verkar möjligheten för långväga cykeltransporter minska ytterligare.
Jag tror iofs att Snälltåget kanske kan ta med cyklar på sina tåg mellan Stockholm och Malmö då de fortfarande kör med loktåg.
Upplägget med cykelhållare som visas på bilderna är nog inte heller så vanliga, åtminstone inte i den kommersiella inrikestrafiken i Sverige då jag aldrig sett denna lösning på någon långfärdsbuss på Cityterminalen i Stockholm trots många besök vid olika tidpunkter. Jag håller därför nog med om att det är smidigare och i många fall enklast att lasta cykeln på bilen som många ändå använder för att komma till sitt resmål. Det finns däremot flera mer eller mindre lyckade varianter på cykellösningar för något kortare sträckor i den upphandlade trafiken.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Fredde

De enda jag har sett ha hållare bakpå vid Cityterminalen är Flixbuss tyskregistrerade dubbeldäckade Setror.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 31 juli 2019, 10:37:40 AM
Därmed fallerar hela idén

Vad är det som fallerar? Flixbus verkar ha väl inövade rutiner angående hur de hanterar cykeltransporter, och det finns utförlig information om vad som gäller i deras app.
Ibland är det positivt med att utländska bolag kommer in med verksamhet här i landet, och då menar jag mest olika nytänkande idéer som vi svenskar inte verkar kunna komma på eller ta till oss på egen hand. Förrän konkurrensen tvingar oss att ta efter.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 31 juli 2019, 11:37:22 AM
Vad är det som fallerar? Flixbus verkar ha väl inövade rutiner angående hur de hanterar cykeltransporter, och det finns utförlig information om vad som gäller i deras app.
Ibland är det positivt med att utländska bolag kommer in med verksamhet här i landet, och då menar jag mest olika nytänkande idéer som vi svenskar inte verkar kunna komma på eller ta till oss på egen hand. Förrän konkurrensen tvingar oss att ta efter.
Att åka på inrikes semesterresor med buss. Googlar man på Flixbus så får man veta att deras huvudkontor ligger i Munchen, Tyskland och vill man komma i kontakt med kundtjänst så blir man hänvisad till ett tyskt telefonnummer 00 49 30 300137300. Långt ifrån alla har erforderliga språkkunskaper och skulle tro att dom allra flesta föredrar att kontakta svenska företag för nödvändig info, bokningar etc. Tror inte att det finns många som har tillgång till bil under semestern och har tänkt sig att ta med cykel till stugor, campingplatser eller vart det nu kan vara ens funderar på att åka buss. 

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 31 juli 2019, 12:57:11 PM
Att åka på inrikes semesterresor med buss. Googlar man på Flixbus så får man veta att deras huvudkontor ligger i Munchen, Tyskland och vill man komma i kontakt med kundtjänst så blir man hänvisad till ett tyskt telefonnummer 00 49 30 300137300. Långt ifrån alla har erforderliga språkkunskaper och skulle tro att dom allra flesta föredrar att kontakta svenska företag för nödvändig info, bokningar etc. Tror inte att det finns många som har tillgång till bil under semestern och har tänkt sig att ta med cykel till stugor, campingplatser eller vart det nu kan vara ens funderar på att åka buss.

Fallerar inte jämfört med att det inte finns någon transporttjänst, vare sig marknadsprivat eller samhällsfinansierad, som möter allas behov och förväntan vid var tidpunkt. Det är högst frivilligt att använda sig av Flixbus.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 31 juli 2019, 12:57:11 PM
Att åka på inrikes semesterresor med buss. Googlar man på Flixbus så får man veta att deras huvudkontor ligger i Munchen, Tyskland och vill man komma i kontakt med kundtjänst så blir man hänvisad till ett tyskt telefonnummer 00 49 30 300137300. Långt ifrån alla har erforderliga språkkunskaper och skulle tro att dom allra flesta föredrar att kontakta svenska företag för nödvändig info, bokningar etc. Tror inte att det finns många som har tillgång till bil under semestern och har tänkt sig att ta med cykel till stugor, campingplatser eller vart det nu kan vara ens funderar på att åka buss.

Det går alldeles utmärkt att vända sig till deras svenskspråkiga kundtjänst via deras app med alla slags frågor, på den information man inte kan hitta i samma app. Utöver detta finns de på sex stycken olika sociala medier, om man istället vill kontakta dem där.

"Det går om man vill" var en bra rubrik på tråden, tycker jag.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 31 juli 2019, 17:32:59 PM
Det går alldeles utmärkt att vända sig till deras svenskspråkiga kundtjänst via deras app med alla slags frågor, på den information man inte kan hitta i samma app. Utöver detta finns de på sex stycken olika sociala medier, om man istället vill kontakta dem där.

"Det går om man vill" var en bra rubrik på tråden, tycker jag.
Du förutsätter att alla har smartphone och appar sant tycker att nätet är bästa sättet att kommunicera på. Det finns väldigt många i synnerhet i äldre generationer som varken kan eller vill informera sig på det viset, människor som föredrar telefoner och naturligtvis att prata med svensk personal. Så det spelar ingen roll hur många olika sociala medier som finns, begränsar man sin tillgänglighet dit så kan man aldrig nå alla presumtiva kunder.

Ulf Berlin

Citat från: zjbus skrivet 31 juli 2019, 17:56:12 PM
Du förutsätter att alla har smartphone och appar sant tycker att nätet är bästa sättet att kommunicera på. Det finns väldigt många i synnerhet i äldre generationer som varken kan eller vill informera sig på det viset, människor som föredrar telefoner och naturligtvis att prata med svensk personal. Så det spelar ingen roll hur många olika sociala medier som finns, begränsar man sin tillgänglighet dit så kan man aldrig nå alla presumtiva kunder.
En"vanlig"(uppkopplad)hemmadator fungerar alldeles utmärkt ;)/Ulf

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 31 juli 2019, 17:56:12 PM
Du förutsätter att alla har smartphone och appar sant tycker att nätet är bästa sättet att kommunicera på. Det finns väldigt många i synnerhet i äldre generationer som varken kan eller vill informera sig på det viset, människor som föredrar telefoner och naturligtvis att prata med svensk personal. Så det spelar ingen roll hur många olika sociala medier som finns, begränsar man sin tillgänglighet dit så kan man aldrig nå alla presumtiva kunder.

Man får som marknadsaktör välja - vad ger (störst) avkastning på insatt kapital. Analysen ger ofta vid handen att man kommer inte kunna nå alla, vare sig de är presumtiva kunder eller inte presumtiva kunder .

Slutsatsen blir att alla är inte, och kommer inte bli, presumtiva kunder.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 31 juli 2019, 18:47:04 PM
Man får som marknadsaktör välja - vad ger (störst) avkastning på insatt kapital. Analysen ger ofta vid handen att man kommer inte kunna nå alla, vare sig de är presumtiva kunder eller inte presumtiva kunder .

Slutsatsen blir att alla är inte, och kommer inte bli, presumtiva kunder.
Valet är fritt liksom för kunder att välja kända aktörer som gör sig tillgängliga i alla sammanhang.