Kan vem som hällst starta ett bussbolag och köra från A till B???

Startat av Dogglas, 14 april 2009, 16:59:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dogglas

Ny på forumet och detta blir min första fråga...

Som rubriken lyder undrar jag om man kan starta ett bussbolag och köra en sträcka som man själv vill?

Jag vill inte nämna vilken sträcka, men den är på ca 10mil enkel väg med möjligtvis ett stopp med 2 avgångar på morgonen och 2 avgångar på eftermiddagen.

Det jag undrar över är om det råder fri konkurrens, samt om det skulle finnas regler för hur detta isåfall skall gå till? Vem lägger sig i?

Sen undrar jag vad en buss i runda slängar kostar att köra och äga. Vägskatt, försäkring, bränsleförbrukning för en turbuss på 50-60 passagerare minst? Ledbuss som tar ännu fler passagerare hade ju vart perfekt.

Det kanske är omöjligt att svara på, men jag har ingen aning om en buss drar 2 liter diesel per mil eller om den drar 10liter. I detta fallet är det motorväg alla 10 milen. Vad får en åkare betala samt göra avdrag för, för bränslet mm?
Är det några mer stora utgifter att ta upp förutom service och underhåll?

Jag är helt novice på bussar och branschen som sådan.  Så kom med förslag vad som skulle kunna vara en lämplig buss för ändamålet? Och generella tips om ni har?

Jag fick bara en idé och satt och höftade med siffror med min kollega som pendlar denna strecka dagligen och betalar ganska dyrt med tåg som är ända sättet att ta sej fram på.

Hoppas på seriösa svar från er experter.






Staffan Sävenfjord

Jag vill inte vara otrevlig men innan du ger dig på att starta ett bussbolag - för det är ju det det är frågan om - bör du nog skaffa dig lite kunskaper om vad branschen innebär. Man startar ju knappast en läkarpraktik utan att vara utbildad läkare. Det finns "Eget på väg"-kurser man kan gå.
Jag föreslår att du vänder dig till Bussbranschens Riksförbund http://www.bussbranschen.se  På kontaktsidan under rubriken kansliet kan du se vem som har hand om utbildningsfrågor.
Får väl ändå önska lycka till men det är alltså inte bara att köpa en buss och börja köra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Croonhielm

Citat från: Dogglas skrivet 14 april 2009, 17:43:30 PM
Jag förstår givetvis vad du menar. Men i detta fall är det inte jag själv som hade tänkt köra. Utan i första hand se om det fanns en potentiell möjlighet att genomföra detta om det är relativt enkelt.

Jag är personen finansierar kalaset.

Sen tycker jag att dra parallellen bedriva läkarpraktik och bedriva bussbolag var aningens skev... Men du kanske har sysslat med båda..?  ;D

Det jag menade var i enkla drag förklarat. Kan "jag" starta ett bolag, köpa en buss, anställa en chaufför,  köra sträckan A-B, B-A, ta betalt för detta utan en massa byråkratikrångel?

I så fall är svaret nej. För att starta ett ett företag, vad det vara månde, utan byråkratiskt krångel torde vara omöjligt... Vilka regler som är specifika för bussbranschen har ju Staffan, så fint, redan svarat på!

Men lycka till!

Johan B

Inom län ex Västra Götaland har väl trafikhuvudmannen (i exemplet här då Västtrafik) monopol på trafiken mellan orter inom länet. Däremot länsöverskridande busstrafik typ Swebus Express borde inte vara något problem, såvida inte SJ har något gammalt monopol kvar på någon sträcka men det vet säkert Staffan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 14 april 2009, 20:00:01 PM
Inom län ex Västra Götaland har väl trafikhuvudmannen (i exemplet här då Västtrafik) monopol på trafiken mellan orter inom länet. Däremot länsöverskridande busstrafik typ Swebus Express borde inte vara något problem, såvida inte SJ har något gammalt monopol kvar på någon sträcka men det vet säkert Staffan.

Helt riktigt. Man får alltså inte köra trafik inom ett län, för där har länsbolagen monopol. SJ:s vetoförbud mot parallell busstrafik upphörde 1998, så där är det inget problem.
Men frånsett att det behövs trafikeringstillstånd, buss, registrering i bolagsregister, momsbevis, f-skattesedel och tusen andra saker så bör det vara fritt fram att köra mellan två eller flera län. Det är dock upptagningsförbud för resor inom ett län.
Allt det här är dock lite väl komplicerat för att vi skall kunna ta upp utrymme i Bussnack om att gå genom alla detaljer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Dogglas

I detta fallet är det mellan två län.

Tanken var att det bara skulle finnas en kanske två bussar med 2 avgångar på morgonen in till stan. Sedan 2 avgångar på eftermiddagen från  stan och hem igen. En direktlinje med ev ett stopp.

Min tanke med betalningen som sådan skulle vara att man sålde en "sittplats" till en passagerare i en månad. Om bussen tog 60 passagerare så skulle det finnas 60 biljetter till salu och endast dom 60 med biljett för sin plats få åka med. Nästa månadsskifte sålde man 60 nya platsbiljetter.
Skulle man få göra så?
Om jag i sådant fall skulle fylla en buss med enkelbiljetter kan jag lova att minst 50-100st inte skulle få åka med för att bussen var full, och då skulle det ju bli en massa väsen för det, och krav på extrabussar mm kan jag tänka mej. Och min tanke var inte att han massa extrabussar.








Buss-Anders


Om du ska ha en bra buss som är pålitlig så handlar det om en helt ny buss eller en nästan ny.
Kostnaden rör sig om säkert minst 2 miljoner för en linjebuss. Ska du ha en  ny turistbuss ligger väl det mellan 3,3 - nästan 4 miljoner om du nu inte tar en kinesisk buss från KingLong eller liknande.
Svårt att tänka mig att banken skulle låna ut pengar till någon som inte har branschvana som det så vackert heter.

Men det är ju roligt att du tänker framåt och har en vilja att uträtta något.
Skaffa dig några års erfarenhet och lär dig branschen och dessutom ett brett kontaktnät för det behövs när man är bussentrepernör. Det är också en fördel om du har lärt känna en del förare som du vill kunna ringa när det kniper.
Att ha en reservbuss som för det mesta står kostar stora pengar. Har du kontakter så att du kan få hyrlåna en buss när din buss inte kan rulla så blir det enklare.Mindre bussägare hjälps ofta åt för att de helt enkelt måste för att överleva.

Med vänlig hälsning
Buss-Anders