Swebus snart i Örebro

Startat av Christer K, 06 april 2009, 23:22:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Var på informations träff i kväll med Swebus som tar över trafiken från Busslink.
Man kommer att köra med MAN Gasbussar 58 st hur många ledbussar vet jag ej.
Till detta kommer 34 regionbussar märke och modell okänt.
Till trafiken behöver man cirka 170 heltider och 70 - 80 tim anställda, 8 - 9 personer i servicehallen samt ett okänt antal för drift och övrig planering.

/ Christer
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Jonas Strömblad

Intressant!
Frågan är vad som händer med Busslinks vagnar?  ;)
/J

Janne Rickman

Citat från: Christer K skrivet 06 april 2009, 23:22:54 PM
Var på informations träff i kväll med Swebus som tar över trafiken från Busslink.
Man kommer att köra med MAN Gasbussar 58 st hur många ledbussar vet jag ej.
Till detta kommer 34 regionbussar märke och modell okänt.
Till trafiken behöver man cirka 170 heltider och 70 - 80 tim anställda, 8 - 9 personer i servicehallen samt ett okänt antal för drift och övrig planering.

/ Christer

Hur ser det ut idag hos Busslink med bussar och anställda?

/Janne

Stefan P

Hej

Bussar finns i Örebro och Odensbacken. Kan finnas på fler ställen jag kan glömt något ställe.

mvh Stefan P

Ted Selander

Citat från: Stefan P skrivet 07 april 2009, 11:45:35 AM
Hej

Bussar finns i Örebro och Odensbacken. Kan finnas på fler ställen jag kan glömt något ställe.

mvh Stefan P

Odensbacken är ett eget avtals- och trafikområde, ligger kvar i Busslinks regi.

/Ted

Stefan P

Hej


Tack för den, man tänka innan man skriver.'

mvh Stefan P

Bussmicke

Var det 1/10 man togs över?
Gäller det både Region och stad?
Tas allt över samtidigt eller tas man stan senare?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HB

Citat från: Bussmicke skrivet 11 april 2009, 15:57:05 PM
Var det 1/10 man togs över?
Gäller det både Region och stad?
Tas allt över samtidigt eller tas man stan senare?

All stads- och regiontrafik som utgår från Örebro är det trafikstart på den 1 oktober. /Henrik/

737

Är det inte ovanligt mycket med 70-80 timanställda på 170 heltidsanställda?

Christer K

Citat från: Bussmicke skrivet 11 april 2009, 15:57:05 PM
Var det 1/10 man togs över?
Gäller det både Region och stad?
Tas allt över samtidigt eller tas man stan senare?

Man startar den 1/10 2009 med stad och delar av landbygden ej den delen som körs av Busslink i Odensbacken. I Örebro tätort kommer man att köra enligt det gamla linjenätet till den 1/12 2009 då det ska bli ett helt nytt linjenät i Örebro. Från detta datum ska alla bussar gå via resecentrum samt att samtrafiken upphör på kvällar och helger. Den samtrafik man har idag kl 06.30 och 06.45 måndag - fredag vet jag inte om den är kvar eller inte.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Svempa

Ja ska man göra alla byten på resecentrum får man problem . resecentrum byggdes för  1 milj resande per år . i dag är det 2 och med den förändringen kan det bli 3 . redan i dag är det trångt där. 

Omnilasse

Citat från: Christer K skrivet 11 april 2009, 20:25:49 PM
Från detta datum ska alla bussar gå via resecentrum samt att samtrafiken upphör på kvällar och helger. Den samtrafik man har idag kl 06.30 och 06.45 måndag - fredag vet jag inte om den är kvar eller inte.
/ Christer K

Fast det verkar inte stämma om man ser på beslutsunderlaget: http://www.orebro.se/download/18.4b77ce8511d0f0c1f2d80002223/Nytt+stadsbusslinjen%C3%A4t+-+beslutsunderlag.pdf

Istälet skall man göra en ganska konstig variant där det skall gå två stombussar från varje "förort" in till staden, där den ena av dem passerar Resecentrum och Järntorget och den andra Våghustorget och Trägårdsgatan. Tanken är därmed att "snabba upp" resan genom centrum. Detta gör att det för varje stombuss blir ganska dålig turtäthet, men totalt blir det förstås bättre. Vet inte på rak arm om det hade funnits något bättre lösning, men den känns inte helt optimal.

virtual1

Citat från: Christer K skrivet 11 april 2009, 20:25:49 PM
Man startar den 1/10 2009 med stad och delar av landbygden ej den delen som körs av Busslink i Odensbacken. I Örebro tätort kommer man att köra enligt det gamla linjenätet till den 1/12 2009 då det ska bli ett helt nytt linjenät i Örebro. Från detta datum ska alla bussar gå via resecentrum samt att samtrafiken upphör på kvällar och helger. Den samtrafik man har idag kl 06.30 och 06.45 måndag - fredag vet jag inte om den är kvar eller inte.
/ Christer K

VIlka linjer körs av Odensbacken, o hur många bussar rör det sig om?

Christer K

Kan inte linjerna som körs av Busslink Odensbacken, men det kan vara dessa 721, 726 och 727 plus ett antal skolbussar. Var länge sedan jag var i Odensbacken men de har ett 10 - 15 bussar placerade där.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 april 2009, 21:19:57 PM
Regiontrafik Örebro kör på linjerna:

303, 314, 321, 322, 323, 324, 504, 513, 521, 522, 523, 524, 701, 724, 726, 727 och 803

Nu hängde jag inte med, är detta de som Örebrogaraget kör? med tanke på att Christer K trodde att 726:an + 727:an kördes av Odensbacken?!