DN: "Nya skyltar ska visa hur länge bussen dröjer"

Startat av Ersa, 31 mars 2009, 17:23:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"För 110 miljoner ska 1.500 busshållplatser förses med elektroniska skyltar som berättar hur länge bussen dröjer – i verkligheten, inte enligt tidtabellen."
http://www.dn.se/sthlm/nya-skyltar-ska-visa-hur-lange-bussen-drojer-1.815441

Ett system som jag gärna skulle vilja se även i mindre städer, vars busstrafik ofta är drabbade av förseningar.

bussgrabben

Jag beställer gärna en sådan hem också! Så att man slipper gå ut i onödan. ;)

Cero

Citat från: bussgrabben skrivet 31 mars 2009, 17:46:10 PM
Jag beställer gärna en sådan hem också! Så att man slipper gå ut i onödan. ;)

Det lär du nog i samband med införandet få i en dator nära dig. Dock får du ju bara stockholmstiderna! ;D

Jonas

Skulle detta vara något nytt  ???

Liknande system finns ju redan på flera håll, bl.a Uppsala och Lund(Dock kanske inte på alla hållplatser).  ;)

JDS

Citat från: Z skrivet 31 mars 2009, 23:43:57 PM
Skulle detta vara något nytt  ???

Liknande system finns ju redan på flera håll, bl.a Uppsala och Lund(Dock kanske inte på alla hållplatser).  ;)

Det som är nytt i Stockholm är möjligen omfattningen - det är rätt många bussar samtidigt som ska tidvisas. Men i övrigt är det givetvis inte särskilt intressant alls - det som borde stå i tidningen är varför det har tagit så lång tid att införa det, samt varför Buss-PC inte är infört på förorts-, nej förlåt lokalbanorna.

Ersa

Citat från: Z skrivet 31 mars 2009, 23:43:57 PM
Skulle detta vara något nytt  ???

Liknande system finns ju redan på flera håll, bl.a Uppsala och Lund(Dock kanske inte på alla hållplatser).  ;)

Nu kan jag ha fel, men jag vill ändå minnas lite svagt att det fanns något liknande system i Östersund redan kring 1996, där gamla svartvita montorer vid Domushuset kopplade till bussarnas C90 visade nästa avgång samt hur många minuter sen/tidig nästa avgång var i just realtid. Att man hade C90 med automatiska hållplatsutrop och invändig display på alla stadsbussar i Umeå och Östersund sedan tidigt 90-tal är iaf klart.

PG

Realtidsinfo har funnits i många år i Göteborg. Även info via nätet har funnits ett tag, även om det håller på att byggas ut ytterligare.
Exempel: http://www.vasttrafik.se/sv/Trafiklaget/Avgangar-i-realtid/Nasta-Tur/?val=02004090!-1840837411
Det finns även en sida som visar vissa linjer (t.ex. Röd Express) i "realtid" på en kartbild.

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 31 mars 2009, 17:23:02 PM
"För 110 miljoner ska 1.500 busshållplatser förses med elektroniska skyltar som berättar hur länge bussen dröjer – i verkligheten, inte enligt tidtabellen."
http://www.dn.se/sthlm/nya-skyltar-ska-visa-hur-lange-bussen-drojer-1.815441

Ett system som jag gärna skulle vilja se även i mindre städer, vars busstrafik ofta är drabbade av förseningar.

Är det inte i själva verket så, att Stockholm är en av de städer i landet som har detta minst utbyggt ??
Stomlinjerna i innerstaden, har väl nått sådant system, men om det visar realtid eller bara tidtabelltid, är jag osäker på.
Annars så har väl de flesta städer med något sånär tätortstrafik, realtidsvisning på ganska stor mängd hållplatser.
Man kan ju undra varför det tagit så lång tid för SL att skaffa denna teknik ?    Men antar ju att man var tvungen att ta fram ett helt eget system, eftersom det förmodlingen inte finns något på marknaden som duger åt SL  :o

Motsvarande system i min hemstad syns på denna bild......
;-)

Mattias Andersson


virtual1

Citat från: Z skrivet 31 mars 2009, 23:43:57 PM
Skulle detta vara något nytt  ???

Liknande system finns ju redan på flera håll, bl.a Uppsala och Lund(Dock kanske inte på alla hållplatser).  ;)

Tror man haft ett liknande system i drygt tio år i London... grattis SL! - men det är på tiden att det införs =)

Leif D

;-)

Magnus_J

det kommer en ny mobiltjänst som visar alla avgångar på en vald hållplats.

en del av problemet är att det är många olika inblandade.. SL, kommunen, företaget som äger kurerna, företag som levererar elen osv samt en del § lagar som ställer till det mm.

skall dock vara klart för att starta inom kort.
ska på ett internt möte under morgondagen för ut det går i projektet.


Stefan K

Det är ju vanligt i andra städer t.ex. Malmö.
Här kanske Stockholm har jobbat så mycket med det vi i Malmö kallar "realtidsskyltar"

jocke

Har ju funnits i uppsala rätt länge osm sagt.

Då kanske ni får en sån här bra sida.

http://www.ul.nu/vemos2_web.dll/karta.html

Gävle har även börjat bygga ut detta system, iaf i hållplatserna runt centrum.
Jag förändrar era liv med detta inlägg