Huvudmeny

Swebus Storuman

Startat av Jan, 28 mars 2009, 15:24:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Swebus söker folk till Storuman och Hemavan. Vilka bussar finns på dessa platser samt vilka linjer kör man?
I branschen 37 år

Ersa

Man kan ju alltid gå in på den förträffliga sidan www.tabussen.nu och där finna att de enda Swebus-linjer som passerar Storuman och Hemavan är linje 300 samt 36 som körs av Swebus endast på lördagar.

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 28 mars 2009, 17:59:17 PM
Man kan ju alltid gå in på den förträffliga sidan www.tabussen.nu och där finna att de enda Swebus-linjer som passerar Storuman och Hemavan är linje 300 samt 36 som körs av Swebus endast på lördagar.

Visst kan man det Verspeider, men i dessa tidtabeller står det bara Swebus och inte vilken ort som kör.
I branschen 37 år

HB

Citat från: Verspieder skrivet 28 mars 2009, 17:59:17 PM
Man kan ju alltid gå in på den förträffliga sidan www.tabussen.nu och där finna att de enda Swebus-linjer som passerar Storuman och Hemavan är linje 300 samt 36 som körs av Swebus endast på lördagar.

Linje 36 passerar väl vare sig Storuman eller Hemavan. /Henrik/

Greger Larsson

Citat från: Jan skrivet 28 mars 2009, 15:24:35 PM
Swebus söker folk till Storuman och Hemavan. Vilka bussar finns på dessa platser samt vilka linjer kör man?

För Storumans del så är det huvudsakligen trafik efter E12 "Blå Vägen" som körs, dvs linje 31 mot Lycksele 31/35 mot Tärnaby, sedan körs väl också lördagsturen till Sorsele/Ammmarnäs med Tågplusbussen.
I Hemavan handlar det likaså om Blå Vägen inklusive linje 300 till Mo i Rana. Och så har man väl två lokala Tärnalinjer som tillkom häromåret.
De bussar som används är dels fem dubbeldäckare(Helmark) plus ett antal Carrus av olika modeller.

/GL

Jan

Citat från: Greger Larsson skrivet 28 mars 2009, 18:11:53 PM
För Storumans del så är det huvudsakligen trafik efter E12 "Blå Vägen" som körs, dvs linje 31 mot Lycksele 31/35 mot Tärnaby, sedan körs väl också lördagsturen till Sorsele/Ammmarnäs med Tågplusbussen.
I Hemavan handlar det likaså om Blå Vägen inklusive linje 300 till Mo i Rana. Och så har man väl två lokala Tärnalinjer som tillkom häromåret.
De bussar som används är dels fem dubbeldäckare(Helmark) plus ett antal Carrus av olika modeller.

/GL

Tack Greger för ett bra svar
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: HB skrivet 28 mars 2009, 18:07:37 PM
Linje 36 passerar väl vare sig Storuman eller Hemavan. /Henrik/

Så rätt. Jag blev lurad av den förträffliga hemsidan, då den slängde in linje 37 på samma blad.

Anga

Storuman: Linje 31 går mellan Umeå och Hemavan, och på dessa turer kör vi oftast Helmarkare vilka jag namngav i ett tidigare tema. Iallafall vill vi förare helst ha storgodsarna 4534 och 4535 på denna linje med avgångstid 06.00 från Umeå vardagar och helger, eftersom det på vardagarna är tungt gods upp till Hemavan. Dessa inplastade pallar med svalp i, brukar väga mellan 550 - 750 kg och vid de största så går jag in på godset och ber om en stödjande hand så att inte innehållet behöver plockas upp del för del ifall det tippar, vilket det gjorde för en Lyckseleförare uppe i Storuman en gång. Vi hjälptes åt tillsammans med godspersonalen att plocka burkar i en halvtimme.
Nuförtiden så är Vagn 4580, Tågplusbussen placerad på vardagar 06.00 eftersom den har ett litet (!!) godsutrymme - så att vi inte ska kunna ägna så lång tid åt att lasta eftersom det blir fullt fort (!!) vilket kostar lite tidlön. När denna vagn är på verkstan så får vi ofta ha Vagn 4043, en Van Hoel godsare.
Linje mellan Lycksele och Storuman kallas Linje 33, och för att se vilka byar man ska gå igenom och inte på linje 31, så måste man ha Storumans Kommuns Tidtabell och slå upp Linje 33. Sedan den 15 december 2008 ska vi bara gå upp runt Konsum i Gunnarn och alltid genom Barsele på väg till Storuman.
På Linje 300 mellan Umeå och Mo I Rana går oftast Vagn 6249 och 6250 när dem inte är på verkstan. Två gånger för olika förare har bromsarna inte fungerat på dem. Den första gången på E4 i låg fart, och den andra i Granö. Vagn 4043 går också ofta till Mo I Rana.

Anga

I Hemavan har vi vagn 4512 stationerad med lämpligt få platser och med stort godsutrymme. Den har ypperligt bra värme och behaglig fjädring.
Det finns också en Sprinter i Tärna, (tror jag att den heter).
I Hemavan parkeras upp till tre bussar på området som tillhör Fbu-gården och Swebus har ett vilrum i anknytning till ett fullt utrustat kök. I fjol till påsk hade vi faktiskt Vagn 4539 där som jag körde turen 04.30 ner till Lycksele, sov några timmar, och tog sedan över Mo I Rana -turen och körde upp till Hemavan. Sedan var jag ledig dagen efter, så jag hade bokat ett rum på Meyer Gotel i Mo I Rana, och åkte över med Storumanföraren för att lära mig turen och postlådorna och om tidningarna, och kaffestället, och fick mackor från Hotellet (Receptionisten sa att han hade kört buss åt Swebus när vi hade norska förare) och åkte tillbaka 08.00 eftersom det var en helgda. Därefter ringde jag jouren och begörde att få köra t o r på em ifall den nya dagens Storuman skulle tycka att det var ok. De sa Ok. Så det blev så att Salo körde dit och jag körde 08.00 söndag morgon till Hemavan! Kul!

Jan

Trevliga och intressanta berättelser Anga. Jag såg att Ni behöver folk i Storuman. Man kan läsa detta på AMS.se
I branschen 37 år

Anga

Tack! Det är kul att hitta på olika saker för att få stimulans - jag vill ha utmaningar och då tycker jag att jobet blir extra värdefullt. Jag har begärt inför i sommar att få arbeta i Storuman i två-tre veckor och i Nordmaling cirka två veckor, därför att jag vill lära mig hur tjänsterna är och hur förarna upplever dem. Just nu undviker jag att bli driftledare eftersom jag pluggar bredvid jobbet för att söka till Ekonom - Service Management, som jag hoppas kan leda till ett arbete som tjänare åt busschaufförer, så småningom. Där fanns det både ergonomi - hur arbetsplatsen ska vara utformad och hur man jobbar utefter vad medarbetarna vill - så nära som möjligt i alla fall. En sak har jag funderat mycket på; Flera kollegor med lång erfarenhet säger att min arbetsplats inte är godkänd som arbetsplats, för skulle den kallas Arbetsplats så måste det monteras in fungerande ac, kanske extra undersitsvärme och bli ombyggnationer av bussförarens arbetsplats förarplatsen i bussar. Kan detta stämma? Nån som vet och kan förklara detta för mig?