All trafik inställd

Startat av Jonas Strömblad, 27 mars 2009, 21:22:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Citat från SLs hemsida 2009-03-27!

Bussar på Ekerö: Trafiken är helt inställd
Trafiken är helt inställd för bussar på Ekerö sedan kl 19:30 på grund av halka.
Uppdaterat: 2009-03-27 21:02


Nu befinner jag mig förvisso inte på Ekerö, men inte så långt därifrån... Är det inte lite märkligt att ställa in trafiken helt för att det kommer lite snö? Ni som varit med länge, förekom sådant här överhuvudtaget för 10-20 år sedan? Är det alla nya bussar med en massa elektronik som inte tar sig fram? Kanske läge för beställaren att kräva On-spot på nya bussar?
/J (som ska ut och ratta kl 6 imorgon bitti  ::) )


virtual1

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 27 mars 2009, 21:22:35 PM
Citat från SLs hemsida 2009-03-27!

Bussar på Ekerö: Trafiken är helt inställd
Trafiken är helt inställd för bussar på Ekerö sedan kl 19:30 på grund av halka.
Uppdaterat: 2009-03-27 21:02


Nu befinner jag mig förvisso inte på Ekerö, men inte så långt därifrån... Är det inte lite märkligt att ställa in trafiken helt för att det kommer lite snö? Ni som varit med länge, förekom sådant här överhuvudtaget för 10-20 år sedan? Är det alla nya bussar med en massa elektronik som inte tar sig fram? Kanske läge för beställaren att kräva On-spot på nya bussar?
/J (som ska ut och ratta kl 6 imorgon bitti  ::) )

Öööh, har du kollat ut????? - det tog tjugo minuter för mig att åka med 160:an från Årstaberg-Gullmarsplan nu i kväll, en sträcka som normalt tar nio minuter cirkus,
det var sjukt svårt för chaffisen att komma nån vart överhuvudtaget!



Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 27 mars 2009, 21:22:35 PM
Nu befinner jag mig förvisso inte på Ekerö, men inte så långt därifrån... Är det inte lite märkligt att ställa in trafiken helt för att det kommer lite snö? Ni som varit med länge, förekom sådant här överhuvudtaget för 10-20 år sedan? Är det alla nya bussar med en massa elektronik som inte tar sig fram? Kanske läge för beställaren att kräva On-spot på nya bussar?
/J (som ska ut och ratta kl 6 imorgon bitti  ::) )



Nej, det förekom knappast förr att man ställde in busstrafiken på grund av halka. I varje fall inte i förväg. Utan man körde så långt det gick tills hälften av bussarna stod fast i backar utan att komma någon vart och andra hälften låg i diket. Frågan är om det var bättre. Jag tror orsaken är att vi nu har ett helt annat säkerhetstänkande än för bara tio år sedan.
Jag tar därmed inte ställning till om det var nödvändigt att ställa in all trafik på Ekerö. Det låter lite konstigt att det skulle vara lika halt inom hela området.

Men redan för 50 år sedan var jag med om att Finger-Karlsson stannade nedanför Regementsbacken i Borås. Det var så halt att han inte vågade köra upp för den. Resenärerna skrek på honom
- Kör nu, Karlsson!
- Nä, dä törs ja inte för då kan ja bli ståannes.
Jag förstod aldrig varför det var bättre att stå nedanför backen än mitt i den, men annars låg det lite i logiken. Skall väl också sägas - för undvikande av missförstånd - att jag här talar om en av Stadsbussars allra skickligaste chaufförer, som brukade ta sig upp för Vintergatan på Tullen när ingen annan klarade det. Det var en backe det. Den finns kvar men det går inga bussar där numera. Men man behöver bara säga att först skulle man svänga höger för att  korsa Göteborgsvägen (det var vänstertrafik) så det gick inte att ta sats. Sedan en backe med cirka 15 procents lutning och för säkerhets skull hade man lagt en 90-graderskurva mitt i den.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Spekulerar nu bara, men det kan hända att det har lagts ett tillfälligt skyddstopp som gäller så länge inte väghållaren hunnit med att åtgärda vissa utpekade problem. Vill ha det till att det förekommit en del sådant på senare tid lite här och var.

Sedan är som sagt inte heller Arrivas senaste tillskott på Scaniasidan det mest optimala för körning på vinterväglag och jag kan bara anta att de blåa OmniLink-lederna kan ha haft sina svårigheter på 176/177, men att det varit krångligt i stort.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Det var tämligen hopplöst i Nacka/Värmdö igår eftermiddag också. 4 bussar fastnade vid Trädgårdsvägen i Tollare, och en boggivagn var vi tvungna att lämna i Hasseludden för att den inte tog sig därifrån. Det som förare verkar sakna i såna här situationer är tålamod, det tog 12 minuter för 5145 att ta sig tio meter uppför backen från Nacka strand igår. Men det gick! :)

kapa77

En sak tycker jag är konstig också. Varför hör man bara talas om detta fenomen i stockholmsområdet. Har säkert förekommit på andra orter i detta land men det har jag aldrig hört talas om.

Marc

Räkna ut antalet bussar per kvadratkilometer i storstad kontra landsbygd, så ser man skillnaden. Fler fordon på liten yta skapar fler rapporter och incidenter.
En väg med hög trafikintensitet poleras dessutom upp och blir glashal mycket snabbare än en riksväg ute i landet.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: kapa77 skrivet 28 mars 2009, 09:17:27 AM
En sak tycker jag är konstig också. Varför hör man bara talas om detta fenomen i stockholmsområdet. Har säkert förekommit på andra orter i detta land men det har jag aldrig hört talas om.

Det beror nog mest på att sådant här har mest lokalt intresse. I Borås hade t ex bussarna stora problem i går morse. Stod tre rader om det i lokaltidningen i morse.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Ja att busschaufförer inte har tålamod vet man. :)
Så fort det slirar lite så är det många som gasar på mer för att försöka komma loss.

Tar man det bara försiktigt och inte kör gasen i botten när man ska från en hpl så går det oftast bra.  ;D

Nico


Visst, men ett krux numera är att det ofta inte går att slira alls. Minsta tendens till slirning och så slår alla [icke urkopplingsbara] elektroniska hängslen, livremmar osv. till vilket gör att man ofta fastnar i ganska måttliga uppförslut vid halka.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Optimal

Citat från: Nico skrivet 28 mars 2009, 15:05:28 PM
Visst, men ett krux numera är att det ofta inte går att slira alls. Minsta tendens till slirning och så slår alla [icke urkopplingsbara] elektroniska hängslen, livremmar osv. till vilket gör att man ofta fastnar i ganska måttliga uppförslut vid halka.

Då får du väll koppla ur antispinn systemet.  ;), Går på alla Omni iallfall.


Cero

Citat från: homer skrivet 28 mars 2009, 15:29:46 PM
Kanske finns svaret på sidan 9 i denna pdf

http://kommunal.se/upload/Avdelningar/Stockholm/MT/MT%20nummer%203%20-%2009.pdf

Möjligen men trafik har ställts in tidigare, företrädesvis av Swebus NV men även på andra områden liksom av Busslink i bl.a. Roslagen. Att det sker mer nu än förr beror åtminstone i stockholmsområdet sannolikt på sämre vägunderhåll, färre reserver, tightare körtider och kanske en förarkår som totalt sett är mindre erfaren och kompetent jämfört med många gamla "rävar" som fanns förr (finns givetvis vissa sådana idag också).

Övertaganden av det här slaget skapar alltid inkörningsproblem och förändringar för anställda, vilket inte sällan upplevs som negativt. I sammanhanget bör man beakta att även förändringar som egentligen är positiva kan upplevas av negativa eftersom många ogillar förändringar som sådana och att de i fall som dessa är påkallade, inte självvalda. Så länge verksamhet av det här slaget upphandlas på det sätt som sker kommer denna typ av problem att fortsätta existera.

Nico

Citat från: Optimal skrivet 28 mars 2009, 15:28:08 PM
Då får du väll koppla ur antispinn systemet.  ;), Går på alla Omni iallfall.

Nja, är inte helt benägen att hålla med dig om detta påstående. Kan självklart ha fel, men mig veterligt så existerar i alla fall inte någon knapp för att koppla ur TC på de äldre OmniLink i 39- respektive 49-serien som finns och fanns i Råsta. På de nyare i 37- och 47-serien har jag av vissa orsaker inte den bästa kollen, men kan inte komma på att jag sett någon möjlighet till urkoppling i dessa heller.

Även äldre Volvo B9S saknar i många fall direkt urkopplingsbar antispinn medan de nyare har en vippbrytare som påminner en del om hur vikbromsknappen fungerade. Med denna nedtryckt kan man då tillfälligt få lite spinn om nödvändigt, men inte helt koppla ur antispinnen. Vill minnas att denna fråga även varit uppe förr och då har det konstaterats av t.ex. Verspeider att även i bl.a. Umeå så har det saknats liknande möjligheter i nyare Scanior.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 28 mars 2009, 16:28:33 PM
Även äldre Volvo B9S saknar i många fall direkt urkopplingsbar antispinn medan de nyare har en vippbrytare som påminner en del om hur vikbromsknappen fungerade. Med denna nedtryckt kan man då tillfälligt få lite spinn om nödvändigt, men inte helt koppla ur antispinnen. Vill minnas att denna fråga även varit uppe förr och då har det konstaterats av t.ex. Verspeider att även i bl.a. Umeå så har det saknats liknande möjligheter i nyare Scanior.

Jag har då aldrig hittat någon avstängning av automat-antispinnet. Lustigast blir det i första generationens OmniCity-ledvagnar där TC:n tvärstryper allt gaspådrag vid minsta lilla tillstymmesle till spinn. Resultatet blir inte så kul i bussar som nästan kämpat sig uppför en längre uppförsbacke... och nästan på krönet spinner ett hjul, och sekunder efter tvärbryts gasen, vilket leder till att bussen stannar mitt i uppförsbacken... och sedan står den där tills sandbil eller bärgare kommer. För om ena hjulet befinner sig på hal is kan man omöjligt få något av dem att snurra! :(

På Volvo B9S däremot spinner och snurrar det på alla håll och kanter när det är halt, även om man bara gasar 1-2 cm på pedalen. De känns mera som gamla 80-talsledvagnar som saknar all form av antispinn, fast då med slicks istället för bra däck. Tur det snart är vår och barmark! :)