Indragna busslinjer i Umeå

Startat av Ersa, 23 mars 2009, 09:53:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"27 april försvinner linjerna 83 och 84 hos Umeås lokaltrafik.
Orsaken är brist på pengar och behov av fler bussar på andra linjer."

http://www.folkbladet.nu/?p=139779

Ersa


Muk

Jag tycker då att linjerna har haft bra beläggning då jag har åkt, fast då är jag van vid sjukhuslinjen i Karlskrona som mest gick tom. Det låter som lite konstig prioritering att ta bort linjerna. Förövrigt roliga kommentarer till artikeln som vanligt.

Ersa

"Vi har statistik som visar att linje 83 i genomsnitt har totalt tio passagerare från ändhållplats till ändhållplats, säger Fredrik Forsell."

Det tvivlar jag inte alls på, men hur är det med de som reser gratis genom att visa upp sitt färdtjänskort för föraren? Jag tror knappast att alla förare knappar in varenda färdtjänstresenär manuellt, speciellt sedan detta kräver 8-10 knapptryck på den nya maskinen, jämfört med ett enda knapptryck på den "gamla" landbygdsmaskinen från 2001. ATR-vagnar som i SL-trafiken saknas helt i Umeå, och därför kan statistiken tyvärr bli missvisande.
Jag skulle tippa på att det är minst 20 resenärer i snitt, då över hälften av resenärerna har färdtjänskort. 83:an och 84:an är trevliga "stressfria" lugna linjer som nästan helt saknar enkelbiljettsförsäljning, och därför har gott om tid för förarna till att hjälpa på och av positiva, trevliga och tacksamma pensionärer med deras rullatorer och rullstolar.

Fredde

Gävle har ett flertal ATR-bussar iaf.. Bla den enda Volvo B9S är utrustad med det men den går oftast på Lokallinje 12 som ett omlopp av 4 & det behövs med men ibland rullar den på S1 & då körs en MB led på 12:an ist ...

Greger Larsson

Citat från: Verspieder skrivet 23 mars 2009, 11:56:18 AM
"Vi har statistik som visar att linje 83 i genomsnitt har totalt tio passagerare från ändhållplats till ändhållplats, säger Fredrik Forsell."

Det tvivlar jag inte alls på, men hur är det med de som reser gratis genom att visa upp sitt färdtjänskort för föraren? Jag tror knappast att alla förare knappar in varenda färdtjänstresenär manuellt, speciellt sedan detta kräver 8-10 knapptryck på den nya maskinen, jämfört med ett enda knapptryck på den "gamla" landbygdsmaskinen från 2001. ATR-vagnar som i SL-trafiken saknas helt i Umeå, och därför kan statistiken tyvärr bli missvisande.
Jag skulle tippa på att det är minst 20 resenärer i snitt, då över hälften av resenärerna har färdtjänskort. 83:an och 84:an är trevliga "stressfria" lugna linjer som nästan helt saknar enkelbiljettsförsäljning, och därför har gott om tid för förarna till att hjälpa på och av positiva, trevliga och tacksamma pensionärer med deras rullatorer och rullstolar.

Ursäkta frågan, men om det nu är så lugna linjer varför hinner inte förarna knappa in resenärerna i BM dårå?

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 mars 2009, 21:15:37 PM
Ursäkta frågan, men om det nu är så lugna linjer varför hinner inte förarna knappa in resenärerna i BM dårå?

Det var en väldigt logisk fråga. Tid finns det gott om. Men eventuellt finns det inte lika gott om tålamod bland förarkåren för tidsödande krångliga funktioner på biljettmaskinen. Funktioner som THM inte vill förenkla, trots förarnas åsikter.

Nu finns även en bildtråd från linjerna här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22909.0