Örebros resecentrum?

Startat av Mustman, 19 mars 2009, 12:08:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mustman

Vad skall man göra åt att resecentrum i Örebro är för litet för den ut ökade trafiken. Vad jag förstår skall alla stadsbussars linjer dras via resecentrum, alla lantsortsbussar går ju redan där ifrån och om vi lägger på stadsbussarna(som dessutom ska bli fler) kommer det bli... låt oss säga TRÅNGT. Vad är lösningen
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

BenS

Citat från: Mustman skrivet 19 mars 2009, 12:08:13 PM
Vad skall man göra åt att resecentrum i Örebro är för litet för den ut ökade trafiken. Vad jag förstår skall alla stadsbussars linjer dras via resecentrum, alla lantsortsbussar går ju redan där ifrån och om vi lägger på stadsbussarna(som dessutom ska bli fler) kommer det bli... låt oss säga TRÅNGT. Vad är lösningen

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1463115&insn=1

Mustman

Tack så mycket för svaret!
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Christer K

Från början var inte Taxi inne på resecentrum utan de fick hålla till på norra sida av huset. Dit ska de få flytta åter enligt NA, Swebus express var inte heller självklara från början utan de hade hpl på Klostergatan och efter att de kom in så kom även Säfflebussen nu mera kända som GoByBuss.
Ska bli kul att se hur detta kommer att fungera till hösten fler linjer och mera bussar på samma yta och så samtrafik ska det också vara eller om man kommer att slopa det när Swebus tar över.
/ Christer
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Jonas1968

Citat från: Christer K skrivet 19 mars 2009, 23:03:56 PM
Från början var inte Taxi inne på resecentrum utan de fick hålla till på norra sida av huset. Dit ska de få flytta åter enligt NA, Swebus express var inte heller självklara från början utan de hade hpl på Klostergatan och efter att de kom in så kom även Säfflebussen nu mera kända som GoByBuss.
Ska bli kul att se hur detta kommer att fungera till hösten fler linjer och mera bussar på samma yta och så samtrafik ska det också vara eller om man kommer att slopa det när Swebus tar över.
/ Christer
Att man flyttade Swebus express och Säfflebussen till resecentrum berodde naturligtvis på att hållplatserna vid Klostergatan och Fredsgatan är undermåliga. Dom har inte ens ett väderskydd och att flytta tillbaka bussarna dit skulle vara en katastrof. Tidigare när Säfflebussen var hänvisade till Fredsgatan så fick dom nog och slutade ett tag helt med att angöra Örebro. Hållplatsen vid södra station har väntutrymme och det är lätt att byta från buss till tåg. Däremot är det krångligt om man vill byta till övrig busstrafik.
Om det skall vara samtrafik vid resecentrum vet jag inte. Det förslag som tidigare legat ute på Örebro kommuns hemsida var att man bedömde att det med den nya tätare busstrafiken inte skulle behövas någon samtrafik.
Intressant med förslaget att gräva ner järnvägen. Undrar vad det kalaset skulle kosta? En sak är nog säker. En nedgrävning av järnvägen kommer att innebära driftstörningar för både buss och tågtrafiken under relativt lång tid.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 20 mars 2009, 01:37:12 AM
Intressant med förslaget att gräva ner järnvägen. Undrar vad det kalaset skulle kosta? En sak är nog säker. En nedgrävning av järnvägen kommer att innebära driftstörningar för både buss och tågtrafiken under relativt lång tid.

Dessutom är det ju inte klart till hösten precis. Först 2014 kan alltså Banverket ta med det i sin långtidsbudget. Så skall arbetet projekteras och inte minst utföras. Kan det i förekommande fall vara klart till år 2025 så får vi nog vara glada. Något måste alltså hur som helst göras innan dess.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas1968

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 mars 2009, 09:05:26 AM
Dessutom är det ju inte klart till hösten precis. Först 2014 kan alltså Banverket ta med det i sin långtidsbudget. Så skall arbetet projekteras och inte minst utföras. Kan det i förekommande fall vara klart till år 2025 så får vi nog vara glada. Något måste alltså hur som helst göras innan dess.

Jag det som man enligt artikeln planerar till i höst är ju endast en provisorisk lösning. En permanent lösning skall nog komma senare. Jag har tidigare även sett förslag att i stället gräva ner biltrafiken på Östra bangatan och på så sätt få större ytor men även det borde bli ruskigt dyrt, innebära stora störningar och ta oerhört lång tid.
Inför i höst så är ju dock att flytta ut Taxi från bussarnas hållplatsområde ett orhört snabbt sätt att provisoriskt skapa fler hållplatser för busstrafiken. Frågan är väl bara om det räcker långsiktigt.

bilomnibussen

Hej!
Det ska inte bli samtrafik men det blir nog trångt ändå. Nu talas det om att skapa en fjärrbusshållplats invid postterminalen ett stycke norr om centralstationen. Man borde ha lagt den på den nuvarande parkeringen mittemot centralstationen där busstationen tidigare låg. Men här ska det byggas något slags fort för rättsväsendet som en utvidgning av polishuset. Dumt.

Förslaget att gräva ner resecentrum eller gatan eller järnvägen måste bli oerhört dyrt. Om busstrafiken ska vara i källarplanet s a s då blir det ungefär som vid Knutpunkten i Helsingborg, ljusskyggt och inte särskilt trevligt. När Resecentrum byggdes ville Länstrafiken förlänga området med det som nu är parkering söder om terminalen men kommunen sade nej. I dag hade utrymmet behövts, även om avståndet från centralstationen hade känts som halvvägs till Kumla. F ö är det svårbegripligt varför det ska finnas två järnvägsstationer så nära varandra. En borde räcka bra och antalet tågstopp skulle minskas.

Mvh Jan G