Undrar när NVP skrev nått positivt om swebus Nacka Värmdö.

Startat av Camilla, 17 mars 2009, 20:52:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

För dom verkar som NVP letar efter fel på swebus nacka värmdö för det är ju titt som tätt dom skriver en massa negativa saker om trafikområdet.
Läs mer i länken jag bifogar.
http://www.nvp.se/Nacka/Saltsjo-Boo/Bussforare-struntar-i--stopplikten-vid-Bjorknas/

Optimal

Gör man inge positivt så kan ju inga positiva saker skrivas  ;)

Men att strunta i att stanna vid stopplikten är ju inge vidare smart

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 17 mars 2009, 21:04:19 PM
Gör man inge positivt så kan ju inga positiva saker skrivas  ;)

Men att strunta i att stanna vid stopplikten är ju inge vidare smart

Jag tror inte att det är bussförarna som står för den största andelen brott mot stopplikten, privatbilister brukar vara de stora bovarna just vid denna plats enligt min erfarenhet. Däremot märks nog bussarna (och övrig tung trafik) mest för de som kör på motorvägen från Värmdö eftersom de är förhållandevis accelerationssvaga uppför Skurubron och utgör då ett större hinder för den trafik som redan håller 70 km/h. Oftast är man uppe i samma takt som den övriga trafiken först på andra sidan bron.

Börje


Den enda kommentaren som finns till artikeln i skrivande stund är för övrigt rätt rolig!  :D Svar på tal...

homer

Citat från: Optimal skrivet 17 mars 2009, 21:04:19 PM
Gör man inge positivt så kan ju inga positiva saker skrivas  ;)

Men att strunta i att stanna vid stopplikten är ju inge vidare smart

vad ska man göra som är positivt då?

Bussarna och förarna hjälper varje dag över 80000 passagerare i nacka och värmdö kommuner att ta sig till jobbet eller någon annanstans, de kallar jag att göra något positivt

Förövrigt jobbar de över 500 förare hos Swebus Nacka/värmdö, om nu någon har struntat i stopp plikten må de väl vara fel men men att gå till tidningen och säga att man ska polisanmäla alla förarna känns som om han överreagerar en aning (polisen tog ju tydligen inte den första anmälan ens på allvar). hur ska man kunna gå vidare? hur ska han kunna bevisa något?? de här väl väl en polissak om något och ingen som enskilda bilister ska ägna sig åt, att polisanmäla någon som inte följer trafikreglerna.

Sen är de som Camilla skrev väldigt mycket negativt i båda Lokaltidningarna om förarna, och de är inte särskilt kul att vecka efter vecka få läsa

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 mars 2009, 22:29:33 PM
Utfarten är ju en av de sämsta i länet, stoppplikt i uppförsbacke... hur man än gör så kan det orsaka tokiga situationer

Låter kul, särskilt i kombination med vinter + B9S! :-X

Niclas Wennerlid

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 mars 2009, 22:29:33 PM
Utfarten är ju en av de sämsta i länet, stoppplikt i uppförsbacke... hur man än gör så kan det orsaka tokiga situationer, egentligen skulle höger körfält avlysas före påfarten för att ge trafiken från Björknäs en accelerationssträcka.

Helt klart är det så. Har själv varit inblandad i en olycka på just det stället på den tiden jag körde i Björknäs.

// Niclas

michael k

inte för att jag vill starta ett flamware men det har hänt att jag har bromsat för lastbilar som kört ut framför mig

Cero

Platsen ifråga är ju som Lars Ö säger inte helt lätt att ta sig ut från och det blir ju inte bättre av att motorvägen ligger i kurva vilket till viss del döljer trafiken för de vid påfarten. Även med personbil får man ju kliva på ganska rejält för att komma in i trafikrytmen. Att under dessa förutsättningar få liv i ett tyngre och långsammare fordon som en buss eller lastbil leder förr eller senare till icke önskvärda situationer och missförstånd. Trots att jag själv bara passerar platsen någon gång per år håller jag alltid ner farten rejält på motorvägen för att underläta för trafik från påfarten som utnyttjar en lucka men som blir överraskade av trafiken som kommer runt kurvan på mororvägen. Är man yrkesförare och dessutom van att köra den aktuella vägen känns det som en självklarhet att anpassa fart och körstil till de förhållanden som man vet råder på platsen. Vad än hastighetsskyltarna säger. Kallas professionalism.

Fredde

Man kan ju faktiskt lägga sig i vänster körfält för att underlätta, precis så som Transportstyrelsen upplyser om på skyltar en bit innan den aktuella platsen.


Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 mars 2009, 22:29:33 PM
Utfarten är ju en av de sämsta i länet, stoppplikt i uppförsbacke... hur man än gör så kan det orsaka tokiga situationer, egentligen skulle höger körfält avlysas före påfarten för att ge trafiken från Björknäs en accelerationssträcka.

Ny påfart från Björknäs kan vara klar 2011
Saltsjö-Boo 17 mars Arbetet med en ny Skurubro och en ny påfart från Björknäs upp på Värmdöleden tar nu fart i Nacka.
http://www.nvp.se/Nacka/Saltsjo-Boo/Ny-pafart-fran-Bjorknas-kan-vara-klar-2011/

Fredde

Citat från: Verspieder skrivet 18 mars 2009, 22:18:13 PM
Ny påfart från Björknäs kan vara klar 2011
Saltsjö-Boo 17 mars Arbetet med en ny Skurubro och en ny påfart från Björknäs upp på Värmdöleden tar nu fart i Nacka.
http://www.nvp.se/Nacka/Saltsjo-Boo/Ny-pafart-fran-Bjorknas-kan-vara-klar-2011/

Med risk för att tråden drar iväg lite, men den lösningen med en påfart öster om bussgaraget tror jag inte så mycket på...

Jag skulle vilja ha en här istället, Boovägen/länsväg 222. Då avlastar man de bilar från Mensättra och Boo, kanske även de från Kummelnäs/Vikingshill, som annars nyttjar lokalvägarna runt Björknäs och Orminge.


Börje

Citat från: Fredde_J skrivet 18 mars 2009, 22:52:35 PM
Med risk för att tråden drar iväg lite, men den lösningen med en påfart öster om bussgaraget tror jag inte så mycket på...

Jag skulle vilja ha en här istället, Boovägen/länsväg 222. Då avlastar man de bilar från Mensättra och Boo, kanske även de från Kummelnäs/Vikingshill, som annars nyttjar lokalvägarna runt Björknäs och Orminge.



Det är klart att en "trafikplats Boovägen" skulle ha sina poänger, men den avlastar bara Orminge trafikplats och inte Björknäs mer än möjligen någon enstaka procent. Dessutom skulle den ge mer trafik genom bostadsområdena utefter Boovägen istället för på de tämligen säkra Värmdövägen/Ormingeleden.

Här kan man för övrigt läsa mer om planerna med en ny Skurubro (på sid. 35 nämns den nya påfarten):
http://www.nacka.se/web/bo_bygga/planering/oversiktlig/trafikplanering/Documents/skurubron_forstudie_070107.pdf