Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö

Startat av Peter Erret, 07 mars 2009, 00:55:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 10 mars 2009, 11:52:03 AM
Svaret blir nej på båda frågorna.



Det kan det inte bli!

Jag rattade 6114 i sex och en halv timme idag. Något som förvånade mig var att förfogandebussarna fortfarande kör turer i motrusningen på 413,435 och 474. Tommare bussar får man leta efter, varför så?

Såg förresten att du fick roa dig med att blinka orange med Renualten vid Danviksbron. Hur många fick backa ut därifrån?

Fredde

Citat från: Karsten skrivet 10 mars 2009, 22:07:53 PM
Det kan det inte bli!

Jag rattade 6114 i sex och en halv timme idag. Något som förvånade mig var att förfogandebussarna fortfarande kör turer i motrusningen på 413,435 och 474. Tommare bussar får man leta efter, varför så?

Såg förresten att du fick roa dig med att blinka orange med Renualten vid Danviksbron. Hur många fick backa ut därifrån?

Jo! Vagnarna är stationerade och placerade i Tyresö, men körs av förare från Na/V. Därav svaret nej tidigare... ;) Det finns lagt hur dessa vagnar ska köra och hur de ska bistå, men jag är inte fullt insatt i exakt hur, men vet att det följs upp vart de gör mest nytta.

Jo tack, den bilen fick blinka en hel del under em/kvällen av olika anledningar. Var några vagnar som körde ner av misstag på bron, fick backa loss en av dem. Dock kom bärgaren när jag skulle ställa ut en triangel.


Peter Erret

Citat från: Karsten skrivet 10 mars 2009, 22:07:53 PM
Det kan det inte bli!

Jag rattade 6114 i sex och en halv timme idag. Något som förvånade mig var att förfogandebussarna fortfarande kör turer i motrusningen på 413,435 och 474. Tommare bussar får man leta efter, varför så?

Såg förresten att du fick roa dig med att blinka orange med Renualten vid Danviksbron. Hur många fick backa ut därifrån?

Här kom en fjolla i motrusning kl 16:31:  ;)


Fredde


at1981

Citat från: Fredde_J skrivet 10 mars 2009, 22:45:17 PM
Jo! Vagnarna är stationerade och placerade i Tyresö, men körs av förare från Na/V. Därav svaret nej tidigare... ;) Det finns lagt hur dessa vagnar ska köra och hur de ska bistå, men jag är inte fullt insatt i exakt hur, men vet att det följs upp vart de gör mest nytta.

Jo tack, den bilen fick blinka en hel del under em/kvällen av olika anledningar. Var några vagnar som körde ner av misstag på bron, fick backa loss en av dem. Dock kom bärgaren när jag skulle ställa ut en triangel.



Hej!

Om vagnarna nu är från Tyresö kan de väl dela med sig lite av sina mer fina vagnar i 53-serien från Kalmar med tygmatta i taket och sådant fint :) --- Imorse såg jag Vagn 1845, det är ju en f.d. Busslinksvagn men inte tillstymmelse till regional inredning i den dessvärre :(  :'(

Swebus liksom alla andra entreprenörer i Stockholms län borde lära sig att prioritera fina bussar i förhållande till linjens längd och restid.

Sedan är det ju det här med miljözoner och grejs också tyvärr som sätter käppar i hjulet för entreprenörernas komforttänkande :(
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Walter

Citat från: at1981 skrivet 11 mars 2009, 08:10:52 AM
Hej!

Om vagnarna nu är från Tyresö kan de väl dela med sig lite av sina mer fina vagnar i 53-serien från Kalmar med tygmatta i taket och sådant fint :) --- Imorse såg jag Vagn 1845, det är ju en f.d. Busslinksvagn men inte tillstymmelse till regional inredning i den dessvärre :(  :'(

Swebus liksom alla andra entreprenörer i Stockholms län borde lära sig att prioritera fina bussar i förhållande till linjens längd och restid.

Sedan är det ju det här med miljözoner och grejs också tyvärr som sätter käppar i hjulet för entreprenörernas komforttänkande :(

ja och dessutom är det väl SL som sätter kraven på vad linjerna ska erbjuda för komfort. Dessutom vill nog Tyresöborna också ha den komfort som de gamla kalmarvagnarna erbjuder.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

MrX

Citat från: Peter Erret skrivet 11 mars 2009, 00:57:30 AM



Jag kan ju inte låta bli, det där är min favoritbuss, vi är bästisar och stöttar alltid varandra. Tidig Juldagsmorgon susade vi fram på Ältavägen med sista 491 mot Sergels Torg. Det var halt, kallt och ensamt men vi hade varandra. Det är en kärleksförklaring utöver det vanliga.

Citat från: at1981 skrivet 11 mars 2009, 08:10:52 AM

Sedan är det ju det här med miljözoner och grejs också tyvärr som sätter käppar i hjulet för entreprenörernas komforttänkande :(

Det var ju just det där med miljözoner. Vi har så många omlopp som går in till Centralen på morgonen så alla miljövagnar behövs. Men med lite tur så kanske någon 53XX smiter iväg på ett spännande uppdrag från Slussen.

Citat från: Fredde_J skrivet 10 mars 2009, 22:45:17 PM
Jo! Vagnarna är stationerade och placerade i Tyresö, men körs av förare från Na/V. Därav svaret nej tidigare... ;) Det finns lagt hur dessa vagnar ska köra och hur de ska bistå, men jag är inte fullt insatt i exakt hur, men vet att det följs upp vart de gör mest nytta.


Ingen mer förarbrist utan enbart vagnbrist? Hämtas bussarna på Tyresögaraget på morgonen då eller står de uppställda på Björknäs?

Karsten

Citat från: Walter skrivet 11 mars 2009, 11:11:54 AM
ja och dessutom är det väl SL som sätter kraven på vad linjerna ska erbjuda för komfort. Dessutom vill nog Tyresöborna också ha den komfort som de gamla kalmarvagnarna erbjuder.

Ja, men även om linjerna har regionalvagnskrav så gäller det nog(?) bara ordinarievagnar, eventuellt också extraturer som finns med i beställningen inför varje tidtabellsperiod.

Olle

Citat från: Karsten skrivet 11 mars 2009, 16:08:16 PM
Ja, men även om linjerna har regionalvagnskrav så gäller det nog(?) bara ordinarievagnar, eventuellt också extraturer som finns med i beställningen inför varje tidtabellsperiod.

Ja, jämför med 676, där förstärkningsvagnar kan vara av vad för sort som helst ...

Fredde

Citat från: MrX skrivet 11 mars 2009, 11:51:45 AM

Ingen mer förarbrist utan enbart vagnbrist? Hämtas bussarna på Tyresögaraget på morgonen då eller står de uppställda på Björknäs?


De hämtas och lämnas i Tyresö. Det finns inga fler, mig veterligen, platser att rampa bussar på i trafikområde Na/V.

Citat från: Walter skrivet 11 mars 2009, 11:11:54 AM
ja och dessutom är det väl SL som sätter kraven på vad linjerna ska erbjuda för komfort. Dessutom vill nog Tyresöborna också ha den komfort som de gamla kalmarvagnarna erbjuder.

Linjerna som körs med dessa vagnar är i första hand förstärkning och i andra hand ersättning för en ev. strulande ordinarievagn. Då är det en buss som efterfrågas och inte en läslampa ;)


Peter Erret

Citat från: Fredde_J skrivet 11 mars 2009, 23:18:17 PM
De hämtas och lämnas i Tyresö. Det finns inga fler, mig veterligen, platser att rampa bussar på i trafikområde Na/V.

Linjerna som körs med dessa vagnar är i första hand förstärkning och i andra hand ersättning för en ev. strulande ordinarievagn. Då är det en buss som efterfrågas och inte en läslampa ;)



Troligen inte heller "tygmatta i taket" eller ´"nattbelysning"  ;D Kunderna vill bara hem.  ;)

Karsten

Citat från: Peter Erret skrivet 12 mars 2009, 02:17:27 AM
Troligen inte heller "tygmatta i taket" eller ´"nattbelysning"  ;D Kunderna vill bara hem.  ;)

Fast det där är lite att förenkla komfortkraven. Visst är en "stadsbuss" bättre än ingen buss, men jag tycker att man kan kräva lite högre komfort på det längre linjerna precis som det görs idag. Resenären blir inte gladare för att det kommer en extrabuss med lägre komfort om det inte framgår att det är en extrabuss, om det framgår att det är en extrabuss kan de dock bli glada av det faktum att de körs extrabussar eller ha överseende med komfortsänkningen just för att det är en extrabuss. Dagens lösning är nog den bästa kortsiktigt, till hösten borde dessa extraturer samordnas i ordinarie linjers tider vilket verkar ske om jag förstod SLs trafikökningar rätt. 

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 10 mars 2009, 08:07:26 AM
4444 o 4445 kommer väl från Södtertälje som kanske fått något från Märsta/Ekerö

Hur är det med 4121, 4560, 4561, 4572, 4667?
Är de nyinflyttade och i så fall varifrån?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.