Hur gick det i Skåne?

Startat av Jan, 04 mars 2009, 13:56:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 00:22:19 AM
123, 126, 132, 133, 134, 137, 138 och 139. Har jag glömt någon?

119, 122 (som tillsammans med 123 utgör Veolias befintliga Kävlinge-paket).

Peter L


Antar att de 9 bussarna som Arriva förlorar i Trelleborg är stadstrafiken, men vilka är de 18 bussar som Veolia försvarar? Linje 165 ligger väl i ett annat paket har jag för mig, så det måste vara trafik mot Ystad till. Skånetrafiken har väl precis som med Landskrona slagit ihop fler mindre paket.

De sju bussarna i NV borde vara 506 och 520 som svar på en tidigare fråga.

Har inte sett det officiella pressmeddelandet än, är det någon vet om det blev gasbussar i samtliga anbud? Boggi och/eller normalvagnar? Krav på lågt insteg alternativt låggolv gäller väl alla linjer numer?

För Landskrona kan Veolia haft fördelen av depån i Lund som redan har gas framdragen (och plats!) precis som den i Malmö. Tror inte det behövs en speciell depå i Landskrona med tanke på det enda helgomlopp som utgår därifrån. Kan lika gärna utgå från Lund. Landskronas vardagsomlopp börjar med en tomkörning till Löddeköpinge och även detta kan tas från Lund.

Rickardo

#17
Citat från: Peter L skrivet 05 mars 2009, 10:34:27 AM
Antar att de 9 bussarna som Arriva förlorar i Trelleborg är stadstrafiken, men vilka är de 18 bussar som Veolia försvarar? Linje 165 ligger väl i ett annat paket har jag för mig, så det måste vara trafik mot Ystad till. Skånetrafiken har väl precis som med Landskrona slagit ihop fler mindre paket.

De sju bussarna i NV borde vara 506 och 520 som svar på en tidigare fråga.

Har inte sett det officiella pressmeddelandet än, är det någon vet om det blev gasbussar i samtliga anbud? Boggi och/eller normalvagnar? Krav på lågt insteg alternativt låggolv gäller väl alla linjer numer?

För Landskrona kan Veolia haft fördelen av depån i Lund som redan har gas framdragen (och plats!) precis som den i Malmö. Tror inte det behövs en speciell depå i Landskrona med tanke på det enda helgomlopp som utgår därifrån. Kan lika gärna utgå från Lund. Landskronas vardagsomlopp börjar med en tomkörning till Löddeköpinge och även detta kan tas från Lund.


http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=25109&epslanguage=SV

Det verkar bli gas på 80 av 89 bussar.
Lite överraskande är att Busslink har lämnat anbud och att Orusttrafiken tog hem Hässleholm.
13 december börjar nya avtalet gälla
Det verkar som Svedala går under Trelleborg och där har Veolia busstrafik att försvara.

Mvh Rickardo

Peter L

Citat från: Rickardo skrivet 05 mars 2009, 12:22:36 PM
http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=25109&epslanguage=SV

Det verkar bli gas på 80 av 89 bussar.
Lite överraskande är att Busslink har lämnat anbud och att Orusttrafiken tog hem Hässleholm.
13 december börjar nya avtalet gälla
Det verkar som Svedala går under Trelleborg och där har Veolia busstrafik att försvara.

Mvh Rickardo

Där var det ja. Svedala måste betyda Pendel 141 samt eventuellt linje 142 till Bara och Klågerup. Spontant borde linje 165 ingå i detta paket då den går Lund-Svedala-Trelleborg, men det var väl inte så länge sedan den handlades upp?

Lite överraskande att Swebus står som nuvarande entreprenör för de sju bussarna i Helsingborg, det har nämnts Arriva här på forumet.

...och vilka nio bussar kan det vara som inte ska vara gasdrivna?

Jan

Citat från: Peter L skrivet 05 mars 2009, 13:16:57 PM
Där var det ja. Svedala måste betyda Pendel 141 samt eventuellt linje 142 till Bara och Klågerup. Spontant borde linje 165 ingå i detta paket då den går Lund-Svedala-Trelleborg, men det var väl inte så länge sedan den handlades upp?

Lite överraskande att Swebus står som nuvarande entreprenör för de sju bussarna i Helsingborg, det har nämnts Arriva här på forumet.

...och vilka nio bussar kan det vara som inte ska vara gasdrivna?


De 9 bussar som inte ska drivas med GAS är de på Österlen. De 7 bussar som Swebus vunnit i Helsingborg körs idag av Arriva. Swebus kommer att fortsätta på linje 520 med 3 dieseldrivna bussar sedan innan + de nya Gasdrivna.
I branschen 37 år

bjalle

Citat från: Peter L skrivet 05 mars 2009, 13:16:57 PM
Där var det ja. Svedala måste betyda Pendel 141 samt eventuellt linje 142 till Bara och Klågerup. Spontant borde linje 165 ingå i detta paket då den går Lund-Svedala-Trelleborg, men det var väl inte så länge sedan den handlades upp?

Lite överraskande att Swebus står som nuvarande entreprenör för de sju bussarna i Helsingborg, det har nämnts Arriva här på forumet.

...och vilka nio bussar kan det vara som inte ska vara gasdrivna?


I Helsingborg så delas linjen av Arriva och Swebus

Jan

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 05 mars 2009, 14:24:53 PM
I Helsingborg så delas linjen av Arriva och Swebus

Ja idag så kör Arriva med 4 bussar på linje 506 samt med 3 bussar på linje 520. Swebus har de 3 andra som kör på linje 520 idag.
I branschen 37 år

Peter L

Citat från: Jan skrivet 05 mars 2009, 14:34:41 PM
Ja idag så kör Arriva med 4 bussar på linje 506 samt med 3 bussar på linje 520. Swebus har de 3 andra som kör på linje 520 idag.

Tillhör linje 520 rent formellt två olika avtal eller har man sammanfogat dessa och tillåter de tidigare avtalade diselbussarna?

Jan

Citat från: Peter L skrivet 05 mars 2009, 15:30:58 PM
Tillhör linje 520 rent formellt två olika avtal eller har man sammanfogat dessa och tillåter de tidigare avtalade diselbussarna?


Ja det stämmer det är 2 avtal. För ett antal år sedan fanns det 4 företag som körde på samma linje. Det var Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Linjebuss samt Swebus.
I branschen 37 år

Svemicke

Vad gäller för SkåneExpressen 5 och 6? Dessa har ju Veolia inte haft mer än i fyra år. Har de redan gått ut på anbud? Är det låggolv även på SkåneExpressen numera? Dessa skulle ju vara högbyggen av komfortskäl enligt Skånetrafiken för några år sedan.

Hur mycket av Lommatrafiken skall utgå från Malmödepån?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 22:08:47 PM
Vad gäller för SkåneExpressen 5 och 6? Dessa har ju Veolia inte haft mer än i fyra år. Har de redan gått ut på anbud? Är det låggolv även på SkåneExpressen numera? Dessa skulle ju vara högbyggen av komfortskäl enligt Skånetrafiken för några år sedan.

Hur mycket av Lommatrafiken skall utgå från Malmödepån?

Nej, det är inte låggolv på SkåneExpressen, inte heller gasdrift. Däremot är det normalgolv och lift. SkEx 5 och 6 har inte gått ut på anbud redan, såvida de inte är planerade redan till nästa år, men det låter tidigt.

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 05 mars 2009, 22:15:25 PM
Nej, det är inte låggolv på SkåneExpressen, inte heller gasdrift. Däremot är det normalgolv och lift. SkEx 5 och 6 har inte gått ut på anbud redan, såvida de inte är planerade redan till nästa år, men det låter tidigt.

Nej, det var det jag tänkte. Hade inte det blivit kontraktsbrott i så fall?

Så höggolv och dieseldriftkommer kvarstå på SkåneExpressen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan

Citat från: Jan skrivet 05 mars 2009, 13:30:14 PM
De 9 bussar som inte ska drivas med GAS är de på Österlen. De 7 bussar som Swebus vunnit i Helsingborg körs idag av Arriva. Swebus kommer att fortsätta på linje 520 med 3 dieseldrivna bussar sedan innan + de nya Gasdrivna.

Angånde Österlen så är det 7 bussar på Skåneexpressen 3 Kristianstad - Simrishamn och 2 dieselbussar LE på linjerna 574 o 579.
I branschen 37 år

Svemicke

Citat från: Jan skrivet 06 mars 2009, 14:50:56 PM
Angånde Österlen så är det 7 bussar på Skåneexpressen 3 Kristianstad - Simrishamn och 2 dieselbussar LE på linjerna 574 o 579.
Det var Swebus som hade trean innan va?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2009, 21:56:41 PM
Det var Swebus som hade trean innan va?

Nej, det är Veolia som kör denna sedan tidigare. Stod också i pressmeddelandet att Veolia försvarade detta avtal.