Upphandlingar SL-området

Startat av julle, 02 mars 2009, 00:28:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

julle

Kommande upphandling inom SL-området är nu bestämd:

Söderort (nu Busslink)
Huddinge-Botkyrka (nu Swebus)
Nacka-Värmdö (nu Swebus)

Klart är att Nacka-Värmdö blir ett paket. Dock är det ännu inte bestämmt hur indelningen blir söder om stan. Det blir en ny depå vid Gubbängen och frågan är om det blir 3 paket av nuvarande Söderort respektive Huddinge- Botkyrka eller som nu 2 paket.

Prekvalificering kommer att ske under våren-sommaren 2009, upphandlingunderlaget kommer ut kring årsskiftet 2009-10. Trafikstart är beräknad till augusti 2011.

Ovan är alltså en ändring mot tidigare av SL beslutade upphandlingsplan.

Staffan Sävenfjord

Det verkar som om man tagit till rejält tid mellan för när besked om vem som får trafiken skall  vara klart och trafikstart: ett och ett halvt år.
Detta är bara bra och vi får väl hoppas att det är ett trendbrott, det vill säga att man tar mer tid för sig för att genomföra en upphandling. Det gäller inte bara SL utan alla som upphandlar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2009, 08:47:16 AM
Det verkar som om man tagit till rejält tid mellan för när besked om vem som får trafiken skall  vara klart och trafikstart: ett och ett halvt år.
Detta är bara bra och vi får väl hoppas att det är ett trendbrott, det vill säga att man tar mer tid för sig för att genomföra en upphandling. Det gäller inte bara SL utan alla som upphandlar.

Det är ju bra på så sätt att man får mer tid på sig för övertagandet som du skriver. Risken som jag skulle kunna se är istället att kvalitén blir lidande i slutet när bolaget som har trafiken ska lämna över. När personalen börjar lämna arbetsplatsen för nya jobb långt före övertagandet samt att den gamla operatören kraftigt minskar fordonsunderhållet långt i förväg.

M224

Först skulle Huddinge/Botkyrka/Söderort göras till ett paket och nu talar de alltså om tre paket. Hur kan de göra sådana vändingar?

Hur som helst så lär väl inget bli bättre.

Cero

Citat från: M224 skrivet 02 mars 2009, 13:55:24 PM
Först skulle Huddinge/Botkyrka/Söderort göras till ett paket och nu talar de alltså om tre paket. Hur kan de göra sådana vändingar?

Hur som helst så lär väl inget bli bättre.

Har fått uppfattningen från tidigare diskussioner att det preliminärt rörde sig om tre paket men att upphandlingen skulle göras i samma svep för att på så sätt hantera eventuella nya skärningar mellan områdena. Ett exempel på sådan förändring skulle ju kunna vara att flytta 172 och 173 från nuvarande depåer till en ny i Gubbängen för att på så sätt få en effektivare blåbusshantering (lite lättare med reserver i en större flotta av lika bussar). Vad jag förstår har 172:an vissa problem att vara blå idag pga för liten vagnreserv.

Så länge huvudmannen, merparten av personalen och flertalet chefer fortfarande förblir desamma vid ett eventuellt entreprenörsbyte blir det normalt ingen större förändring efter en upphandling (oavsett bransch). Tydliga mål, strategier, bra management, satsning på personal, utbildning, underhåll, tillräckligt med resurser, långsiktighet, hårt arbete och målmedvetenhet ger förbättring. Inte upphandlingar. Är man inte missnöjd med hur nuvarande organisation löser verksamheten finns ingen anledning att genomföra en upphandling, det är mest ett spel för galleriet, för att hålla EU på gott humör och ett sätt att få omvärlden att tro att det händer saker.

homer

Citat från: julle skrivet 02 mars 2009, 00:28:29 AM
Kommande upphandling inom SL-området är nu bestämd:

Klart är att Nacka-Värmdö blir ett paket.


Är de säkra källor?

av den info som lämnas här kan man ju inte avgöra hur de ska bli http://system.allego.se/common/mirror/mirror_detail.php?n=659ab1475d1b8311aca3f8a10943124a

julle

Citat från: homer skrivet 02 mars 2009, 20:18:32 PM
Är de säkra källor?

av den info som lämnas här kan man ju inte avgöra hur de ska bli http://system.allego.se/common/mirror/mirror_detail.php?n=659ab1475d1b8311aca3f8a10943124a

När det gäller Nacka-Värmdö så är det säkert.

När det gäller nuvarande Huddinge-Botkyrka respektive Söderort så är som sagt uppdelningen mellan dessa båda oklar. Om jag har förståt det rätt så väger det mellan att slå ihop dessa bägge till 1 jätteområde, alternativt ha 2 områden kvar med några förändringar av linjers tillhörighet av trafikavtal, alternativt att ha 3 områden där den nya depån i Gubbängen skulle utgöra bas i det nya 3:e avtalet.

Det SL har valt att göra inför denna kommande upphandling är att gå ut med en informationsförfrågan, eller om man så vill Request for information (RFI), till tilltänkta anbudslämnare. Dessa har nu fram till mitten på mars på sig att komma med synpunkter på hur dessa anbudslämnare önskar se en indelning av trafikavtalet/ -en söder om Stockholm i denna kommande upphandling.

Helt klart är det väl en av de största bussupphandlingarna i Sverige som kommer att äga rum här. Uppskattningsvis rör det sig om totalt 350 tursatta fordon!


homer

Citat från: julle skrivet 03 mars 2009, 17:24:06 PM
När det gäller Nacka-Värmdö så är det säkert.

När det gäller nuvarande Huddinge-Botkyrka respektive Söderort så är som sagt uppdelningen mellan dessa båda oklar. Om jag har förståt det rätt så väger det mellan att slå ihop dessa bägge till 1 jätteområde, alternativt ha 2 områden kvar med några förändringar av linjers tillhörighet av trafikavtal, alternativt att ha 3 områden där den nya depån i Gubbängen skulle utgöra bas i det nya 3:e avtalet.

Det SL har valt att göra inför denna kommande upphandling är att gå ut med en informationsförfrågan, eller om man så vill Request for information (RFI), till tilltänkta anbudslämnare. Dessa har nu fram till mitten på mars på sig att komma med synpunkter på hur dessa anbudslämnare önskar se en indelning av trafikavtalet/ -en söder om Stockholm i denna kommande upphandling.

Helt klart är det väl en av de största bussupphandlingarna i Sverige som kommer att äga rum här. Uppskattningsvis rör det sig om totalt 350 tursatta fordon!



Då är de säkert som du säger men jag hörde så sent som i höstas från ganska säkra källor att Nacka/Värmdö skulle delas dels för att man i den nya depån kommer ha helt andra bussar mot vad de kommer vara i björknäs och dels för att de helt enkelt är för stort.

I de gamla Grisslingegaraget för 7 år sedan var de ungefär 25 bussar stationerade, i den nya depån i Gustavsberg är de beräknat till över 120 bussar, de är en ganska så stor ökning på mindre än 10 år

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2009, 08:47:16 AM
Det verkar som om man tagit till rejält tid mellan för när besked om vem som får trafiken skall  vara klart och trafikstart: ett och ett halvt år.

Man måste ju ha tid att överklaga också..  ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: homer skrivet 03 mars 2009, 18:06:06 PM
Då är de säkert som du säger men jag hörde så sent som i höstas från ganska säkra källor att Nacka/Värmdö skulle delas dels för att man i den nya depån kommer ha helt andra bussar mot vad de kommer vara i björknäs och dels för att de helt enkelt är för stort.

I de gamla Grisslingegaraget för 7 år sedan var de ungefär 25 bussar stationerade, i den nya depån i Gustavsberg är de beräknat till över 120 bussar, de är en ganska så stor ökning på mindre än 10 år

Depån i Gurra, ska den ersätta alla smådepåer ute på Värmdö?
Sorry om jag inte hängt med.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Citat från: Bussmicke skrivet 29 mars 2009, 18:58:05 PM
Depån i Gurra, ska den ersätta alla smådepåer ute på Värmdö?
Sorry om jag inte hängt med.

nej dem kommer troligen att behövas även i framtiden, men ingenting är skrivet i sten